Lite kullsyre...

Leho

Norbrygg-medlem
Hei alle!
Har brygget siden des. 2013, omlag 25 batcher og opplever at kullsyremengden og skummet i de fleste av batchene er lavere enn både ønsket og forventet. Skulle gjerne vite hva jeg kan gjøre med det...

Normal prosedyre er utgjæring i 2-4 uker avhengig av øltype, tilsetting av 6 g sukker (hvitt sukker fra butikken) pr liter øl, omstikking til tappedunk (med god omrøring underveis), med påfølgende tapping, som oftest noen minutter senere. Flasker bader i starsan i kort tid, settes til avrenning opp-ned i hjemmebygd treplateløsning, gjerne en halvtime eller mer. Tapper, legger på kork på seks flasker av gangen, før jeg fester korken. Ettergjæring skjer ved romtemp+ i to uker. Når jeg åpner flaskene etter noen dager i kjøla, er det et tydelig "puff" av gass, hvis jeg skjenker veldig forsiktig er det lite skum, heller jeg mer brutalt blir det mer skum. Men før jeg er halvveis nede i halvliteren er det stort sett ikke skum, få bobler i ølet. Ikke uvanlig at magen preges av gass dagen etter, dog.
Noen tips til hva jeg kan forbedre og hvordan?
 
Var selv lei dette problemet og gikk over til cornelius, hvor du kan kontrollere co2 som du vil, samt at tappekran av god kvalitet gir skum ved tapping. Men det er jo en feig losning, men den funker.
 
Hei alle!
Har brygget siden des. 2013, omlag 25 batcher og opplever at kullsyremengden og skummet i de fleste av batchene er lavere enn både ønsket og forventet. Skulle gjerne vite hva jeg kan gjøre med det...

Normal prosedyre er utgjæring i 2-4 uker avhengig av øltype, tilsetting av 6 g sukker (hvitt sukker fra butikken) pr liter øl, omstikking til tappedunk (med god omrøring underveis), med påfølgende tapping, som oftest noen minutter senere. Flasker bader i starsan i kort tid, settes til avrenning opp-ned i hjemmebygd treplateløsning, gjerne en halvtime eller mer. Tapper, legger på kork på seks flasker av gangen, før jeg fester korken. Ettergjæring skjer ved romtemp+ i to uker. Når jeg åpner flaskene etter noen dager i kjøla, er det et tydelig "puff" av gass, hvis jeg skjenker veldig forsiktig er det lite skum, heller jeg mer brutalt blir det mer skum. Men før jeg er halvveis nede i halvliteren er det stort sett ikke skum, få bobler i ølet. Ikke uvanlig at magen preges av gass dagen etter, dog.
Noen tips til hva jeg kan forbedre og hvordan?

Har 20 brygg bak meg og ofte er det full kullsyretrøkk etter 4-5 dager. Følger akkurat samme prosedyre som deg. Eneste forskjellen er at jeg skrur opp varmen i kjelleren, så det er ca 25 grader. Kanskje det er trikset?
 
Her er det mange ting som spiller inn. De proteiner som lager skum, skummer kun en gang. Har du ristet for mye på dunken for oksygen kan du bruke de opp. Gjær er det som lager kullsyre av sukkeret, nok frisk gjær gjør jobben. Ikke alle typer øl hvor 6gr pr liter er passe. Sjekk en priming kalkulator. Glass som ikke er godt vasket eller brukt til f.eks melk kan ødelegge skummet. Dropp også glansemiddel om du tar de i maskin. Utette korker? Noen kjappe tanker bare.
 
Tapper på samme måte som du beskriver. Bruker Beersmith til beregning av hvor mye karboneringssukker som må til for å få ca. riktig volum CO2. 6 gram pr liter burde være ok ( litt lite?), dog avhengig av hva man brygger og temp på ølet under tapping. Ang. skum og skumstabillitet så er det mange faktorer som påvirker. Synes jeg får best skum ved å bruke noen % med carapils og hvete i maltmixen (4-6% totalt til sammen.) som tilfører proteiner og dextriner som bidrar til å holde på skummet i glasset.
Gass i magen....prøvd raping?
 
har brukt8g per liter på et parr IPAer. litt mye skum der :)
hvilken korker bruker du? hørt at korkene på europris er fyfy
 
Leho: Jeg synes også 6g/L farin gir litt lite kullsure. Bruker nå 8-12g i flere lyse øl som kler det. =Mer bobler og skum, null problem.
 
