Problemer med rar smak på ølet

Prøver å blåse litt liv i denne tråden, da jeg sjøl har fått problemer. Brygger allgrain og har til ca juli i år laget øl som har gått ned på høykant hos alle besøkende. Pils, Ale,Hveteøl, IPA har alle vært en stor suksess. Hadde en innfeksjon i februar som jeg sporet til en hevert, men kaustisk soda ryddet opp i det. Problemet nå er at brygget mitt blir bittert. Det er en bittersmak som overdøver både aroma og malt og gjør ølet etter min smak udrikkelig. Muligens kan det serveres på et svært sent nachspiel, hvor alle er animert.
Ser at noen snakker om rengjøring av kjøler. Jeg pleier bare å skylle min kobberkjøler og skrubbe litt med kost før jeg setter den bort. Bør den vaskes grundigere? Har etter den første batchen med usmak også begynnt å hive oppi kjøleren når det er 30 min igjen av koketiden for å være sikker på å at den er dessinfisert. Blir det for lenge?
Jeg har også ganske store mørke partier i min aluminiumskjele. Skal dette vaskes bort? og evt hvordan?
Av nye ting jeg har tilført prosessen det siste året er at jeg har montert kran i kokekjelen. Kan det ha noe å si?
Bruker stort sett tørrgjær som jeg rehydrerer. Har også innvestert i nye gjæringsbøtter fra Bakkebrygg uten at det hjalp.
Siden jeg følger samme bryggeprosess som før, ser jeg for meg at det er noe "hardware" som tillfører usmaken.
 
Sånn i utgangspunktet ville det beste vel vera å reversera endringane - men det krev jo mykje bortkasta arbeid som berre egnar seg på altfor seine nachtspiel - så det er vel neppe tingen.

Det er vel neppe nødvendig å koka kjølaren i 30 minutt. 10 minutt er vel plenty. Du skriv du børstar den - kva slags børste brukar du - metall eller plast ?

No er eg litt på gyngande grunn sidan metallurgi ikkje er og neppe blir faget mitt - men du får vel kanskje ein del galvanisk reaksjon mellom koparen og aluminiumskjelen og desto lenger du har dei samans - desto lenger vil reaksjonen bli. Kanskje svartfargen i kjelen kjem frå kopar som har vandra? Det kan muligens setja smak? Høyres litt rart ut at ein ventil/krane skal gje noko spesiell smak med mindre det f.eks. er oljer i den som tilfører noko smak. men det kan kanskje også oppstå galvaniske reaksjonar om det er anna metall enn aluminium - og det er det vel.

Var kjelen svart FØR du fekk den bitre smaken?

Om du pussar ned det svarte belegget i kjelen (det vil danna seg beskyttande oksydlag på alu kjelen i luft når du evt. pussar den - heilt av seg sjølv) kan du jo la kjølaren stå nokre timar i vatn i kjelen for å sjå om det oppstår på nytt?

Det er også mogleg at f.eks. John Palmer har svar på det i det som er mange bryggjarar sin bibel - "How To Brew" - han er jo metallurg. Eg finn dessverre ikkje noko skriftstad som stadfestar eller avkreftar noko slikt her og no då min bryggjebibel er utsett for temporær bortlagring grunna diverse byggjearbeid.
 
Kok av kjøleren i 30 min var et litt desperat grep for å virkelig ta knekken på det meste. Noen som har noe peiling på metalliske reaksjoner? Gjennomføringen i kjelen tror jeg er rustfritt, så det er tre forskjellige metaller i sving her.
Ang vasking av kjele skriver Palmer følgende:
Do not clean aluminum shiny bright or use bleach to clean an aluminum brewpot because this removes the protective oxides and can result in a metallic taste. This taste-detectable level of aluminum is not hazardous. There is more aluminum in a common antacid tablet than would be present in a batch of beer made in an aluminum pot.
Hvordan rengjør folket kjelen sin?
 
Vasker den med Zalo og skyller godt. Bruker damp/steamer på alt utstyr fra tid til annen.
 
Tilbake
Topp