Rengjøre konisk gjæringtank

Prøver her..

Til alle dere som har tatt i bruk koniske gjæringstanker. Hvordan i gjorde dere de rene før 1.gangs bruk??

Vi skulle ta tanken i bruk, men etter å ha vasket den med varmt vann og MIM Kombi, Kaustikk soda. Zalo. Maskinoppvaskpulver og til sist fortynnet SALTSYRE. Likevel bli et rent papir svart når jeg drar det rundt tanken og inn ventiler. Spesielt rundt sveiser. Er derfor noe over middels interessert i hvordan andre har rengjort tanken før 1. gangs bruk.
 
Kommer an på kvaliteten på tank og sveiser. Jeg har Blichmann Ferminator. Holdt med en god runde PBW og Star San.
 
Kan være mulig å forsøke noe bremserens. Sterke saker som tar det meste, meeeeen da må man være jekla nøye med skylling etterpå. Har fått i meg en liten skvett en gang, satt på ringen i timer!
 
Hadde jeg kjøpt en konisk tank der jeg måtte gått til de lengder for å gjøre den ren hadde den gått i retur om det ikke forelå grundige instruksjoner om vask før bruk og medfølgende remedier.

My 0,02 dullars
 
Sist redigert:
Får du det ikke vekk med saltsyre så må du skaffe en mer potent syre.

Fra spøk til alvor så lot han vel folk returnere dårlige koniske tanker, mener jeg å huske?
 
Kan det hande du har "overvaska" den?

Eg skrubba mine med kost og zalo, spylte reint og køyrde masinoppvask - vatn - star san som CIP.
Men har aldri sjekka med å dra papir over for å sjekke. Eg lever lykkeleg uvitande om utfaller av ein slik test.

Det er jo rustfritt stål, og eg tenker at så lenge det er blankt og fint er det godt nok.

Det sto ein artikkel på glaciertanks.com om behandling før førstegangs bruk. Finn den ikkje i farten men det involverte syre for passifisering av stålet. Var det oksalsyre tru? Ellers har eg lest at ein kan bruke "barceepers friend" for pasifisering, om ein kan få tak i det.
 
Jeg får ny Tank. Men den er ikke ankommet enda. Forhåpentligvis så går den på Hurtigruta på Mandag. Men i påvente av at den skulle komme så ville jeg prøve den originale som hadde tildels mange sveisefeil. med det til side. Skulle tro at slagg fra sveisingen skulle la seg fjerne med den omgangen tanken fikk. Selv om jeg skal få ny, så er det greit å finne ut hvordan man renser den før bruk. En mulighet er jo alltids å sette 100 liter Trippel IPA og se om det ordner seg .

Men skal prøve med elektrisk rensing alla` youtube. Mulig jeg må bruke dobørste og bilbatteri istedet for en liten karbon pensel :p
 
Jeg leste for en stund siden hvilket kjemikalie som skulle brukes til dette, men jeg kommer ikke på hva det var og ikke finner jeg kilden igjen heller. Skal oppdatere hvis jeg finner utav det.
 
Vil gjerne høre mer om ulike cip, wip, sip løsninger eerh protto?
Tja, jo, jau, tankane mine har innebygd (avtagbar) vaskekule, så med ei skikkeleg pumpe kan ein sirkulere favorittvaskemiddelet så lenge som helst.
Ingenting fancy, eit 30l gjæringskar under som samlat opp vatn fra avtappinga på tanken, og ei 1100w pumpe fra biltema som sirkulerar vatn (med vaskemiddel eller star san)
http://forum.norbrygg.no/attachments/20140612_141918-1-jpg.12932/

Det er omtrent slik vaskeball: http://www.brewershardware.com/Rotating-CIP-Spray-Ball-1-Tri-Clover-Connection.html

Den krever kraftig pumpe for å fungere skikkeleg. 1100w fra biltema går greit, men burde kansje hatt enda litt meir guff.
 
Alle fire tankene våre har hatt et voksbelegg etter slipe/polervoks som ikke gikk vekk med CIP
Endte opp med Aceton og friskluftmaske.
I en av tankene lå det igjen et sett med nye slipe/polerskiver som vedkommende hadde glemt igjen
Mannhullet er så lite at jeg mistenkte barnearbeid men har fått et bilde med en voksen tittende ut av hullet.
 
ImageUploadedByTapatalk1414172719.580625.jpgjeg bruker syrebeis etter sveising. Fjerner misfarging etter varmen. Passiviserer syrefast stål. Avgir nitrøse gasser, etser bort hud, klær, malerkoster osv. Et et helvete å arbeide med. Men resultatet blir bra.
Kjøpt hos lokal leverandør av sveiseutstyr.
 
Trisodium Phosphate (TSP) var det.

Kjøpte en SS Brewtach-tank på Bryggselv og vasket som "vanlig", det ble ingen suksess. Ser at disse også skal vaskes med TSP, men finner ikke dette når jeg prøver meg på norske sider. Hva tilsvarer dette på norsk, noen som vet?
 
Kjøpte en SS Brewtach-tank på Bryggselv og vasket som "vanlig", det ble ingen suksess. Ser at disse også skal vaskes med TSP, men finner ikke dette når jeg prøver meg på norske sider. Hva tilsvarer dette på norsk, noen som vet?

Trinatriumfosfat?
 
Kjøpte en SS Brewtach-tank på Bryggselv og vasket som "vanlig", det ble ingen suksess. Ser at disse også skal vaskes med TSP, men finner ikke dette når jeg prøver meg på norske sider. Hva tilsvarer dette på norsk, noen som vet?

Var det PBW du vasket med? Jeg har samme tanken, jeg spurte på Bryggselv og de visste ikke og foreslo PBW istedenfor TSP. Jeg har ikke kommet så langt som å forsøke ennå.

Ser ut som Brouwland har, så har sendt en mail til Bryggselv om de kan ta det inn:
https://www.brouwland.com/en/our-pr...oducts/d/trisodiumphosphate-1-kg#.VKplmiuG8nU
 
John Palmer (som forøvrig er metallurg) har et eget kapittel om behandling av rustfritt I boka si How to Brew. Her får man en utførende forklaring. Kort summert; Oksalsyre til initell rensing før passivisering av overflaten (dvs ved gjenoppbygging av ødelagt oxidlag som beskytter rustfritt fra og ruste-skjer av seg selv). Unngå klorid/klor, da dette bryter ned oksidbelegget og man risikerer pitting (små rusthull) av stålet.
 
Tilbake
Topp