Bruker korker fra olbrygging.no, de bør være greie. Flaskene mine skylles med varmt vann rett etter at de er drukket opp, slik at alt synlig bunfall og annet rusk forsvinner. Deretter får de et kort bad i varmt vann for å fjerne de hjemmelagde etikettene (i det vannet blir det litt limrester fra vanlig limstift, etter en stund), kontrolleres visuelt i motlys, og settes opp ned for avrenning. Hvis jeg trenger å oppbevare dem over tid, står de i lukkede pappesker fra Nøgne Ø.
Skumfasthet har blitt bedre når jeg har tilsatt hvete. Har også hatt noen flasker til karbonering litt varmere enn vanlig i det siste, spent på om det gir resultater.
Raping er velprøvd, men ikke alltid tilstrekkelig...
 
Bruker korker fra olbrygging.no, de bør være greie. Flaskene mine skylles med varmt vann rett etter at de er drukket opp, slik at alt synlig bunfall og annet rusk forsvinner. Deretter får de et kort bad i varmt vann for å fjerne de hjemmelagde etikettene (i det vannet blir det litt limrester fra vanlig limstift, etter en stund), kontrolleres visuelt i motlys, og settes opp ned for avrenning. Hvis jeg trenger å oppbevare dem over tid, står de i lukkede pappesker fra Nøgne Ø.
Skumfasthet har blitt bedre når jeg har tilsatt hvete. Har også hatt noen flasker til karbonering litt varmere enn vanlig i det siste, spent på om det gir resultater.
Raping er velprøvd, men ikke alltid tilstrekkelig...

Du bader ølflaskene og innsiden av de i lim og så sette du de rett til avrenning, uten å skylle de?
 
I lim og i lim... Det er nok bittelitt lim i vannet etterhvert, ja. Det bør jeg kanskje slutte med ASAP?
 
Har to store plast kasser som jeg fyller opp med varmt vann med noe zalo oppi. Drukner ca 15 0,33 flasker i hvær. Venter 10 min, så tapper jeg de tomt og spyler de litt opp ned med lunka vann fra flaskespyler skrudd på blandebatteriet i utslagsvasken på vaskerommet. Har slikt flaske tree med beholder med spøyte på toppen, så det blir 2 sprut med starsan også visuell sjekk etter urenheter også til avrenning på flaske treet. Så er det tapping.
Noe lim er det vell i vannet men, tror zalo og trykkspylingen tar seg av det.
 
Litt skeptisk til den zaloen, kjenner jeg. Prøver nå å sette flaskene i vaksekum, med rent, varmt vann inni og nokså varmt vann rundt. Venter litt til etikettene har løsnet, vasker så over utvendig med gryteskrubb for å fjerne de siste limrestene, før flaskene tømmes og settes opp ned i hjemmeboret avrenningsløsning. Håper det blir litt bedre...
 
Nyter i skrivende stund en Pale Ale som jeg flasket for 2 uker siden. Jeg hadde ikke vanlig sukker der og da, så det ble erstattet med brunt sukker. Nå opplever jeg at det skummer greit når jeg tømmer i glasset, men det dør fort bort, og det er lite kullsyre i ølet.

Kan det være pga sukkeret?
 
Ikke bruk Zalo, det er no no. Etiketter sitter like godt med melk eller eggehvite, så lim er unødvendig.
 
zalo inneholder farge, parfyme og fettalkoholer som under lagring kan påvirke øl, også ioniske tensider som kan påvirke skum. Den har en høyere ph enn øl skal ha, og kan dra opp ph. I tillegg er zalo skum umulig å bli kvitt. Skumrester av zalo er næring for bakterier.
 
Tilbake
Topp