Prøvesmaking i hjemmet.

Jeg føler meg litt splittet. Er det lov å utføre prøvesmaking av hjemmebrygget øl i sitt eget hjem for en gruppe på 4-6 personer, og i tillegg ta betalt for det for å dekke utgiftene man selv har hatt? Grunnen til at jeg lurer, er at jeg føler at dette ikke direkte kan klassifiseres som kommersielt. Dette er bekjentskap som jeg selv inviterer, og som forstår at ølbrygging ikke er gratis. Hva mener folket/loven?
 
Jeg gjetter på at det teknisk sett i beste fall er veldig tvilsomt, men om man spleiser på ingrediensene så kommer man seg kanskje rundt eventuelle ulovligheter. Jeg ville uansett ikke brukt mye tid på å bekymre meg for å bli tatt for noe sånt. Bare ikke annonser det offentlig, og unngå å invitere under cover-politi ;)
 
Det var jo noen som fikk svar på noe litt lignende her for en stund siden, lurer på om det var ifb med brygging til bryllup
 
Tar man betalt når man selv inviterer bekjentskap på prøvesmaking? Det hadde jeg ikke kommet på var en problemstilling en gang. Sorry. Min erfaring er at raushet avler raushet. Plutselig kan det dumpe inn et par flasker godt poløl. eller.no. Hvem vet.
 
Tror neppe å motta en gave til vertskapet er et problem. Da er det vel i gråsonen å servere vin og dram i et middagsselskap hvis du mottar en oppmerksomhet av gjestene.
 
Hjemmebrygg har sjelden de helt store utgiftene som skal dekkes inn, spesielt om det er prøvesmaking for en håndfull bekjente og ikke flatfyll for hele nabolaget. Jeg hadde vært mer bekymret for hva mine venner ville synes om meg om jeg avkrevde 45,- per snute for å dekke inn ølet, enn hva myndighetspersoner måtte mene om det.


HansK
 
Jeg har hatt ølsmaking hjemme hos meg før og vært med på det hos andre. Det blir servert hjemmebrygg som hoveddel, men alle deltagende har ansvar for å ta med seg et par tøffe øl. :)
 
synes hjemmebrygg skal være gratis. Jeg gir bort hjemmebrygg til venner og familie imot at dem gir meg en ærlig tilbakemelding.
 
Kunne ikke falt meg inn å ta betalt for hjemmebrygget øl. Se heller på det som en mulighet til å dele lidenskapen.

Du skal se at kompisene dine spanderer en øl eller to på deg i etterkant (kontra å være han kjipe som tar betalt for hjemmebrygg)
 
Kjør på og del ut!Er ikke det mye av poenget med å brygge billig øl selv? Jeg ville heller aldri ha kommet på tanken å ta meg betalt for ølet. Ser det som ett stort pluss å få tilbakemelding fra andre på det jeg brygger. Det kan også være veldig greit å få hjelp til å drikke opp øl slik at jeg kan brygge mer uten å måtte drikke alt selv:)
 
Jeg er enig med de andre som har svart her, synes halve moroa er å invitere venner over på hjemmebrygg og få tilbakemeldinger. Og som nevnt over, raushet avler raushet er nå hvertfall min erfaring.
Det nærmeste betalingen jeg får er vel et par kompiser som kommer innom med noen poser ferdig skylt tomgods som da pleier få med seg noen flasker
 
Jeg forstår hva dere mener. Meningen er å invitere til en slags formell helaften med god drikke, snacks, morsomme historier osv. Dette er mennesker jeg har gitt øl til i lange tider, og det første svaret og spørsmålet jeg fikk fra mange da jeg først spurte var "Ja, selvfølgelig! Hvor mye koster det?". Det er heller ikke snakk om store summer her.
Har prøvd å sette meg selv i situasjonen som "øl-mottaker", og jeg kunne ikke tenkt meg å få og få uten å gi noe tilbake. Det er ikke som at jeg selger all ølen jeg lager. Så og si 70% blir gitt bort imens resten går til eget forbruk, så jeg er enig i at litt over halve moroa er å dele med seg og få tilbakemeldinger.
 
Det var vel en tråd oppe for noen måneder siden hvor vedkommende som spurte, eller en av de som svarte hadde endt opp med å spørre sin lokale autoritet, og fått til svar at så lenge det pengeflyten gikk ut på å utveksle penger for ingredienser så var det greit.
 
Tilbake
Topp