"Best practice" Flaskegjenbruk og desinfeksjon

Hei samtlige fyllebøtter!

Har nå konsumert en hurv at tips og triks på temaet hygiene på ølflasker. Jeg har hatt en villgjær infeksjon i ett sett av flasker, så jeg må ta noen tak.

Tipsbanken ser ut til å stort sett inneholde:
1: grovvask med krystallsoda
2: Baking i stekeovn, helst ca 170grader, men hørte fra morten kielland at hans flasker sprakk i de temperaturene, selv bruker jeg 1 litersflaskene til IKEA (erfaringer?)
3: fosforsyre for å drepe villgjær.

ferdig.

Vil denne prosessen være nøkkelen til suksess? Vil nødig ha flere øl som ligner Lambic... det er ikke så godt...

Og ja, jeg vet det blir mindre mas med corneliusfat... skal anskaffe det som suplement etterhvert.


Og sist, men langt fra minst.

Vin forumet poengterer at svovel dreper villgjær, sopp og sporer, men denne vil vel føkke opp karboneringen fullstendig om jeg drar inn det??

Blir jo litt forvirra, så...

hva er egentlig best practice?

på forhånd takk for alle svar.
 
Først vasker du de med ett godt vaskemiddel for å fjærne all inngrodd skit og partiklerl, f.eks. stoutrens fra petit eller PBW fra vin og bar.
Jeg bruker å legge de over natten i vaskemidlet, da har all inngrodd skit løsnet og det er bare å skylle de, anbefaler å bruke en flaske skyller.

For dessinfisering legger du flaskene en liten stund i ett dessinfiseringsbad med f.eks. sterkrens/Fosforsyre eller starsan, dette gjør du rett før du skal flaske det.
 
Jeg ser at dere bruker sukkerbiter til karbonering i flaskene. Dette kan være årsaken til infeksjonen, og det er nok verdt å bytte til sukkerlake ;)

Vi bruker forresten PBW til vasking av flasker og Starsan til desinfisering, det har så langt fungert utmerket  :)
 
Mange hjemmebryggere setter flaskene i steikeovnen for dessinfisering. Blir mere sterelisering faktisk. Ta en bit aluminiums folie over tuten til de rene flaskene og steik dem på 150 i en stund. Da holder de seg rene i udefinerbar tid fremover også. "ikke hell vann på de varme flaskene" ;-)
 
Trgncrlsn skrev:
(...)  selv bruker jeg 1 litersflaskene til IKEA (erfaringer?) (...)

NB! Hvis du har de samme 1 liters-flaskene fra IKEA som jeg hadde et par av, med flip-top-kork av et hvitt materiale, så tåler ikke disse varme over lengre tid! Jeg hadde de til desinfisering ved ca 150 grader i omtrent en time da jeg laget saft for noen uker siden, og da smeltet det hvite materialet i korken!

Ellers har jeg blitt overbevist om at vanlige, brune 0,33 liters ølflasker er noe av det beste man får - billige, enkle å få tak i og enkle å stable. Vi har laget et flaskevaskingssystem som gjør at vi kan vaske og sterilisere en hel kasse av gangen etter at de har blitt grovvaska. Skal lage en egen tråd på den måten å gjøre det på så snart vi har fått verifisert at flaskene er bra nok vasket. :)
 
Hvis du bruker flip-top lønner det seg å ta av disse og dessinfisere toppene i syre. Jeg gjør dette selv om mine er av keramikk. Det er jo en gummipakning på dem som kanskje ikke tåler så mye varme.
 
1: grovvask med krystallsoda
Jeg gjør også dette med pant som jeg har kjøpt på butikken, legger de i kaustisk soda en stund og går over med en flaskebørste, da fjerner jeg etiketter og får rengjort flaskene.
Deretter vasker jeg alle flaskene mine med Zalo og flaskebørste før jeg baker de i ovnen. Det første skrittet gjøre jeg bare med flasker som jeg har kjøpt i butikken, når jeg gjennbruker "mine egne" flasker skyller jeg de bare godt etter å ha tømt de, så vasker jeg de bare med Zalo. Viktig at det ikke ligger igjen noe grums i bunn av flaskene før de stues unna til gjennbruk.

2: Baking i stekeovn, helst ca 170grader, men hørte fra morten kielland at hans flasker sprakk i de temperaturene, selv bruker jeg 1 litersflaskene til IKEA (erfaringer?)
Jeg har selv opplevd at flasker sprekker etter å hatt de i stekeovnen, grunnen er at glasset ikke fått tid på seg til å kjøle seg ned sakte. Min fremgangs måte er
150 grader i 2 timer i ovnen, som jeg setter på 2 timer før jeg skal legge meg. Så lar jeg de stå i ovnen til dagen etter. Da får de godt med tid på seg til å kjøle seg ned sakte.
Dagen etter tar jeg de ut av ovnen og dekker tuten med alufolie. Det er også greit med alufolie for å kunne gjennkjenne hvilke flasker som jeg har sterilisert, og hvilke som ikke har fått den behandlingen enda  ;D

3: fosforsyre for å drepe villgjær.
Når jeg er klar for flasking tar jeg en bøtte med StarSan og dypper hver flaske oppi, før jeg setter de på et flasketre for å renne av seg.

