The Nelson Sauvin Experience

Prøver å sette sammen en egen oppskrift. Jeg er ikke så veldig erfaren på det området, så tenkte jeg kunne høre her om jeg er helt på jordet eller ei. Kom gjerne med tips til forbedringer.

The Nelson Sauvin Experience

Recipe specifics:

Style: American Pale Ale
Batch size: 19,0 l
Boil volume: 25,0 l
OG: 1,057
FG: 1,014
Bitterness (IBU): 39,0
Color (SRM): 10,2
ABV: 5,6%

Grain/Sugars:

4,00 kg Maris Otter Malt, 84,2%
0,45 kg Munich (German), 9,5%
0,30 kg Crystal 60L, 6,3%

Hops:

15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 20 min, 14,2 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 15 min, 11,6 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 10 min, 8,5 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 5 min, 4,7 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 0 min, 0,0 IBU
25,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) dry hop

Yeast/Misc:

California Ale yeast, 1,0 unit(s), Yeast
Irish Moss, 1,0 unit(s), Fining , boil 15 min

-----
 
Prøver å sette sammen en egen oppskrift. Jeg er ikke så veldig erfaren på det området, så tenkte jeg kunne høre her om jeg er helt på jordet eller ei. Kom gjerne med tips til forbedringer.

The Nelson Sauvin Experience

Recipe specifics:

Style: American Pale Ale
Batch size: 19,0 l
Boil volume: 25,0 l
OG: 1,057
FG: 1,014
Bitterness (IBU): 39,0
Color (SRM): 10,2
ABV: 5,6%

Grain/Sugars:

4,00 kg Maris Otter Malt, 84,2%
0,45 kg Munich (German), 9,5%
0,30 kg Crystal 60L, 6,3%

Hops:

15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 20 min, 14,2 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 15 min, 11,6 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 10 min, 8,5 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 5 min, 4,7 IBU
15,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) 0 min, 0,0 IBU
25,00 g Nelson Sauvin (AA 12,1%, Pellet) dry hop

Yeast/Misc:

California Ale yeast, 1,0 unit(s), Yeast
Irish Moss, 1,0 unit(s), Fining , boil 15 min

-----
Ville nok doblet mengden humle i alle tilsetningene!
 
Nelson er og ganske heftig på smak. Jeg brygget en som er meget lik den du har satt opp her. Fikk en veldig intens humlesmak. Tror ikke jeg ville dratt på så mye mer på tilsetningene du har lagt opp til. Da vil den bli ekstremt tropisk. Skal du ha flere IBU ville jeg heller lagt noen gram på 60 min og, men synes den ser fin ut sånn den er nå.
 
Nelson er og ganske heftig på smak. Jeg brygget en som er meget lik den du har satt opp her. Fikk en veldig intens humlesmak. Tror ikke jeg ville dratt på så mye mer på tilsetningene du har lagt opp til. Da vil den bli ekstremt tropisk. Skal du ha flere IBU ville jeg heller lagt noen gram på 60 min og, men synes den ser fin ut sånn den er nå.
Ett kjent fjes her på forumet brukte også en gang 1 kilo Nelson på en 25 liters batch,- det ble visstnok snadder! ;)
 
Vi får se da. I utgangspunktet har jeg bare 100 gram humle til rådighet. Men jeg lurer på om jeg har noe gammel Nelson liggende i fryseren som jeg kan spe på med om nødvendig. Jeg får ta en luktetest :)
 
Spar den den ferskeste humlen til de seneste tilsetningene. Det får du igjen for i aroma. Syns oppskriften ser veldig balansert og bra ut som den var. Kan kanskje dra på med litt mer bitterhet siden den er så pass som 5,6%, men det blir en smakssak.
 
Blir kanskje litt mye maltpreg i forhold til stilen med maris otter, munich og crystal. Men, det er også en smakssak. Bare å prøve seg frem. Du er uansett trygt innafor noe som blir drukket opp i sin helhet:D

Du kan styre maltpreget litt ned med å senke mesketemperaturen også.
 
Blir kanskje litt mye maltpreg i forhold til stilen med maris otter, munich og crystal. Men, det er også en smakssak. Bare å prøve seg frem. Du er uansett trygt innafor noe som blir drukket opp i sin helhet:D

Du kan styre maltpreget litt ned med å senke mesketemperaturen også.
Hva ville du byttet ut/fjernet av malt?
 
Det kommer helt an på hvordan du vil ha ølen du lager. Ønsker du en del maltpreg og fylde, eller vil du ha den lett og frisk? Hvor markert bitterhet ønsker du?

Forholdet mellom IBU og OG ser helt greit ut i oppskriften din. (Skal ligge på rundt 0,7 i en APA, se Google: BU/GU ratio) Men, balansen avhenger og av utgjæring/FG, og der spiller blant annet maltsammensetning og mesketemperatur inn.

Skal du følge stilen så skal en APA skal ha en markert bitterhet, lav maltsmak og lett til middels kropp. Uten at jeg kan si at oppskriften din avviker mye fra dette. Jeg pleier å ligge på 90-100% basemalt i disse. Tar du bort munich er du på en maltsammensetning jeg har benyttet i flere APAer. Men, jeg har ikke testet munich i en APA, så jeg vet egentlig ikke hvor mye påvirkning det vil ha.

Prøv å sette opp oppskriften til å lage den ølen du har lyst på. Treffer du ikke 100% justerer du oppskriften til neste batch. Det er noe av det jeg syns er mest morsomt med å brygge øl.
 
Tilbake
Topp