Saison OG og FG

KB

 
Har spørsmål til saison

Sitter å "lager" oppskrift i brewmate hvor jeg har:

5kg pilsnermalt

1kg hvete malt

0.3kg caramalt

25L batch

Problemet er at jeg får ikke godkjennt FG for den skal "max" være 1.012 men OG kan max være 1.065 ?

Nå har jeg OG 1.055 og FG:1.014

Hvordan kan jeg få Lavere FG men likevell holde OG høyt? ikke gå ned i alkohol prosent?
 
Mesker du under 65 grader kan det være man bør meske i 9o min for å sikre fullstendig konvertering. 59 grader høres noe lavt ut. Jeg ville tippe at 63-64 grader burde funke fint, men det kommer jo helt an på "systemet" ditt.

Tallene du opererer med for FG og OG tilsvarer en utgjæring på 75 %. Dersom du f. eks bruker WLP566 så har den en utgjæring på 78-85 %, så om du mesker lavt bør det være uproblematisk å nå en FG på 1,012.
 
Denne har lavere utgjæring, og da blir det desto viktigere å meske lavt.

Det står her at mange tilsetter en annen gjær etter 75 prosent av gjæringsforløpet for å få en lav nok FG...
 
Jaja, de skal bli spennende hvertfall!

Mesker på 63*C minutter 90 minutter, koking 90 min
 
Har nylig brygga to Saisoner. WLP566, mesk ca 63C i 90-ish minutter, utgjæring på 88-90% på en uke. Ganske rå gjær.
 
Har nylig brygga to Saisoner. WLP566, mesk ca 63C i 90-ish minutter, utgjæring på 88-90% på en uke. Ganske rå gjær.


Nice!

Brygger du BIAB? Hvor store batcher?

Tenkte på de med beregning av vann osv... om du hadde noe å tilføye..

Hvilke hummle brukte du?
 
Nice!

Brygger du BIAB? Hvor store batcher?

Tenkte på de med beregning av vann osv... om du hadde noe å tilføye..

Hvilke hummle brukte du?

BIAB ja. Har ikke notatene mine her, så husker ikke helt vannmengder, men jeg pleier å meske med ca 20 liter på 6-7kg, og skylle over med ca 10l. Den første jeg lagde var ganske standard med Hallertauer og Saaz: https://www.brewtoad.com/recipes/sofiemyr-sensesong Den andre var et forsiktig forsøk på en india saison med Nelson: https://www.brewtoad.com/recipes/tasmansk-tiger. Begge oppskriftene hadde litt sukker for å få bra utgjæring.

Skal flaske india saisonen i morra, men den andre smakte jeg på i helga, og den var veldig fin.
 
FG tallet er egentlig bare en gjetning fra softwaren sin side.

Hadde det vært mitt brygg ville jeg mesket 90min på 63-64, tilsatt kanskje 500g sukker, og evt droppet caramalten. Med sikte på rundt 1.006
 
Enig med Miguel ... Har brygget et par saisoner selv og bruker alltid sukker for senke FG.. Ville også brukt umaltet hvete.....
 
Hadde det vært mitt brygg hadde jeg siktet på OG 48-50,mesket på 63 grader i 45 minutt. Ville aldri brukt sukker rett og slett fordi det er unødvendig. Erfaringsmessig havner FG på 06 til 08 som er utmerket etter min smak.
 
Tilbake
Topp