Bank i bordet, ingen infeksjoner enda  ;D
 
2 Timer på 150 grader er veldig lenge..

Å la flaskene være med på oppvarmingen til 130 grader, stekes på 130 i 5 - 15min for så å kjøles ned sakte i ovnen igjen burde holde tror jeg.. :jaha:
 
Et par komentarer til nedenforstående innklegg..

Zalo: Ikke bruk Zalo! Det vil alltid være rester igjen som vil drepe skumtoppen. Du må gjerne bruke zalo til å vaske utsiden av flaskene dine derimot :)

Fosforsyre: Fosforsyre dreper ikke villgjær. En av grunnene til at det brukes for desinfisering er at den dreper bakterier men ikke gjærceller. Gjær tåler lavere pH en bakterier.

De fleske bakterier passifiseres ved 72 °C og drepes helt ved 15min. ved 100 °C For å være sikker kjører man derfor tempen litt opp. 150 °C i 20 min.

EDIT: Fosforsyre dreper allt bare det er sterkt nok konsentrert. Deg også  :eek:
 
Min prosedyre er:
Bløtlegg flaskene i 12 - 24 timer i kaustisk soda og vann.
Gå over med flaskebørste dersom det sitter fast noe gugge etter bløtlegginga.
Skyll med kaldt vann fra springen.
Bak flaskene i komfyren 30 min. på 125 C.
Jeg tar flaskene varme ut av komfyren og setter dem rett i kassene til avkjøling.
Bruker et rent håndkle når jeg tar dem ut.
Legger et ark med matpapir over hver kasse.

Dette har jeg gjort på mer enn tusen flasker, og ingen har sprukket på tur ut av komfyren.
Jeg bruker sukkerbit til karbonering og har aldri hatt infeksjon.

Egil B.
 
Zalo: Ikke bruk Zalo! Det vil alltid være rester igjen som vil drepe skumtoppen. Du må gjerne bruke zalo til å vaske utsiden av flaskene dine derimot Smiley

Det var jeg faktisk ikke klar over. Takk for innspillet  :)
Noen forslag til noe annet som jeg heller bør bruke for å vaske flaskene ?

På forhånd takk.
 
Lut og klor tar allt som er av organisk materiale. Lut er litt mer hurtigvirkende, mens klor er grundigere. Derfor kan disse med hell blandes.
 
Interessant tråd!

Jeg vil gjene dele en liten erfaring som jeg nylig gjorde meg:
Jeg har lenge obsevert en fellesnevner i all ølen jeg lager, en litt syrlig og emmen smak, som inntil nå har vært et mysterium for meg. Så, ved sist øl jeg flasket var jeg uhyre nøye med renhold. Brukte en ny gjæringsbøtte for innblanding av sukker og en kokt silikonslange som hevert. Alle halvliters flasker ble desinfisert over natta på 120 grader i ovnen og alle ikeaflasker lagt i 2.5% fosforsyreløsning (vel og merke i en gammel gjæringsbøtte). Etter 5-6 dager smakte ølet fra begge typer flasker fortreffelig. Men etter to uker var den smme sure emmene smaken tilstedet i ølet, men heldigvis kun i ikeaflaskene.

Om dette skyldes villgjær som kommer fra den gamle gjærbøtta eller rett og slett igjennom lufta i baderommet kan man jo spekulere i, men fra nå av blir det kun desinfisering av flsker vhj ovn på meg.   
 
Trgncrlsn skrev:
Vi har kjøpt inn star san og sånn flaskespruteting, med stativ... er dette like godt som stekeovn mener du?

Stekeovn er vel det nærmeste en hjemmebrygger kommer skikkelig sterilisering, så StarSan er nok ikke like bra. Godt nok? Ja, det er et annet spørsmål.
 
Har hittil skyllt godt ut av flaskene etter hvert som de konsumeres.  Før gjenbruk i klorinbad en gang på til på flaskespyleren med varmt vann så i sterkrensbad i kassen med flaskene snudd oppned slik at når man løfte kassen opp renner alle flaskene tom samtidig.  Lar flaskene stå slik til de fylles mens neste kasse er i badet, har funka fint for min del.
Bruker samme metode på fatene også, vasker lar stå i klorbad, skylles og så sterkrens.  Ser at mange mener stekovnen er nødvendig og lurer på om eventuelle fat også må steriliseres på samme måte?  Kan vel ikke være så store forskjellen på flasker og fat hva angår vaskerutiner?
 
Klor er i utgangspunktet ugunstig i forbindelse med rustfritt stål. Dette har ikke noe med selve desinfiseringen å gjøre, men at rustfritt ikke liker klor. Igjen går dette selvfølgelig på kontakttid.

Jeg pleier å vaske fatene mine etter bruk med Stoutrens for så og desinfisere dem med 4 - 5 liter kokende vann før bruk. Dette har funket bra for meg  :skitbra:
 
Har de heller ikke stående på dagesvis med klor men synes det går så lett å få det rent med klor.  Tenker bare at er det så mye verre å få ren flasker enn fat?  Ingen som steker eller koker fat så vidt jeg har lest på forumet.  I går testa jeg ut steamvaskeren til å rengjøre fat og det funka også som bare det, slapp på med max vann og temp.  Damp på 120 grader skulle vel holde for å desinfisere også?
 
Tilbake
Topp