Hvor blir Mikkeler brygget?

Leste i et engelsk matblad at all produksjon av Mikkeler blir gjort av et belgisk bryggeri? Noen som vet noe om det? Og noen andre som rynker på nesen over dette?
 
Mikkeller blir brygger her og der da han er gjøkebrygger/nomadebrygger/fantombrygger. Blir blant annet brygget på DeProef, Brewdog og Lervig (tidligere på Nøgne Ø).

Hvorfor skal vi rynke på nesen?
 
Han er jo en businessmann. Han har jo selv sagt at han ikke vil ha jobben med å brygge de store kommersielle batchene, men komme frem til oppskriftene.

Ulikt enkelte belgiske bryggerier, synes jeg det er helg streit. Jeg liker mye av det han lager, men noe er nisjeting og totalt søppel også.
 
Mnja, hadde bare en naiv idé om at det ble til i et lokale et eller annet sted i Danmark. Craft brewing har liksom ikke samme klang hvis man setter bort brewingbiten...
 
Vel, lat dei andre bygge seg ihjel med bryggelinjer så kan Mikkeler og andre benytte ledig kapasitet. Denne mikrobryggboomen kjem med tida garantert til å ende i overetablering, så aktørar som lever av ledig kapasitet er det behov for.
 
Mnja, hadde bare en naiv idé om at det ble til i et lokale et eller annet sted i Danmark. Craft brewing har liksom ikke samme klang hvis man setter bort brewingbiten...
Heilt ueinig med deg
Mikkeller er ein av mange gjøk bryggerier. I Danmark er det fleire av denne typen. Så lenge dei lager / får laga godt øl skal må ta mot slike med åpne armer. :p
 
Hvorfor skal vi rynke på nesen?

Jeg synes man, med god grunn, kan rynke på nesa om et produkt er noe annet enn det gir seg ut for å være og hva man mener er viktige egenskaper ved et øl er det ulike oppfatninger om. Hadde alle ment at produksjonssted var en ubetydelig detalj, så hadde neppe Lervig eksistert og Tou hadde fortsatt vært finfin merkevare i Stavanger.

De virtuelle bryggeriene kan godt beskyldes for å bidra med forvirring om hva som er bryggeri og hva som er merkevare, uten at det nødvendigvis er feil, men jeg synes det er problematisk i de tilfellene de forsøket å skjule at navnet er ei merkevare og ikke et bryggeri. Sam Adams synes jeg er et eksempel på hvordan det ikke bør gjøres: Bygge et merke rundt ei historie om Boston, ha et lite pilotbryggeri der med omvisning og full pakke, uten å si mer enn høyst nødvendig om at ølene produseres helt andre steder. Eller «Brygget i regnet», som ikke nødvendigvis betyr i Bergen, men like gjerne kan bety sørlandsregnet i Kristiansand.

Men jeg vet om ølkjennere som synes virtuelle bryggerier er såpass problematisk at det aldri drikker øl fra dem. En jeg delte noen øl med i går, synes faktisk det var såpass problematisk at han også prøvde å unngå Lervig, ettersom de leier ut bryggeriplass til virtuelle bryggerier. Det er nok ikke mange som tenker slik, men som sagt, det må være lov å legge vekt på ulike aspekter av et merkenavn.
 
Ikke drikke Lervig fordi de leier ut ledig kapasitet? Den var ny... Det bør aldri være hemmelig hvor et øl er brygget, det blir for dumt, men ikke å ville drikke øl fordi de som står bak det ikke har eget bryggeri blir nesten litt morsomt.

Edit: Mikkel har vel heller aldri forsøkt å skjule at han ikke brygger selv. Han velger bryggerier/bryggere som er gode til å lage øltypene han vil ha brygget. Det er en ærlig sak.
 
Sist redigert:
Med andre ord så freelancer han mellom dei bryggeriene som han mener reflekterer hans ideologi med det han vil oppnå? Jøss høres nesten ut som en god reklame om det kommer på flasken og folk undrer hvordan dette blei "denne gangen"
 
Forstår ikke problemstillingen. Godt øl er godt, uavhengig bryggeri og bryggested. Et bryggeri er et firma som lager øl. Om de eier eller leier lokaler/arbeidskraft spiller da ingen rolle?

At et bryggeri kan tjene en slant på å leie ut ledig kapasitet til et annet bryggeri, til felles fordel, kan da ikke være noe annet enn bra? Husk at bryggerier er som alle andre firma; de må gå rundt økonomisk. Dette gjelder til og med såkalte håndverksbryggerier og gjøkebryggerier.

Alle Mikkeller-flasker jeg har vært borti har forresten etikett hvor det står hvor ølet er laget. Det er bra.
 
Har bare drukket Mikkeler på Mikkeler pub i København. Det var skikkelig godt, og det holder i massevis for meg. :) Ny og morsom viten at det er nomadebrygg.
 
Edit: Mikkel har vel heller aldri forsøkt å skjule at han ikke brygger selv. Han velger bryggerier/bryggere som er gode til å lage øltypene han vil ha brygget. Det er en ærlig sak.

Akkurat det jeg tenker på og. Det er for meg helt uproblematisk så lenge saken er ærlig.

Samtidig er jeg ingen tilhenger av å bli ført bak lyset når det gjelder kjøp av produkter. Hvis et firma påstår at de lager sitt produkt på en metode eller sted som forsterker kvaliteten til nevnte produkt, mens sannheten faktisk er at det er masseproduksjon på et industristed med en minimal mengde av den reklamerte ingrediensen, da føler jeg meg egentlig litt snytt. Jeg mener å husker at det var ICA sin kalverullade som inneholder kun 16% storfekjøtt, hvorav 1% faktisk var kalvekjøtt. Den resterende mengden kjøtt i produktet var 50% svinekjøtt. Det er et godt eksempel på feil markedsføring som jeg ikke liker.
 
Tilbake
Topp