Anti-overkok-triks -- funker dette på vørter også?

En brygger jeg kjenner bruker "dusjeflaske" med kaldt vann når det truer med å koke over ved "breaking point" eller hva man nå skal kalle det... Samtidig som han vipper kjelen litt opp fra platen. På BB30'en min skrur jeg bare av bryteren litt.
 
Han som holdt bryggekurs hos Øl-akademiet brukte dette "trikset", la bryggesleiva over BB30'n.

Foam control er alltid siste utvei for min del, pleier bare å følge med selv, til tross for at ingenting tar så lang tid som å vente på at noe skal begynne å koke... :eek:
 
..men vesentlig mindre silikon i ølet. Pros and cons.
I og med at dette lokket er laget i silikon, risikerer man å få betydelig MER silikon i ølet om man for eksempel mister det oppi, men det er selvsagt lettere å fiske opp før man drikker noe. Tror likevel at jeg fortsetter med foam control en liten stund til, i alle fall til denne løsningen er tilgjengelig for kolber i forbindelse med kok av gjærstarter.
 
Har alltid "for mye" vørter i kjelen ved kok (ca 2cm fra toppen av 36L kjelen). Trikset er enkelt å greit å tappe av 9 liter over i en annen kjele/bøtte når de når 95grader, altså rett før fosskok. La oppkoke komme, legge seg igjen, også held det tilbake i kjelen i tre omganger à 3 liter. De kan fosse å koke som det vill, men går ikke over kanten. Blir ikke noe søl. Tar ca 5-6min.
 
Og con er...?
Silikon er en av de mineralene som kroppen vår trenger...
Hva du stapper i kroppen din får stå på din regning. Nå er ikke dette mitt fagfelt, men om "polydimethylsiloxane" hadde vært et mineral som kroppen min trengte hadde jeg sikkert fått nok av det via andre kilder i så fall. Personlig liker jeg ikke å ha unødvendige ting i ølet hvis jeg ikke må, på samme måte som jeg liker å servere kroppen min næring som er minst mulig tuklet med. Meg om det, osv.

Har jeg brukt defoamer? prøver jeg å unngå det? Svaret på begge er ja.
 
Tilbake
Topp