Utbytte på BB30

Lurer litt på hvilken utbytte andre BB30 bryggere har.
Havnet i dag på 72%. Hvis noen har høyere enn meg så er jeg interessert i å høre hva jeg gjør feil.
Og, nei det har ikke noe med å spare 5 kr i malt, men det å få best mulig resultat.
 
Jeg har lagd oppskrift med Beersmith. Satte da oppskrift etter 68%, noe jeg oppnådde på forrige brygg. Fikk litt høyere OG enn det jeg forventet og skalerte oppskriften opp til 72% og fikk da rett OG.

Varmet opp 25 liter vann.
Hadde i malt litt etter litt mens jeg rørte.
Mesket 50 min på 65 grader.
Utmesket i 5 min på 78 grader.
Skylte med 9 liter.
Kokte 60 min.
23,5 liter APA i gjæringdunk.
 
Har ikke regnet % da jeg ikke har fyrt i gang beersmith enda. Men av 25l ølsettene vi brygger så havner vi på 22-25liter. En gang havnet vi på 18l men da hadde vi mye tekniske problemer. Normalen er 22/23liter.
 
Har ikke regnet % da jeg ikke har fyrt i gang beersmith enda. Men av 25l ølsettene vi brygger så havner vi på 22-25liter. En gang havnet vi på 18l men da hadde vi mye tekniske problemer. Normalen er 22/23liter.

Vil tru det er utbytte av malten han er ute etter. :)
For min del ligg eg, som Hans Einar på rett i overkant av 70%, med mindre matematikken har forrådt meg.
Skyller kontinuerleg gjennom heile mesken, utanom dei siste 5 minutta. Skyller med 5-8l. etter å heva maltrøyret.
 
Jeg har slitt med utbyttet på de siste bryggene. Fant etter hvert ut at det var kverningsgraden som gjorde utslaget. Kjøper malten ferdig kvernet. Hvilken kverningsgrad har dere?
 
Vil tru det er utbytte av malten han er ute etter. :)
For min del ligg eg, som Hans Einar på rett i overkant av 70%, med mindre matematikken har forrådt meg.
Skyller kontinuerleg gjennom heile mesken, utanom dei siste 5 minutta. Skyller med 5-8l. etter å heva maltrøyret.

Lærer noe hver dag :p Hvordan regnes dette ut?
 
Eg nyttar ein formel frå Gahr: Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)

Når ein kjem til potensielt utbytte frå malten, let eg Gahr nok ei gong ta ordet:
Forskjellige typer malt gir forskjellig utbytte. Typisk potensielt utbytte for pilsner- eller pale malt er i området rundt 300, hvilket vil si at man (teoretisk) ville få en OG på 1.300. Jeg pleier å bruke tallet 296 for pale/pils/vienna/münchenermalt, mest fordi det er det tallet som ble brukt i den første hjemmebrygg-boken jeg kjøpte (Graham Wheeler, Home Brewing). Det viktigsete er ikke hvor stort utbytte du faktisk får, men at det er konsistent, slik at du kan beregne utbytte fra brygg til brygg. Andre malttyper, krystall, sjokolade osv., gir noe lavere utbytte (jeg bruker ca. 268).
 
Når dere sier utbytte beregnet i BeerSmith, snakker dere om brewhouse efficiency eller mash efficiency?
 
Hei
Jeg har for litt siden kjøpt meg BB 30. På de to første bryggene har jeg fått lavt utbytte (rundt 50%). Har benyttet meg av sirkulajonspumpe.
Har brygget all grainsett fra bryggselv og ølbrygging.no

Hva gjør jeg feil?
 
rører for mye eller for mye meskevann slik at det blir for tynt med enzymer?
finere maling gir bedre effektivitet, men sirkulasjon går da tregere.
grei kontroll på meketemp?
 
Hei. Takk for svar. Rørte bare når jeg hadde i malten. Har passe kontroll på temperaturen +-2-3 grader.
Kan det være gammel malt i setten som er problemet?
 
Forsøk å øke temperaturen i mesken på slutten for å gjøre en mash out. Ca 78 grader i 10-15 min før du hever maltrøret og starter med skylling.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Vi har også hatt problemer med dårlig utbytte, etter mange brygg tror jeg nå jeg har kommet opp med en måte, fikk iallefal o.g spot on på premium pils sett fra ølbrygging.
Det jeg har gjort er å sirkulere under utmesking og passe på at det blir jevn og riktig temperatur over det hele, så tapper jeg vørteren litt etter litt ut i et tomt gjæringskar som på bb60 mens jeg fortsetter å skylle/resirkulere gjennom maltsenga, virker som om renere vann får skylt ut mer sukker.
Noen andre som har prøvd dette?

Fikk o.g 1056 og 25liter av 6 kg pale malt, hvor godt utbytte har jeg da?
 
Sirkulerer tre-fire ganger i løpet av meskingen og skyller sakte med masse vann. Sist tror jeg det ble 16 liter.
Målte SG i skyllevannet og stoppet når den viste 1,010. Men; det var i relativt varm vørter.
I følge kalkutaloren kan jeg skylle til SG'en i ca 70 graders vørter nærmer seg 1,002.
Rører litt; egentlig vender jeg bare nedenfra og opp etpar ganger med et kosteskaft ;)
Skikkelig low-tech :D
 
Malttønna har jo en sil i bunnen, men hva med å lage mange små hull i siden på tønna også? Vil dette øke utbytte mon tro?
 
Da tror jeg det er bedre å presse inn noen ekstra hull på silen i bunn. Uten at jeg er for stødig på teoretisk fysikk så tror jeg veldig mye av vesken vil trekkes igjennom hullene på siden da dette blir minste motstands vei.
 
Hopper på her, jeg sliter også med dårlig uttelling ved bruk av bb30. Jeg får konsekvent 0.10 for lav OG. (skal prøve det du nevnte mydland; tappe ut vørteren etter meskinga over i et annet kar, og deretter skylle med rent vann og eventuelt resirkulere med denne "nye" vørteren ett par ganger for så å hive alt oppi bb'n igjen før kok). Ellers rører jeg og sirkulerer under mesking hvert 20. minutt. Jeg bruker 4l vann per liter malt til mesking, har dette noe å si?
 
Tilbake
Topp