Alkohol prosent og Hydrometer, Refraktometer

ADale

Norbrygg-medlem
Vet det er vanskelig å måle alkohol prosent, men har noen et verktøy å anbefale? Bør jeg kjøpe et Hydrometer eller et Refraktometer?
 
Med Hydrometeret kan du måle OG og FG nøyaktig. Med refraktometeret må du regne om avlesningen din på FG, men dette finner du kalkulatorer til. Refraktometer er veldig enkelt og greit, men jeg ville egentlig sagt at begge er ett must å ha i hus :) bruker selv refraktometeret mest, men bruker hydrometeret for å kontrollere :)

Kalkulator for omregning: http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
 
ok, takk. Så jeg kan bruke den linken du sendte til å regne det ut kun ved bruk av Hydrometer, fordi den gir både OG og FG? Jeg tror jeg vil starte med et Hydrometer, siden det er mye billigere og heller kjøpe et refraktometer senere.
 
Jeg har lenge trodd at man må kjøle ned vesken for å få en god hydrometer avlesning, men er den temperatur korrigerte verdien like bra?
 
Jeg har lenge trodd at man må kjøle ned vesken for å få en god hydrometer avlesning, men er den temperatur korrigerte verdien like bra?
Sannsynligvis ikke. Det kommer litt an på fasongen til hydrometeret. Instrumentet fortrenger jo mer væske når det synker lengre ned, og skalaen er kalibrert for 20 C, så omregningen blir i beste fall en tilnærming. Det er jo enkelt å teste hva ditt hydrometer måler ved en gitt temperatur, så kan du kjøle ned vørteren til riktig temperatur og måle virkelig SG. Gjør du dette ved mange nok ulike SG-verdier får du en god kalibreringstabell.

Selv synes jeg det er så lite arbeid å kjøle ned en desiliter vørter til 20 C at jeg ikke gidder. Ved å fylle litt kaldt vann i vasken og fylle vørterprøven i et litermål av stål som beveges rundt i det kalde vannet, tar det meg ca. to minutter å kjøle den ned til riktig temperatur.
 
Jeg skjønner at det er lurt å vite hvordan man skal gjøre ting. Jeg har kjølt ned mine prøver ved å putte dem i kjøleskapet. Der tar det jo lang tid før de er nede i 20 grader. Jeg skal prøve meg på vannbad i helgen.
 
Jeg fikk helt mark av å vente på at vørter skulle kjøles ned... Refraktometeret lar deg måle på noen sekunder, veldig behagelig. Bare nyttig før gjæring selvfølgelig, men absolutt noe å vurdere når du blir lei av å styre med hydrometeret :)
 
Hvis man heller hydrometerprøven over i en kald panne med stor diameter slik at det bare er et tynt lag vørter i bunn så er den kald på noen sekunder.
 
Bare nyttig før gjæring selvfølgelig

Veeeel... Det går an å regne om. ;) Pluss at man kan jo følge med på gjæringsaktiviteten ved å ta ut noen dråper kontra å ta ut 1-2 dl for hver måling. Brix-målingen vil jo endre seg selv om SG-avledning ikke nødvendigvis blir korrekt. Refraktometer FTW!
 
Veeeel... Det går an å regne om. ;) Pluss at man kan jo følge med på gjæringsaktiviteten ved å ta ut noen dråper kontra å ta ut 1-2 dl for hver måling. Brix-målingen vil jo endre seg selv om SG-avledning ikke nødvendigvis blir korrekt. Refraktometer FTW!
Joda, er klar over det, men prøvde å fatte meg i korthet på mobilen, regna med å bli korrigert ;)
 
Jeg fikk helt mark av å vente på at vørter skulle kjøles ned... Refraktometeret lar deg måle på noen sekunder, veldig behagelig. Bare nyttig før gjæring selvfølgelig, men absolutt noe å vurdere når du blir lei av å styre med hydrometeret :)

Jeg vil ikke si at refraktometer bare er nyttig før gjæring. Det finnes selvsagt omregnings-metoder, men jeg bruker refraktometer under gjæring for å se når gjæringen er over og jeg har fått en FG som jeg kan måle med hydrometer. Ved bruk av denne metoden bruker jeg noen dråper hver gang fremfor å ta ut 1 dl øl som jeg må kaste etter å ha målt den med hydrometer.

Det er selvsagt meget nyttig før gjæring og ikke minst under kok. 3.4 dråper vørter på glasset og du kan måle med en gang ;)
 
Mange kalkulatorer der.. det står jo hva di forskjellige kalkulatorene regner ut..
Les heller mye her på forumet/youtube om hvordan du brygger,kalkulatorene trenger du ikke tenke på nå i starten....
 
Tilbake
Topp