Hva slags glass drikker du av?

Haha. 500 for et glass. Hadde ikke brukt det med mindre jeg satt i et polstret rom.


Heldigvis kjenner jeg ei som jobber hos en importør av diverse øl, og får pappesker med glass av henne fra diverse ølprodusenter. Duvelene (tror jeg det var) er hittil det mest robuste glasset jeg har vært borti.
 
Kanongode whiskyglass (eller brennevin generelt):

http://www.tilbords.no/glencairn-wh...FR2mYizayuuxbaQ5wAm73kQ_4U08Z6DqZbhoCZL3w_wcB

De er riktignok ikke av krystallglass, men noe sier meg at det betyr heller lite for smaken...

Enig. Disse glassene er helt suverene. Har brukt dem helt siden de dukket opp på markedet, og det er nesten utenkelig å drikke whisky av noen andre glass om jeg skal kose meg med en liten tår (til tross for at jeg har 100 nosing-glass med stett tilgjengelig også).
 
Kanongode whiskyglass (eller brennevin generelt):

http://www.tilbords.no/glencairn-wh...FR2mYizayuuxbaQ5wAm73kQ_4U08Z6DqZbhoCZL3w_wcB

De er riktignok ikke av krystallglass, men noe sier meg at det betyr heller lite for smaken...

Joda, Glencairn er av krystall :)
Jeg hentet mine på Glencairn-fabrikken utenfor Glasgow for noen år siden. Geniale glass til gode single malts. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte flere! De gav dem jo praktisk talt vekk for under £3 stykket.
 
Joda, Glencairn er av krystall :)
Jeg hentet mine på Glencairn-fabrikken utenfor Glasgow for noen år siden. Geniale glass til gode single malts. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte flere! De gav dem jo praktisk talt vekk for under £3 stykket.
Ein drikk ikkje Whisky i slike glass. Ein smaker Whisky i slike.
 
Aha. Da drikker jeg vel aldri whisky, da.
Fekk dette forklart på ein Whisky tur på Macallan for 2-3 år siden. Han som hadde oss på smaking fortalte at når han sat foran peisen var det store gode krystallglass som var tingen. På smaking er det desse Glencairn som er tingen.

Vert mest Glencairn det går i her også då.
 
Sist redigert:
Liker godt disse allroundglassene (pint) kjøpt på customprintedbeerglasses.com, i tillegg går det mye i spiegelau tulip og IPA. :)
ImageUploadedByTapatalk1413491295.143983.jpg
ImageUploadedByTapatalk1413491313.547033.jpg
 
Hehe, jeg drikker så lite brennevin at jeg nesten like gjerne kunne brukt pipette. Men bruker Glencairn-glassene til det meste. De er knall til akevitten også.
 
Hva er brennevin?
Brennevin er en fellesbetegnelse på etanolholdige drikker fremstilt ved destillering av væsker som inneholder svakere konsentrasjoner av etanol, i dagligtale kalt alkohol. Råvaren er væsker med stort innhold av sukker, som ved gjæring omdannes til etanol. Den sukkerholdige væsken kan være fruktsafter med mye glukose, eksempelvis druesaft som ved gjæring blir til vin. Andre karbohydrater (stivelse) i landbruksprodukter som poteter og korn kan omdannes til sukker, og ved gjæring bli råstoff (sats) for brenning til brennevin.
 
Kjøpte et sett med Spiegelau glass.
Prøvde først IPA glasset til IPA, men synes at tulipanglasset var bedre til ipa??
 
Brennevin kan deles inn i to grupper: blankt og brunt.

Brunt brennevin kan med fordel nytes i Glencairn-glass. Blankt brennevin er ypperlig som penselrens.
 
Hehe, jeg drikker så lite brennevin at jeg nesten like gjerne kunne brukt pipette. Men bruker Glencairn-glassene til det meste. De er knall til akevitten også.

Når jeg en sjelden gang spør min venn "professorn" om jeg skal ta frem akevitten, ser han forskrekket på meg og spør om vi skal flambere noe.
 
Etter å ha rydda en del av de litt kjedelige i kjelleren har jeg endt opp med disse. Holder til det meste, men har jo sett meg ut noen til som skal i samlinga.

2014_10_28_23_11_12.jpg

2014_10_28_23_11_21.jpg


2014_10_28_23_11_31.jpg
 
Noen som har testa stoutglassa fra Spiegelau? Litt mindre fjolleform en IPA-dildoen deres.

Har forøvrig gått over til å kjøpe pint-glass i plastikk når det er lystig lag i heimen. Dritlei glassvask.
 
Tilbake
Topp