Bryggertabber

Jeg har flasket mine første batcher med sukkerlake i først og whirlpoole ferdig gjæret øl over det. Det har som regel gått greit så lenge det har vært litt bevegelse i karet. I would not worry too much. (Men for sikkerhets skyld, putt flaskene i en plastboks fra IKEA med lokk, det gjør ihvertfall jeg når jeg er usikker)
 
Denne bryggetabben min er mer en nesten-tabbe enn en tabbe, men allikevel....

Brygget en øl i går. Alt gikk egentlig veldig bra. Satte spiralkjøleren i vørteren og begynte å kjøle ned etter endt koking.
Gikk fra 100 grader til 30 grader på ca. 10-15 min. Men deretter var det veldig rart. 20 minutter til - altså 30-35 min totalt, så var jeg nede på 26.4 grader.
Jeg skjønte ikke helt hvorfor det tok så lang tid på de siste gradene for å komme ned til pitching temp....helt til jeg ser at induksjonsplaten fortsatt står på!!!

Et skikkelig "doh"-moment!
 
Bryggetabbe eller rettere vaskeflause.

Jeg er en ganske nyfødt Speidel bruker (20l om noen lurte) og jeg er ikke helt gjort bekvem med apparatet, som fremtrer ganske så magisk og mystisk.
Idag tenkte jeg at hærligheten skulle få seg en liten skyll og omgang med kost og vaskemiddel.
Det hele starter ganske flott med å fylle Senior Speidel med vann til ca 2cm over varmekoilen for så å varme opp til rund 50C. Jeg skrubber og sturer for å fjerne gamle maltrester og annet snavs og pumpen kjøres manuelt for det sier bruksanvisningen.
Bruksanvisningen sier også at pumpemekanismen skal demonteres og skylles før det settes sammen igjen, noe som ikke akkurat krever doktorgrad i mekanikk. Jeg remonterer og fyller opp med en ny runde vann. Denne gangen litt mer en bare 2cm over varmekoilen, men nærmere 20l merket for nå skal det vaskes. Varmer det hele opp til 60C, kliner oppi 2 spiseskjeer med Halapur. Det er forresten nå jeg skjønner at dette stoffet inneholder klor for jeg får meg en skikkeli trøkk i bihuler og nesekanaler, men her har man ikke tid til å sutre over klor og senskader. Jeg starter pumpa og tenker dette blir knall, men får ikke ut så mye effekt. Så ser jeg impelleren som ligger pent forlagt på "arbeidsbenken" klar til bruk.
Etter litt stille banning og forargelse på min egen dugelighet går ca 20l med klorvann ut i det store avløpet og jeg får gleden av å starte på runde to. Med litt mindre mindre vann, litt mindre klor og en impeller montert på riktig plass blir jobben gjort.
Nå sitter jeg her med en rein Speidel og et rom som dufter av klor og aluminium.

Bryggeglede :)
 
Langbryggedag i går. Hadde tappet første batch på gjæringskar etter at bryggerkompis svein hadde resirkulert mesken på batch tomens han varmet opp fra proteinhvile til 67 grader. Så var det å vaske kokekaret og klargjøre kok av neste batch mens ensymene jobbet. Så når alt var klart og svein tar av lokket av meskekaret utroper han hahaha! Den har est jo! Har du hatt i gjær alt eller? Før han forstår at han har glemt å skru av varmeelementene. Feil en. Så i panikk begyner han å resirkulere i full fart slik ar HELE mesken ble for varm i stedet for å tappe ut den kokvarme vørteren i bunnen. Jodtesten viste at det ikke var helt ferdig mesket, men for seint. Da var mesken på 85°C. Jaja, fril nr2.. Bare å begynne å skylle. Ikke noen store mengder mørk malt så det ble en god vørter likevel. Og OG på nesten 70, så greit nok. Kokingen gikk så fint atte. Kjølingen også. Helt til vi nådde 30 grader. Da løsnet slangen til kjøleren og masse hageslangevann fosset ned i den nykokte avkjølte vørteren. Så da var det bare å sette på strømmen igjen da. Til slutt kokte det dog igjen. Og vi hadde i 100g hallertau ved kokeslutt. OG 60 og 80 liter i gjæringskara. Spent på hvordan det ølet blir.
 
