Oksygen i vørter

Ser at det diskuteres frem og opp i mente om det ene eller andre Co2 utstyret. For oss som ikke er helt der ennå, er det ikke egentlig nok å gi vørteren en real omgang med risting og juling i dunken før den settes til hvile i X dager?
 
Ser at det diskuteres frem og opp i mente om det ene eller andre Co2 utstyret. For oss som ikke er helt der ennå, er det ikke egentlig nok å gi vørteren en real omgang med risting og juling i dunken før den settes til hvile i X dager?
Holder i massevis :) smaker ølen godt, er alt bare velstand.
 
En liten ting å tenke på angående DIY utstyr for O2.. Ikke bare finn deg en regulator og noen slanger. Utstyr som skal brukes med 100% O2 skal være rensa med tanke på O2. Det skal være helt oljefritt! O2 lager seriøs brann/eksplosjonsfare.
Var heldig sjøl, fikk noen O2 regulatorer for medisinsk bruk gratis på jobb. Og enda bedre, samme kobling som på CO2 flaska mi, noe bedre regulator enn den som fulgte med på CO2 settet..
 
Finnes det noen bryggesjapper som har ferdige O2 kit,så jeg slipper å gå fra butikk til butikk for dings og boms?
Som nevnt over,- kjøp det som står på glennrlie sin blogg. Jeg hater å mekke ting selv, men den handlelisten er veldig komplett, med bestillingsnummer og/eller artikkelnummer på alt du trenger! :)
 
Har brukt Jula-opplegget på en bayer som står på modning nå. Smaker allerede rent og fint. Det er lovende. Dersom man skal brygge lager, bør man bruke akvariepumpe eller o2 for å få nok oksygen inn i vørteren for å unngå usmaker, er min erfaring. På Ale-fronten har jeg laget god øl med å riste vørteren godt etter pitching. Jeg synes det er kjekt å forsøke å utvikle bryggingen min hele tiden, og bruk av O2 er noe jeg følte jeg måtte prøve, gitt betydningen av å lage optimale forhold for gjæren. Har brygget i tre år og har levd veldig godt på å riste vørter og akvariepumpe på lagergjær.
Brukte forresten denne gode bloggen for å bygge Jula-opplegget. http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/nytt-bryggeri-oksygenering.html?m=1

Da blir det nok innkjøp av et jula sett så jeg får prøvd det ut :) takker for svar.:)
 
Eneste jeg vil tilføye den fine oppskriften er å tape flowmeteret til flaska, og å bruke en stiv slange frem til steinen. Da har man en hånd fri til å manøvrere steinen i vørteren.
 
Tilbake
Topp