Oksygenering

Tenkte sette opp en billigløsning for oksygenering med regulator og O2 flaske fra jula.
Hvordan er det folk her inne gjør dette? Putter slangen med beluftningssteinen rett inn i gjæringsdunken og setter på O2 og lar det putre i vei? Eller er det mulig å få koblet luftesteinen inn i kranen slik at man lufter vørteren samtidig som man tapper vørteren ut fra kokekaret?
Hva er den gylne regel mtp. mengde oksygen? 1L/min på flowmeteret i 1 min for 25L batcher?
 
Det finnes inline-løsninger for dette ja. Personlig bruker jeg den som du har skissert (etter et StarSan-bad selvsagt), og det fungerer ypperlig det. Hadde selvsagt vært stas med inline oksygenering...
 
Jeg finner det veldig praktisk å ha beluftningssteinen på en stang. Det finnes ferdige slike løsninger å få kjøpt, eller en kan lage selv. Jeg har limt fast beluftningsstenen i enden på et 10 mm kobberrør og sender oksygenet gjennom denne. Dermed kan jeg røre litt forsiktig samtidig med at oksygenet tilsettes og dermed få det bedre fordelt i vørteren. Jeg bruker 1 l/min i 1,5 min til 25 liter vørter.
 
Mengden og tiden Jens Kristian bruker gir deg ca 14-16 ppm O2. Perfekt for de fleste brygg.
Gjør det samme selv, og har målt med O2 meter.
 
Det er vel avhengig av OG? Hvor store forskjellene er aner jeg ikke dog.

Mener det står i Yeast, hvis jeg husker riktig, at i en OG på 1.077 så vil 1L/min gi ca 9PPM, mens to minutter gir ca 14PPM.
 
Jula-opplegget er sikkert godt som gull, men de selger komplett sett på Bryggeland, og jeg tror prisen ligger på rundt det samme.
 
Ser ut som akkurat det samme oppsettet. Det man i tiøøegg gjerne vil ha er flowmeter. Man sparer kanskje en hundrelapp eller så på å gjøre det selv.
 
Jepp, Jula-opplegget kommer på det samme som settet til Bryggeland (bortsett fra flowmeter som nevnt). Men så er det sjarmen i det å lage noe da ;)
 
Mengden og tiden Jens Kristian bruker gir deg ca 14-16 ppm O2. Perfekt for de fleste brygg.
Gjør det samme selv, og har målt med O2 meter.
Ketil du som har ppm-meter, eller hva det heter. Hvor lenge lufter du standard lager 1.040-1.050 ? Jeg lufter nok litt mindre enn dere ser jeg. Jeg har brukt 1l/mim i 1min på ale og 1.5min på lager.
 
Jeg har et opplegg med oksygenflaske fra Jula, regulator og et flowmeter. Når jeg åpner regulatoren i "friluft" kan jeg justere fra 0 - 4 l/min uten problemer. Men når jeg putter luftesteinen (0,5) i vørteren får jeg knapt nok utslag på flowmeteret... Det bruser imidlertid relativt bra nede i vørteren. Noen som har erfaringer med dette? Min løsning har vært å kjøre på med litt ekstra tid nede i vørteren.
 
Du kan kontrollere mengden O2 du får ut ved å fylle opp et kar (f eks en murerbalje) med vann,
ta et litermål og snu det opp ned nede i vannet og ha steinen inne i litermålet.
Åpne opp og les av tiden det tar til litermålet er fyllt med oksygen.
 
Følger @glennrlie sitt oppsett med flowmeter: 1 minutt på 1 liter/min på en 25 liters batch.
Flaske fra Jula og resten på nett + Tess.
 

Vedlegg

  • IMG_2162.JPG
    IMG_2162.JPG
    150,3 KB · Sett: 98
  • IMG_2160.JPG
    IMG_2160.JPG
    148,5 KB · Sett: 101
  • IMG_2161.JPG
    IMG_2161.JPG
    142,2 KB · Sett: 96
Jeg har et opplegg med oksygenflaske fra Jula, regulator og et flowmeter. Når jeg åpner regulatoren i "friluft" kan jeg justere fra 0 - 4 l/min uten problemer. Men når jeg putter luftesteinen (0,5) i vørteren får jeg knapt nok utslag på flowmeteret... Det bruser imidlertid relativt bra nede i vørteren. Noen som har erfaringer med dette? Min løsning har vært å kjøre på med litt ekstra tid nede i vørteren.
Lekkasje?
 
Tilbake
Topp