Hallertau til lager

Hei

Jeg holder på med min aller første lager :) Nettopp satt gjærstarter og planer å brygge på lørdag. Jeg var i litt tysk lager ånd når jeg planla brygget og handlet inn tysk lys pilsnermalt og tysk lys munich. Handlet også inn hallertau mittlefruh og hersbrucker jeg planlegger som bitter og aroma. Ville egentlig gå for wlp833 german bock, men de hadde bare inne med dårlig dato på bryggselv kristiansand desverre, så jeg gikk for wyeast 2042 Danish Lager.

Planlegger sånn ca følgene:

95% pilsner
5% lys munich

meskes på 65 grader 75 min.

Kokes 90 minutter selvsagt
mittlefruh på 60 min (til 21 IBU)
hersbrucker på 15 min (til 6 IBU)

OG på 1.046
Dekantert starter av 2042 og gjæres på 8-9 grader (har stc-1000)

Jeg lurer litt på om det blir veldig feil med disse tyske humlene her? Jeg har forstått at denne gjæren jeg har handlet inn gir et veldig krispt øl som lar humlen komme frem. Jeg håper jeg får noe maltsødme, men blir disse humlene helt feil? Tenker på om jeg vil kunne få en "parafyrmert" smakt og aroma?

Hadde satt stor pris på svar da det er det første lagerølet og jeg ønsker å få et godt resultat.
 
Skal du lage tysk pils så er humlene du har valgt det som gjelder. Andre alternativer kunne vært Tettnager eller Spalt (vanskelig å få tak i).
Hallertauer er ganske floral og kan også være litt spicey, lag en kopp te så finner du ut hvilken aroma du kan forvente :)
Se f.eks her eller her (under 1D) for hvordan stilen tysk pils er definert. Husk en diacetyl rest, les om det her
 
Takk for tipset angående det å lage te. Laget en te på hersbruckeren og det lukter da floralt og krydder.

Jeg har jo saaz også liggende, men det er jo alltid gøy å prøve nye humler.
Du har ikke tilfeldigvis noe erfaring med wyeast 2042? Den skal visst være krisp og fin, men vil jeg også kunne forvente en viss maltsødme ved bruk av denne gjæren?
 
Maltsødme bryter med stilen tysk pils hvis det er det du går etter, skal kun smake litt (men ikke dominerende) av pilsmalten. Vet ikke noe om gjæren, pleier å bruke Saflager W-34/70
 
Ser bra ut. Jeg ville ha snudd og brukt mittelfruh som smaks/aroma og tilsatt minst ett gram pr. liter i tillegg ved 0 minutter. Aroma av nobel humle i en pils er absolutt ikke feil. Når jeg brygger tysk pils vil jeg gjerne ha den ned i en fg på 1008 pluss at jeg vil ha den opp mot 35 IBU men det er smak og behag.

mvh

Bårdd
 
Jeg må si at jeg er helt blank når det kommer til tyske humler, men jeg trodde at det vanligste var å bruke hersbrucker som aromahumle. Det er jo ganske lav alfa i begge de jeg har (2,5 og 2,8) Så jeg må bruke så mye som 60 gram pluss 30 gram til 22 liter vørter. Jeg har fundert på det å bruke litt av en høyalfahumle på 60 minutter, men da blir det liksom ikke helt "autentisk". Ikke det at danish lager gjær er så voldsomt autentisk akkurat.
 
Jeg må si at jeg er helt blank når det kommer til tyske humler, men jeg trodde at det vanligste var å bruke hersbrucker som aromahumle. Det er jo ganske lav alfa i begge de jeg har (2,5 og 2,8) Så jeg må bruke så mye som 60 gram pluss 30 gram til 22 liter vørter. Jeg har fundert på det å bruke litt av en høyalfahumle på 60 minutter, men da blir det liksom ikke helt "autentisk". Ikke det at danish lager gjær er så voldsomt autentisk akkurat.


Jeg skriver jeg ville ha snudd humlene fordi jeg liker mittelfruh bedre og fordi jeg liker å være tradisjonell. Men andre velger det de velger. Uansett så var jeg litt rask. Det jeg ville ha gjort i ditt tilfelle er å gni noen pellets i hendene og lukte på dem. Så ville jeg valgt de som luktet og virket ferskest og av høyest kvalitet. Men ellers alt likt ville jeg valgt mittelfruh. Jeg liker å være autentisk men det hindrer meg ikke i å konsekvent bruke magnumhumle som bitterhumle i alle pilsene mine. Brukt som bitterhumle vil det ikke gi noen merkbar karakter til ølet.

mvh

Bårdd
 
Jeg ser at magnum er en tysk humle. Kanskje jeg kunne hatt en skvett med denne på 60 for å redusere trubbet noe.
 
Satte en Kölsch nå nylig og gjorde det.. i stedet for et lass med Mittelfrüh (eller Tettnanger som jeg gikk for) så kjørte jeg Magnum på 60. Slapp unna med en del mindre humle da... kanskje ikke veldig autentisk, men tipper resultatet blir bra lell ;)
 
Jeg skriver ikke autentisk jeg skriver tradisjonell når det gjelder Mittelfruh som er en eldre humle og regnes som en av de noble humlene. Men som jeg skriver er jeg glad i mittelfruh så lenge den er av god kvalitet. God kvalitet når det gjelder humle til pils er etter min mening viktigere enn type innenfor visse rammer.
 
Det ble en helt fantastisk pils ;) Skal brygges igjen nå snart. Hadde en skvett magnum på 60 minutter også.
 
Tilbake
Topp