Lage egne sukkerbiter til karbonering?

Noen som har gjort dette?

En oppskrift jeg så sier man skal steke på 120 grader i en time, og da er det iallefall desinfisert frem til man begynner å pakke ned/dele opp? Fordelen er at man kan få andre størrelser enn de vanlige cooper dropsene.
 
Det forutsetter at du har ett ledig kar å stikke om til før du tilsetter sukkerlaken. Og jeg vil jo si det enkleste er å tappe rett fra gjæringsdunk hvis man kan det
 
Det forutsetter at du har ett ledig kar å stikke om til før du tilsetter sukkerlaken. Og jeg vil jo si det enkleste er å tappe rett fra gjæringsdunk hvis man kan det

Da ville jeg ha kjøpt et ekstra gjæringskar, koster vel rett over hundrelappen på europris ;) Virker som mer arbeid å måtte måle opp, steke og styre med å lage sukkerbiter kontra det å stikke om ølet i nytt kar med sukkerlake.
 
Hadde planer og kjøpe cooper drops. Siden jeg brygger rundt 25l og keg tar 19. Så flaske resten med drops. Kommer an på hva som blir best
 
Det forutsetter at du har ett ledig kar å stikke om til før du tilsetter sukkerlaken. Og jeg vil jo si det enkleste er å tappe rett fra gjæringsdunk hvis man kan det

Du kan lage sukkerlake som du doserer i flaskene med sprøyte. Da trenger du kun ett kar og som bonus blir ølet mindre eksponert for luft.
 
Som jeg skriver i en annen tråd bruker jeg sukkerbiter på overskuddsøl jeg får når jeg tapper på cornelius . Har sikkert tappet noen hundre flasker med sukkerbiter. Regner 2 gram pr sukkerbit. Har vel hatt to tre flasker med infeksjon. Men dette har vært hastverksflasker, dårlig beregning av flaskebehov og slurvete rengjøring av flaskene. Tror ikke jeg har hatt en eneste flaske hvor infeksjon har kommet fra sukkerbitene. Bakterier trives ikke på rent sukker. Å kjøpe ferdige karboneringsdrops forstår jeg ikke all den tid man får kjøpt pakker med sukkerbiter.

mvh
Bårdd
 
Som jeg skriver i en annen tråd bruker jeg sukkerbiter på overskuddsøl jeg får når jeg tapper på cornelius . Har sikkert tappet noen hundre flasker med sukkerbiter. Regner 2 gram pr sukkerbit. Har vel hatt to tre flasker med infeksjon. Men dette har vært hastverksflasker, dårlig beregning av flaskebehov og slurvete rengjøring av flaskene. Tror ikke jeg har hatt en eneste flaske hvor infeksjon har kommet fra sukkerbitene. Bakterier trives ikke på rent sukker. Å kjøpe ferdige karboneringsdrops forstår jeg ikke all den tid man får kjøpt pakker med sukkerbiter.

mvh
Bårdd

Dette hørtes veldig lettvint og greit ut! Kanskje det blir slik jeg flasker på tirsdag;)
 
Jeg skjønner ikke helt dette renslighetshysteriet når ølet er ferdig gjæra, da er det tross alt et desinfiksjonsmiddel i seg selv. Jeg har 20 batcher bak meg, og som dere skjønner ikke så veldig nøye på rensligheta og har hatt ei eneste dårlig flaske. Men der var det noe rart med korka.
 
+1 for lake. Det gir mye bedre kontroll på karboneringa også. Dessuten liker jeg å stikke om til nytt spann før flasking fordi da kan jeg være nøye med å skille gjær og øl i den prosessen og heller være nøye med å få med alt når jeg tapper. 30L spann med lokk koster 119 kroner på Europris.
 
Jeg bruker coopers-drops og er superfornøyd med de. jeg mener at det gjør prosessen veldig enkel. jeg slipper å lage lake.. og jeg slipper å stikke om til nytt kar, passe på at laken blander seg godt med ølet osv osv.
nå er det to drops rett i flasken (0,75l flasker) og så tapp i vei rett fra gjæringskaret.
superenkelt og greit.
 
+1 for lake. Det gir mye bedre kontroll på karboneringa også. Dessuten liker jeg å stikke om til nytt spann før flasking fordi da kan jeg være nøye med å skille gjær og øl i den prosessen og heller være nøye med å få med alt når jeg tapper. 30L spann med lokk koster 119 kroner på Europris.

Er det gjæringskaret med hull og tappekran?

Jeg har faktisk ikke verktøy til å lage det hullet så det blir straks tungvint hvis ikke
 
Tilbake
Topp