Bruke Sodastream for serving pressure

Jeg har litt lite (kj)øleskap og sliter med å få plass til 2 fat + 5kg CO2 tank på likt. Kom på en idè om å bruke 5KG'en til å karbonere opp ølet, og deretter gå over til Sodastream kun for å holde trykket oppe ettersom fatet tappes for øl.

Noen som har erfaringer med dette? Og kanskje vet hva som må kjøpes inn av utstyr for å få det til?
 
Det går helt glimrende, og jeg gjør det ofte. Du trenger en adapter for Sodastreamflasker og en regulator. Du finner sikkert mye informasjon om dette på forumet ved å søke.
 
Takker for svar, får se om jeg finner en billig overgang og regulator....

DanielH: Fordi jeg vil det skal se pent ut. En CO2-tank med en slange som stikker ut gjennom kjøleskapet er ikke en løsning jeg har lyst å gå for.
 
Det fins jo alternative metoder å få det til å se pent ut (mye penere enn et vanlig kjøleskap klarer å se ut på egenhånd), men om plassen er begrenset så er det selvsagt et problem. :)
 
Jeg bruker også paintballflasker. Det gir mye billigere CO2, og er et godt alternativ. Også her trengs en overgang, men det ser ut som en enklere overgang enn for Sodastreamflaskene.
 
DanielH: Jeg har forsåvidt ikke dårlig plass, veldig god plass i rommet. Du tenker på å bygge en kasse e.l. ved sidenav kjøleskapet?

Jens Kristian: Meget interessant... Husker du hvor du kjøpte paintballflasker/overgang?
 
DanielH: Jeg har forsåvidt ikke dårlig plass, veldig god plass i rommet. Du tenker på å bygge en kasse e.l. ved sidenav kjøleskapet?

Jens Kristian: Meget interessant... Husker du hvor du kjøpte paintballflasker/overgang?

Jeg kjøpte to flasker og overgang brukt her på forumet. Fordelen med disse er at det koster veldig lite å fylle dem (hos Game-on). Hos Game-on kan du kjøpe flasker, men jeg tror ikke de har overgangen.
 
Har prøvd å google men sliter med å finne steder der de selger kun SodaStream-flaskene. AGA derimot har jeg funnet til 225,- (http://www.olbrygging.no/products/kullsyrepatron-425g), kanskje kombinert med denne regulatoren som ikke trenger overgang: http://bryggeland.no/co2-regulator-til-aga-sodastream-flaske.html#product_tabs_description_tabbed

Hadde håpa å komme ut billigere enn dette, men... Blir fort 1000,-. Alternativt kan jeg bruke samme regulator som jeg har på 5KG flaska, men stress å bytte den frem og tilbake ;)
 
Takker folkens. Mulig de har det på lefdal, elkjøp osv, men jeg finner det ikke på nettsidene deres. Men kjøper den flaska på jula bare.

Ser at den regulatoren jeg linka til som ikke trenger overgang kun har èn trykkmåler. Det er jo ubrukelig, da vil jeg ikke vite hvor mye trykk jeg setter på fatet. Noen som har forslag til billig regulator som har to målere?
 
Apropos Sodastream overgang....(Ikke meningen å kapre tråden)
Noen som har problemer med at den må strammes noe inni#%"%""# stramt før den åpner sodastream ventilen?
Når jeg har festet min på regulatoren, så må jeg skru fast sodastream flasken med skiftenøkkel og gjerne sitte og stramme i 5-6 minutter før regulatoren plutselig hopper opp på 50 bar.

Synes det virker litt rart siden det funker fint med bare å håndstramme på en vanlig co2 flaske.
 
Takker folkens. Mulig de har det på lefdal, elkjøp osv, men jeg finner det ikke på nettsidene deres. Men kjøper den flaska på jula bare.

Ser at den regulatoren jeg linka til som ikke trenger overgang kun har èn trykkmåler. Det er jo ubrukelig, da vil jeg ikke vite hvor mye trykk jeg setter på fatet. Noen som har forslag til billig regulator som har to målere?
Regulatoren viser deg trykket du setter på fatet, og ikke trykket på flasken. Den er altså helt OK å bruke, men den gir deg ikke varsel når flasken holder på å gå tom.
 
Til de av dere som bor nærme svenskegrensen så koster det bare 69 svenske kroner å pante inn aga flasker der ( nordby kjøpesenter), husker ikke innkjøpspris, men billigere enn her hjemme. Samme gjenger som på norske aga flasker.
 
Regner med det funker fint, men spør allikevel. Går det å karbonere naturlig og derretter koble til sodastreamflasken for å kun drive ut ølet?
 
Tilbake
Topp