Vask av hevert

Hei

Jeg er relativt ny som hobbybrygger, og ganske panisk angående hygienen, men lurer virkelig på hvordn jeg skal få vasket autoheverten (sånn diger rørting med pumpe) bra nok... Hadde jeg bare hatt en slange, kunne jeg jo kokt den, men det går jo ikke med det store røret.. Holder det å åumpe gjennom litt kokende vann, og starsan etterpå?

Skal straks flaske opp en kloning av Ægir IPA, blir spennende :)
 
Pleier å pumpe gjennom med varmt vann etter bruk, så litt Star-San før den tørkes og settes bort. Neste gang den skal brukes pumper jeg gjennom litt Star-San før den brukes. Bør vel holde det, er jo lite som kan sette seg fast dersom man skyller gjennom med varmt vann like etter bruk. Kan jo evt. spandere på en omgang med en flaskebørste inni sylinderen.
 
Kokende vann er dumt, de fleste heverter tåler maks 60 grader elns. Sjekk bruksanvisningen.

Ta lunket vann i en møtte, og pump gjennom heverten for å fjerne synlig skit. Deretter er det bare å pumpe gjennom starsan for å desinfisere. Hvis heverten er grisete, kan du prøve å pumpe gjennom vann med PBW eller lignende. Klorin funker også.
 
Jeg bruker å helle varmt vann(fra springen, ikke kok) med zalo i en kum. Så setter jeg heverten oppi og pumper til jeg ikke gidder mer(typ 20 ganger eller noe). Så tømmer jeg vannet, skyller vekk zalo fra kummen, tapper på rent og varmt vann og skyller til det ikke er zalo- eller vørterlukt igjen. :) Før bruk kjører jeg varmt vann gjennom fra spring, så et par pump med starsan.
 
Plundrer også med den, er helsikes stor og uhåndterlig denne, når man prøver å holde den steril :)
Til nå har jeg satt den (så mye som mulig av den) oppi gjærdunken etter jeg har skylt ut den og fylt den med maskinoppvaskpulver og varmt vann.
Pumpe masse igjennom. Så skylt og lagt vekk til neste gang, og starsan før bruk.
Men gode tips i tråden her, får vurdere..
 
For varmt vann kan føre til at heverten krakelerer, eller hva det nå heter. Fikk masse små sprekker i min etter å ha kjørt på med for mye varmt vann. Jeg bruker nå å kjøre gjennom en lunken PBW løsning først, så kjører jeg gjennom lunkent rent vann, og til slutt kjører jeg gjennom star san. Jeg har erstattet slangen som medfølger med en silikonslange. Disse kan kokes, og det er jo kjekt.
 
glennrlie skrev:
Pleier å pumpe gjennom med varmt vann etter bruk, så litt Star-San før den tørkes og settes bort. Neste gang den skal brukes pumper jeg gjennom litt Star-San før den brukes. Bør vel holde det, er jo lite som kan sette seg fast dersom man skyller gjennom med varmt vann like etter bruk. Kan jo evt. spandere på en omgang med en flaskebørste inni sylinderen.

Hvorfor Star San etter bruk? Er det et triks jeg bør begynne med?
 
Nei. ;)
Hvorfor, tja si det. Har alltid en 10-liters bøtte med Star-San stående på bryggerommet, så det meste av utstyr får en tur gjennom Star-San før det ryddes bort. Nødvendigheten i det er vel høyst diskutabelt iom. at de går igjennom en ny behandling før bruk ved neste brygg.
 
Jeg ser for meg at ved å få drept det meste av bakterier som måtte være der ved avsluttende Star San skyll er det heller ingenting som kan vokse seg guffent der.

Jeg synes overnevnte metoder funker bra for hevertvasking, men det jeg ikke liker er at slangen aldri får tørket før den pakkes bort og at den fortsatt er fuktig inni til neste gangs bruk. Uvisst om dette er et problem..
 
Hvis du vil tørke slangene er det enkelt så lenge de ikke er alt for lange - bare ta en tynn lekt og legg tvers over dusjkabinettet e.l., og heng slangen over den
 
Oppdaget plutselig mye skitt inne i veggene på hevertslangen. Selvfølgelig etter at jeg benyttet den til å få 40 liter over på fat. Har alltid skylt med vann og starsan rett etter bruk, og en runde med starsan før bruk. Krysser fingre for at det ikke får konsekvenser. Nå ligger den i PBW for å se om det får bort guffen. Har nok ikke vært flink nok til å henge opp slangen til tørk etter behandling.
 
Jeg lar som regel slangen henge til tørk hele tiden når den ikke brukes. Men hvis en vil ha den helt tørr innvendig før en legger den bort kan en bruke en hårføner og kjøre varm luft gjennom. Uten fuktighet blir det garantert ikke noe bakterievekst.
 
Etter brygging vasker jeg gjæringskaret med klorblanding. Legger heverten (+ ymse annet) oppi og lar så en del gå gjennom heverten. Skyller så gjæringskaret med lunkent vann og heverten får samme prosedyre som sist. Før brygging gjør jeg det samme, men da kun med starsan. Burde holde!
 
Hvorfor må slangen tørke?
Etter bruk skyller jeg bare med vann og så legges slange, hevert + div i kar med industrivask/desinfiser middel
(Ph ca 14). Pumper gjennom og så ligger det her til neste gang det skal brukes.
Gjæringsbøttene får vanligvis stå noen uker med samme stoff.
 
Har et fat med StarSan stående så jeg pumper litt starsan gjennom den og ned i sluket for å vaske etter bruk, Før bruk kobler jeg heverten på øl-ut på fatet og resirkulerer noen runder og lar stå.
 
Jeg brukte heverten på en mjød nå.
Og da fikk jeg noe oljelignende inne o slangen , kommer sikkert av at jeg har brukt mjødurt og johanesurt. Jeg kuttet til en svamp bit som jeg kjørte mellom med vanntrykk og såpe. Ble gullende rent. :):cool:
 
Vask av hevert er viktig! Fikk infeksjon på to brygg i våres, og sporet det til slutt til et lite mørkt belegg nederst i heverten. 40 liter øl i dass svir.. Tok 5 liter varmt vann med to spiseskjeer kaustik soda i en ny blomsterkasse av denne typen: http://www.clasohlson.com/no/Balkongkasse/31-4941 Heverten passer bra nedi disse. Pumpet igjennom + demonterte. Skyllet så med masse vann. StarSan til slutt. Resultat: belegg borte og innfeksjon borte. OBS bruk briller og hansker.
 
Tilbake
Topp