Bokkøl

ErikG

 
Frydenlund bokkøl er et aldeles nydelig øl. Jeg synes den er langt bedre enn Aass sin, selv om jeg liker Aass sine øl veldig godt.

For dere som er fullbefarne smakere og forumhelter, hvilke malttyper kan stå for den fantastiske maltigheten til Frydenlund sin bokkøl?
 
Masse munic-/müncenermalt er essensielt i bock. Allerede der er du langt over halvveis til målet. Munic er noe av det beste jeg vet. For en enkel bock som Frydenlund sin trenger du nesten ikke så mye annet, men et lite innslag av mørk krystall er sikkert ikke feil. I min julebock, som er en doppelbock, brukte jeg både mørk og lys munic, pale, krystall 120L og sjokolademalt og den har blitt helt utsøkt

Hvis jeg skal skyte fra hofta, ville jeg sagt 60% munic, 38% mørk munic og 2% krystall 60/80/120.
 
Nordhagens julebock høres spennende ut - kunne du gi oss komplett oppskrift, inklusive humletyper, tider osv?
 
Her er oppskriften. Jeg er nok litt purist og synes øl er mer enn godt nok under renhetsloven. Derfor finner dere ingen nellikspiler, kanel, appelsin, grønnsåpe eller julenek i mine øl, men bevares, man gjør som man vil :) Til denne batchen brukte jeg tre rør WLP833 i en 5L starter. Gjæra på 11ºC i to uker før to dager diacetylhvile i romtemp før jeg stakk om og satt dunken på 4ºC i 30 dager.

Recipe: Jahres Julebock
Brewer: Øyvind Nordhagen
Style: Doppelbock
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,25 l
Post Boil Volume: 25,75 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,082 SG
Estimated Color: 64,6 EBC
Estimated IBU: 30 IBUs
Brewhouse Efficiency: 55,00 %
Est Mash Efficiency: 55,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
5,00 kg Munich (BestMälz) (15,0 EBC) (39,4%)
5,00 kg Munich Dark (BestMälz) (25,0 EBC) (39,4%)
2,20 kg Pale Ale (BestMälz) (5,0 EBC) (17,3%)
0,30 kg Caramel/Crystal Malt -120L (275,0 EBC) (2,4%)
0,20 kg Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (1200,0 EBC) (1,6%)
126,00 g Hallertauer Mittelfrueh [2,90 %] @ 60min (30 IBUs)
3,0 pkg German Bock Lager (White Labs #WLP833) (5L starter)


Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 12,69 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash In Add 35,00 l of water at 74,3 C 68,0 C 45 min

Sparge: Fly sparge with 9,96 l water at 75,6 C
 
Det er ingenting i veien for å bruke mørk münchenermalt som eneste basemalt.
94% mørk münchener og 6% 120 EBC caramunich gir et veldig godt bokkøl, men det er noe lettere enn Frydenlunds
 
Jeg sammenlignet Aass og Frydenlund side om side en kveld, og synes Frydenlund hadde det beste maltpreget, samt det lille alkoholstikket helt til slutt. Aass sin var søtere og ikke så kompleks. Etter min smak, vel å merke. Jeg prøver ikke å starte en "hvilken-er-best"-diskusjon.

Det er vel ikke så enkelt å få oppskrifter fra de store bryggeriene, sikkert. Jeg får vel bare prøve en oppskrift og se! Kanskje münchener i seg selv gjør den store forskjellen, som skrevet her.

Har Tore Bjørgo sin julebokk til gjæring allerede, heldigvis. :)

Rart at ikke bock er mer populært, egentlig? Det er lettere å finne humleinfo, det er sikkert. ;)
 
Jeg har også tenkt at det er rart bock ikke er mer populært, men det er vel fortsatt humle som er in i år også. Det kommer nok.

Det er sikkert fullt mulig å lage en super smash-bock av mørk munic og f.eks. Hallertau, men etter min mening trenger et såpass sterkt øl som hvertfall doppelbock er et ekstra nivå av kompleksitet i maltprofilen så det ikke bare smaker sterk, mørk lager. Bock er virkelig et øl som først og fremst handler om malt og takk og lov for det. Mmmmm...malt..
 
Jeg lagde en slags smash-bock i april/mai med ... Tja, det var vel hallertauer faktisk, må sjekke notatene, mørk munich og safale 04 gjæra på 16°c. Funka egentlig helt fint, uten å være en absolutt fulltreffer heller, ble litt... Daft. Tror nok det var nettopp det @nordhagen nevner om kompleksitet. Det trenger rett og slett noen flere smaker for å bli rett.
 
Enig i at smash blir litt lite komplekst for mørkt bokkøl, men for maibock funker wiener + hallertauer helt fint
 
Wiener? Pølse eller viennamalt? ;) Tror ikke jeg har prøvd noe med det enda, men har hørt at vienna + saaz/hallertauer++ skal være knall til smashvarianter, hm, 8ebc... Er det mørkt nok til en maibock altså? Meske litt varmt for å få høy nok fg da?
 
Wienermalt, jeg tror det er litt for lite enzymer i pølsene til å få god omdanning...

Egentlig er det ikke så viktig hvaslags humle man putter i en maibock, så lenge det er en edelhumle e.l. Jeg bruker som regel Hallertauer, men saaz, hersbrücker, perle og tettnanger burde være like bra. Når det er opplagt hvilken av dem det er har man brukt for mye...

En maibock kan være ganske lys og trenger ikke ha så høy FG. Den ene gangen jeg brygget smash-maibock hadde jeg hovedmeskesteg på 64 grader og fikk FG på ca 1010, men den ble likevel ikke for tynn eller tørr.
 
Bokkøl sliter vel litt med rykte som 'gammelmannsøl' og jeg tror ikke det kommer til å snu med det første :(

Hansa Sterkøl og Ringnes Gold er faktisk helt ok lyse bokkøl, om enn på den lette siden...
 
Tilbake
Topp