Magnetrører, DIY eller kjøpe

Prøver å unngå innkjøp og montering av ledninger og greier i så høy grad som mulig, jeg er mekke-analfabet :) Men om noen har et konkret tips til en regulator jeg kan kjøpe som en idiot ville forstått monteringen av så er jeg lutter øre :)

Jeg hadde samme problem. For meg var løsningen å kjøpe et 100ohm potmeter fra ebay, men motstanden kan vi regne ut hvis du poster spesifikasjonene til vifta du bruker.

Jeg fulgte denne http://canadrian.com/wp-content/uploads/2012/08/wiring.jpg og det fungerer som bare det.
 
Har ikke så mye specs på den vifta, den kom fra en hauggammal PC. 12v, og den ligner på den i tegningen :)
 
Jeg passet på å montere magnetene der de festet seg best til rørepinnen. brukte også 4 stk magneter, 2 stk oppå hverandre på hver side. da ble gripeevnen sterkere. For at jeg kan justere disse senere og lettere fin justere så limet jeg på en stor metall skive på selve 12v viften for så å feste magnetene til denne. Dette er også for å forhindre at viften blir påvirket av magnetismen. Monterte viften så høyt jeg klarte for å få best mulig feste til rørepinnen(30mm). hastigheten på viften er ofte et problem for at pinnen ikke skal spinne av når du begynner å røre(mye motstand) for min del brukte jeg en gammle trafo til en router. 12v pc vifte, 7,5v ut av trafo og en 50 ohms motstand i serie. et potmeter er den beste løsningen men hadde ikke dette liggende. ville gått for 150 eller 200omhs.

Vis man ikke vil lodde selv, så kan man kjøpe en ferdig vifteregulator som passer på den pluggen viften din har. Dette er da kun et potmeter. Der har du også tilkoblinger til 12v evt lavere spenninger :)

Min fungerer utmerket og står å surrer med 2 rør WLP002 i 1,5liter nå. Sover også veldig godt om natten og for meg er også noe av hobbyen å lage mest mulig selv. :)
 
Overraskende å høre at så mange bruker 12v. Jeg har halvveis snekret en sak med 12v, PC-vifte og magnet fra en harddisk, men den ser ut til å spinne for fort til at magneten henger på - både med stor og liten rørepinne.

Om du kjøper en slik fra CO, så kan du enkelt justere spenningen og dermed hastigheten. Kjører min på ca 6V på 2-3 liters startere og ca 9 V på 5 liter.

http://m.clasohlson.com/no/Batterieliminator/36-4447

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Lener mer og mer mot å fleske ut for Bryggselv sin... :)
Heller i den retningen jeg også. Diy er ikke et must for meg. I noen tilfeller skal jeg bare ha noe som funker der og da. Har flere diy prosjekter på gang nå, så tid blir en issue. Gidder ikke å tweeke til ting funker skikkelig..
 
Jeg kjørte DIY fordi jeg syns det er artig å få til ting som er utenfor min normale komfortsone. Om det koster 150 eller 600 er ikke det viktigste - penger spart er bare bonus, men jeg likte følelsen av å lage en rører som funket til minimal investering, og det er vel alt det koker ned til - enten er man der eller ikke.
 
Lagde meg rører av at gammelt kabinett til ekstern disk, en cpu vifte, en harddiskmagnet, 12v adapter og en zalman fanmate . Har hatt litt problemer med å gjøre den stabil nok og har noen ganger et problem med å få starta den. Kommer nok å ha dette som et av mange hobby prosjekter og heller kjøpe en fin en i butikk.
 
jeg bruker et syltetøy glas på 3 liter, selvsagt tykkbunna, rørepinnen fant jeg når presskannen knuste (staget til å presse ned filteret)
sagde til i passende lengde, fikk det ikke til, demonterte endaen HDD, stacka opp 3 magneter. og den rører uansett hvor mye jeg har i starteren, samt den ikke er avhengig av att jeg må justere fart :D
 
Jeg har virkelig NULL betenkeligheter med å bruke DIY-rører, så lenge man gjør ting bare nogenlunde ordentlig og bruker skikkelige deler er det null problem
 
Holder og på å begge en slik en. Alt på plass, men savner noe enkelt til å regulere fart/spenning med. Fins det ikke en enkel bryter man bare kan smokke på strømkabelen med et hjul eller noe? Type trinnløst?
 
Er det noen som har vurdert en AC vifte, som feks denne? http://m.clasohlson.com/no/Vifte/36-4769

Da kan men vel bare koble rett i kontakten. Og den ser ut til å ha større senter enn en 12V vifte, noe som er fint mtp å lime magnetene på. Argumentet med at 12V er noe man har lov å fikle med selv forsvinner selvfølgelig... :rolleyes:

Edit: Innser at regulering av en AC motor ikke er fullt så enkelt, så dette var vel ingen spesielt god idé.
 
Sist redigert:
Jeg kom faktisk i mål bare med reservedeler og helt uten lodding, dog med noe klumpete strømforsyning enn så lenge (som nok blir byttet til en lampetrafo når jeg får tid): PC strømforsyning (ATX), en kobling, trinnløs viftestyring til PC (potmeter), PC-vifte, magneter fra eldre IKEA knivlist. Og en binders.
 
Jeg kom faktisk i mål bare med reservedeler og helt uten lodding, dog med noe klumpete strømforsyning enn så lenge (som nok blir byttet til en lampetrafo når jeg får tid): PC strømforsyning (ATX), en kobling, trinnløs viftestyring til PC (potmeter), PC-vifte, magneter fra eldre IKEA knivlist. Og en binders.


Høres ut som du dro en skikkelig MacGyver:p
 
Høres ut som du dro en skikkelig MacGyver:p
Hehe. Jeg glemte å nevne limpistol da, et av mine favorittverktøy:D Binders brukes forøvrig til å erstattet hovedkortet på den store kontakten, så ATXen faktisk starter når man skrur den på.
 
Kan fint lage en selv ved deler kjøpt fra dealextreme. Kommer på 30-40 kroner totalt med vifte, magneter, strøm og frakt.
Tar bokstavelig talt 10 minutter å sette sammen. Funker som gull :)
 
Tittelen sier vel det meste. Har noen ankepunkter den ene eller den andre veien

DIY.
Ulemple, Er ikke sikker på at jeg vil ha den stående på natten eller når jeg er på jobb.
Har nokk prosjekter å ta fatt i, trenger jeg virkelig ett til.
Fordel.
Billig.

Frode


Ulemple, Er ikke sikker på at jeg vil ha den stående på natten eller når jeg er på jobb. --> Se bilde for løsning :)
Har nokk prosjekter å ta fatt i, trenger jeg virkelig ett til. --> Det tar virkelig kort tid å lage en selv
Fordel.
Billig --> HELT KLART
 

Vedlegg

  • Rører i kjele.jpg
    Rører i kjele.jpg
    161,4 KB · Sett: 178
Tilbake
Topp