Hvis man setter flasker innerst i kjøleskapet, inntil bakveggen, så kan de bli i kaldeste laget. Spesielt når skapet står på maks.
ImageUploadedByTapatalk1413923868.247211.jpg
Kona kom inn i boden og fant øl på gulvet. To av de seks flaskene klarte seg, resten hadde lekasje fra korken.
Nå er kjøleskapet rent.
 
Ååååh crap!

Ikke direkte bryggetabbe, men likevel katastrofalt!!!

Kom hjem fra jobb i dag og synes det luktet litt mye Citra i leiligheten.
Lettere panisk gikk jeg inn på rommet der kegeratoren står, og ser til min forskrekkelse at det ligger ca 2 liter øl utover gulvet.
Jeg åpner køleskapet, og der drypper det ganske kraftig fra ene slangen, akkurat i festet mot shank'en.
Oppsettet har fungert uten trøbbel i 1,5 år, men nå er det altså ett eller annet som har skjedd.

Jeg aner ikke hvor lenge den har dryppet, eller om jeg bør være bekymret for hva evt. som har kommet seg ned og under parketten.
Fatet var nesten fullt når jeg dro på jobb, og det kjennes rimelig fult ut på vekten nå også, så håper ikke det er mye som har gått ut i svinn.

Så til dere med kegeratorer og keezere der ute....lite tips. Sjekk slangene og koblingene litt innimellom også...det holder tydeligvis ikke bare å sørge for at innsiden av slangene er rene og pene!
 
Å fy fader for en bryggekveld...
Mor på ferie så far skal vise seg som superpappa. Men å brygge øl, snekkre på huset i et helvetes regnvær med to sultne skrikerunger og ei bikkje som er blitt sjuk og spyr i sofaen er for mye på en gang selv for en superpappa.
Alt som kunne glemmes ble glemt pluss 30 liter vørter utover gulvet i et rom det står mer en fornuften skulle tilsi plassert rundt forbi i dette klisset. Snakker om å overvurderte seg selv.

Aldri mer!

Enten så brygger man eller så passer man familien og kansje snekkre litt hvis det går.
 
Da har jeg satt ny personlig verdensrekord i bryggetabber. Brygget en mørk bokk lørdag kveld. Har sett innom gjæringsskapet et par ganger siden lørdag og syntes det tok veldig lang tid før den kom i gang. Hva tror dere jeg fant da jeg i kveld (torsdag) sjekka beholderen jeg rehydrerte gjæra i? Selvsagt hadde jeg glemt å tilsette gjær. Ikke rart ting tar litt tid da.

På den positive siden var SG akkurat det samme som FG, så om gjæra har overlevd er det vel kanskje håp. Holder dog ikke pusten, tipper dette blir et offer til dodraugen...
 
Skulle ta med to flasker øl til noe familie. Blandet litt StarSan i to 0.7l-flasker, ristet og la det i fryseren uten å helle ut Star San (tabbe). Et par timer senere fylte jeg opp flaskene og tok den med. Når jeg helte i glasset kommenterte alle at det var knapt mulig å se gjennom et lite glass. Den smakte jo, uhm, temmelig surt. Mulig det var en halv desiliter Star San i hver flaske.
Svigers ble nok videre imponert over bryggeferdighetene til svigersønnen, gitt.
 
Og tabbe nummer to. Brygget en amber ale. Etter å ha smakt på den ene flasken bestemmer vi oss for å gjøre to av growlerne (2l) om til Hoppy Amber mit futt. Så vi måler opp 6g sukker og 10g humle og bestemmer oss for å tørrhumle litt og dra på litt ekstra med bobler.

Tok sukkeret først. Dermed blir det jo fest med eksisternde CO2 og det begynner å bruse temmelig kraftig. Jeg rekker bare rundt halvparten av humlen før jeg må smette på patentkorken igjen. Tenker at hvis den bare får stå en time så roer den seg sikkert ned og blir mer medgjørlig.

Etter en time så åpner jeg den og da kommer det et par desiliter øl under imponerende høyt trykk ut av med all humla. Patentkorken fungerer som spreder og det blir den nydelig humlering langs veggene og tvers over skjorten min.

Så, når ølen blir sint trenger den langt mer enn en uke på å roe egget. Tørrhumling i growler var ikke noe voldsomt suksess. Brukte gelatin for å få den til å bunnfelle samt at jeg luftet korken da "mit futt" ikke er noe særlig i en Amber.
 
Sist redigert:
Ok, nå har jeg virkelig gjort mitt for å bidra til denne tråden. Kveldens tips: Ikke åpne jobbmail etter at du har startet tapping av 23 liter stout på et 19-litersfat. Det kan hende at du glemmer tappinga og kommer på det først når gjæringskaret har tømt seg. Og tro meg, det går ikke 23 liter stout på et 19-litersfat, men det er god plass på gulvet. På den positive siden: I kveld får jeg vasket under fryseren og kjøleskapet i kjelleren. Dog noe unødvendig, for det er ikke så mange uker siden jeg la nytt gulv akkurat der... Feilberegnet heldigvis kjøpet av gulv, så jeg har en ekstra pakke om gulvet går til helvete.

ImageUploadedByTapatalk1418158836.699877.jpg

Og jeg kan forresten melde om at bokken i forrige innlegg ser ut til å ha klart seg helt greit. Har dog ikke konkludert ennå, men den kjennes helt grei ut der den står til lagring.
 
Jeg traff FG perfekt på min porter i går og med det ble jeg så glad at jeg tørka ivrig opp målesøl på benken mens jeg plystra. Jeg så ut som en veldig effektiv og blid kokk der jeg sto og ordna. Så rask og effektiv var jeg at jeg tok opp hydrometeret fra kolben sin, skylte av og slapp den rett opp i kolben igjen. *knus*. De derre kulene nederst i hydrometeret lukter rart, nesten litt krutt. :p
 
Langbryggedag i går. Hadde tappet første batch på gjæringskar etter at bryggerkompis svein hadde resirkulert mesken på batch tomens han varmet opp fra proteinhvile til 67 grader. Så var det å vaske kokekaret og klargjøre kok av neste batch mens ensymene jobbet. Så når alt var klart og svein tar av lokket av meskekaret utroper han hahaha! Den har est jo! Har du hatt i gjær alt eller? Før han forstår at han har glemt å skru av varmeelementene. Feil en. Så i panikk begyner han å resirkulere i full fart slik ar HELE mesken ble for varm i stedet for å tappe ut den kokvarme vørteren i bunnen. Jodtesten viste at det ikke var helt ferdig mesket, men for seint. Da var mesken på 85°C. Jaja, fril nr2.. Bare å begynne å skylle. Ikke noen store mengder mørk malt så det ble en god vørter likevel. Og OG på nesten 70, så greit nok. Kokingen gikk så fint atte. Kjølingen også. Helt til vi nådde 30 grader. Da løsnet slangen til kjøleren og masse hageslangevann fosset ned i den nykokte avkjølte vørteren. Så da var det bare å sette på strømmen igjen da. Til slutt kokte det dog igjen. Og vi hadde i 100g hallertau ved kokeslutt. OG 60 og 80 liter i gjæringskara. Spent på hvordan det ølet blir.
Det smaker absolutt juleøl. fg20. fyldig og fint. tipper det blir akkurat ferdig til julaften.
 
Kokte en 2L starter tidligere i kveld.
Avkjølte i vannbad. Tilsatte to rør wlp001. Satt kolben fornøyd på magnetrøreren som står i gjæringsskapet. Satt stc'en på 20 grader.

Kom tilbake nå 2 timer etter for å se om den fremdeles spant. Stcen viser kun 10 grader. Fankern nå har varmeelementet gått. Åpner gjæringskapsdøra. Varmen bare slår imot meg. Kjapp feilsøking. Temperaturgiveren har falt ut av gjæringskapet når døra ble lukket......

Temp på gjærstarter: 45 grader.

Humle og Malt er stengt frem til 5 januar.

FML. :p
 
Tilbake
Topp