Mitt første juleøl(ale) ønsker innspill til humle og gjær.

Hei, hiver meg på innspill bølgen.
Jeg er en fersk brygger og tenkte å prøve meg på en juleøl til årets høytid.
Jeg har bestilt følgende malt fra vestbrygg

4700g maris otter palemalt
200g Crystal 120
100g Chocholate
200g Chit malt
100g Aroma malt
200g Munich malt

Hva kan være en passende humle og gjær til denne?
med tanke på gjær har jeg en liten leilighet og en frysepinn av en samboer, så romtemperaturen på inneboden ligger på 23-25 grader. Eller har jeg et eget kjøleskap som kan justeres fra 4-10 grader.

Takker for innspill:)
 
Spørsmålet er vel først og fremst hva du liker, men med de temperaturene er det litt begrenset med muligheter. Hvis du bruker kjøleskapet går det greit å bruke lagergjær, f. eks. WLP833 eller Saflager W34/70. Hvis du skal bruke alegjær tror jeg det meste vil gi veldig heftig esterpreg ved så høy temperatur. Det kan hende Safale US-05 eller WLP007 blir OK, men jeg tviler litt...

Kan du finne et hjørne det er litt kaldere i?

Du kan prøve en belgisk alegjær som tåler de temperaturene. Hva med f.eks. WLP530? Det kan bli et spennende øl med litt krydret esterpreg.

Av humle ville jeg gjort det enkelt. En eller to tilsetinger av fuggle, EKG, Perle e.l.
 
Årstiden er inne for å gjære ute! Varmekilde og UT200 eller STC-1000.
I garasjen/boden og terrassen gjæres det nå på en 'grue' av murstein med en frostvakt fra biltema som bål. Trer bare over en pappeske over bøtta, som igjen står på mursteins ramma.
Lett som en plett. Snart er det kaldt nok til å gjære pils på denne måten :)

[EDIT] Kan sikkert reversere teknologien, og sette pappesken med gjæringskar innendørs, under et vindu. Legge ventilasjonsslange ut vinduet og tette rundt med dyne/teppe/papp osv.
I ventilasjonskanalen setter du ei vifte som suger kald uteluft inn i "gjæringsskapet". Vifta styres av termostat som nevnt over.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp