O2 sett fra Bryggeland

Har nettop kjøpt oksygenutstyr fra Bryggeland or flowmeter fra Kina. Slanger og luftestein desinfiserer jeg ved å koke i 10 minutter, men hvordan desinfiserer jeg flowmeteret? Er det nødvendig?
Flowmeteret skal vanligvis ikke i kontakt med vørter, så du trenger ikke desinfisere det.
 
Hvordan vil det fungere å bare skru på kranen på Bryggeland settet i 1 minutt, finnes det noe estimat over hvor mye O2 som da kommer ut ?
 
Hvordan vil det fungere å bare skru på kranen på Bryggeland settet i 1 minutt, finnes det noe estimat over hvor mye O2 som da kommer ut ?
Da kommer det MYE! Altfor mye. Flaska blir nok ganske raskt tom og rommet nokså fylt med oksygen. Flowmeter er et must, medmindre du kniper slangen og har synske evner. :)
 
Jeg brukte Bryggelands O2-sett for første gang i helga. Jeg valgte å følge Bryggelands "oppskrift" (åpen kran i 1 minutt) i påvente av flowmeter fra Kina. Min vurdering er at dette nok fungerer helt greit, selv om man sløser litt med oksygenet. Så sant man ikke brygger i et kott, vil man neppe merke noen særlig økning i oksygenmengden i rommet. Utslippet er ikke så veldig stort, siden gassen tross alt presses gjennom en beluftningsstein - det vil si med langt lavere hastighet enn direkte utslipp fra beholderen. Mye av oksygenet vil vel dessuten ligge igjen over vørteren i gjæringsbøtta og i bobler på overflaten lenge nok til at den blir fanget i bøtta når du setter på lokket. Min største bekymring var en eventuell over-oksygenering, men jeg ble beroliget av følgende fra hjemmesiden til Wyeast:

"Over-oxygenation is generally not a concern as the yeast will use all available oxygen within 3 to 9 hours of pitching and oxygen will come out of solution during that time as well."

Det som plaget meg mest, var at det var ganske knotete å bevege beluftningssteinen rundt nede i vørteren for å unngå en "søyle" med oksygen rett opp. Hvordan har dere andre som bruker oksygen direkte i gjæringsbøtta, løst dette?
 
Åpen kran hørtes voldsomt ut. Bruk heller lite åpning på kranen og lenger tid. Det trenger ikke skumme så mye da mest mulig O2 skal opptas av vørteren. Fest brusestenen på en stang og beveg den rundt i bunnen av bøtta.

Sendt fra mobil
 
I følge boken "yeast" av Chris White og Jamil: "Contrary to what many brewers believe, it is possible to overoxygenate your wort when using pure oxygen. If you provide an overabundance of oxygen, too much growth can occur, creating an overabundance of fermentation by-products and resulting in a less than ideal fermentation character." ...uten at jeg har undersøkt dette selv i detalj. Jeg tror også det skal en god del til for å bli for mye.

1 l/min er sånn passelig rolig bobling der man forsatt ser små bobler. Jeg kjører det stort sett på øyemål.
 
Bare et lite spørsmål som jeg tror jeg vet svaret på: Sender Bryggeland oksygenflasker i posten?

Jeg bor 50 mil unna nærmeste butikk. Jula er mye nærmere, men også det et godt stykke.
 
Testet akkurat på mitt julaoppsett, det er vel akkurat det samme som bryggeland sitt?

Fikk 1L/min med 3/16" slange hele veien og 0.5 micron stein ved fire og en kvart omdreining.
 
Da var det bestilt et sett fra bryggeland, og flowmeter fra Hong Kong. Satser på at helgens batch blir den siste som tilsettes oksygen etter ristemetoden :)
 
Oppbevar det med sunn fornuft. Bortsett fra det så er det verdt å nevne at du skal holde tanken unna fett og oljer.

Altså bare legg den på hylla i bryggerommet ditt med mindre du steker mat samme sted.
 
Tilbake
Topp