Gjæring på 45' C - God Jul!!!

Torskarr

Norbrygg-medlem
Satte Juleøl på søndag, fikk gjæring i gang på 17' med US05. Klassisk start på det hele, og fin utvikling i 3 dager, til jeg i dag så at termostaten hadde konka og varmet "rugekassa" opp til 45'. Vørteren med!

Regner med at gjæren er død, og at den rakk og lage mye vond smak i det døgnet det tok før den døde. Kjører nå vifte på og luftkjøler ned til 16-17. Tar sikkert et døgn tror jeg.

Spørsmålet er om jeg har null forurensning, slik at det eneste ekle der er smaken av stressa gjær. Hva tror dere, skal jeg prøve å redde dette med ny gjær? Det må nesten gjøres av ren nysgjerrighet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Slik jeg har forstått av det jeg kan huske å ha lest om dette, her på forumet, så vil ikke gjæren dø på 45°C. Den vil sikkert utskille noen halvkjipe usmaker, men sikkert ikke såpass mye at det blir udrikkelig (antar jeg). Jeg tror ikke du trenger mer gjær, men det blir bare en gjetning fra min side.
 
Forslag til temperatur/tid-skjema fremover? Skal fikse termostaten så jeg kan kjøre med litt styring fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvilke usmaker blir det ved slike temperaturer? Svovel?

Det blir nok en fusel-fest av dimensjoner! Det kommer til å smake kraftig av høyere alkoholer. Og hva slags estere gjæren lager ved så høy temperatur aner jeg ikke, men behagelig blir det ikke.
 
Forslag til temperatur/tid-skjema fremover? Skal fikse termostaten så jeg kan kjøre med litt styring fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk

17 grader som du startet på er fint for US-05 det, og 2 uker er passe på en ale av standard styrke. Du kan med fordel heve temperaturen en grad etter stormgjæringen for å være sikker på at gjæren rydder godt opp.
 
Siden den fikk de første tre dagene på ok temperatur så er vel ikke alt håp ute.
Mål SG og se hvor langt ned den er kommet. Tror ikke jeg hadde tatt den under 20C.
Hvor langt ned får noen med peiling svare på.
 
Hadde et ferdig fatet øl som ble stående i solvarm bil etter et arrangement (..til dagen etter) knallvarmt i bilen. Var sikker på det var ødelagt, men det klarte seg overraskende bra. Litt redusert men ble drukket opp og det skal ikke mye til før det blir tømt ut hos meg.
 
3 dager på rett temp kan ha bidratt til mye riktig! Jeg fikk som sagt satt vifte på og kjølt ned så fort det lot seg gjøre. Dunken er nå tilbake på 17'. Jeg smakte og det har mindre fusel og styggedom enn fryktet. Det kamufleres godt av mye mørk malt og 30 IBU. Denne får status "skal reddes". Jeg skal oppdatere på utviklingen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Log så langt:
3 døgn på rett temp
1 døgn opp i 45' og raskt ned til 17.
1 døgn på 17' og ingen aktivitet (tyder på død gjær)
Helt oppi tørrgjær (2 pakker til 20liter)
2 døgn der aktivitet kommer i gang med nytt gjær.
Omstikk i dag, 3 dager etter at ny gjæring kom i gang.
SG 16
Lite eller ingen aktivitet.
Lar den stå en uke på 19-20 nå så gjæren får ryddet.

Smaken...? Tja, ikke så værst! Hadde fryktet autolyse, men ikke snev av det. Hadde læbåde brent malt og godt med humle, så det lille hintet av kjemilab og himkok blir svært godt kamuflert. Jeg har trua! Ikke et vinnerøl, men det blir øl!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Log så langt:
3 døgn på rett temp
1 døgn opp i 45' og raskt ned til 17.
1 døgn på 17' og ingen aktivitet (tyder på død gjær)
Helt oppi tørrgjær (2 pakker til 20liter)
2 døgn der aktivitet kommer i gang med nytt gjær.
Omstikk i dag, 3 dager etter at ny gjæring kom i gang.
SG 16
Lite eller ingen aktivitet.
Lar den stå en uke på 19-20 nå så gjæren får ryddet.

Smaken...? Tja, ikke så værst! Hadde fryktet autolyse, men ikke snev av det. Hadde læbåde brent malt og godt med humle, så det lille hintet av kjemilab og himkok blir svært godt kamuflert. Jeg har trua! Ikke et vinnerøl, men det blir øl!


Sent from my iPhone using Tapatalk

"1 døgn på 17' og ingen aktivitet (tyder på død gjær)".

Hvordan måler du aktivitet? Ved å myse på gjærlåsen eller faktiske målinger? Det siste er eneste måten å faktisk måle aktivitet på. Med så varm temp så kan jo gjæren ha stormet seg ferdig i løpet av kort tid, og da blir det ikke mye futt i gjærslåsen. Iallefall siden tempen har sunket i ettertid, da er det ikke engang nevneverdig rest-co2 som bobler ut.
 
Hm, sant nok, og her er mine observasjoner for synsete. En dag etter ny gjær var tilført kom det igjen litt fart pågjærlåsen, ikke mye, men noe. Kanskje tilførsel av nye stamme ga litt futt.
Vi kan uansett ikke konkludere med at gjæren døde på 45'.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og nå er den tappet, etter en uke opprydding på 19', og passe aktivitet før rolig siste dagene. Smaken er ikke utenfor skalaen av hva jeg kommer til å drikke, tror jeg. Kommer tilbake når det nærmer seg jul;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp