Speidel kobberhatt

Klarte å finne et ekstra gjæringskar, så i dag ble det brygging :)

Kobberhatten med pakning og flexislange fungerte over all forventning!
Ikke noe damp på kjøkkenet :)
Førte først slangen ned i en bøy, og så opp under midten av kjøkkenvifta.
Lagde et hull på det laveste punktet for å drenere kondens til en boks som jeg satte der.

Kokte uten varmekappe og med 102 grader på termostaten.
Det var tendenser til overkoking i starten, det tøyt opp i flexislangen og rant ned i boksen.
Tøyt også ut litt mellom slangen og hatten da jeg bare tredde slangen løst på tuten.
Skal prøve å få tak i noe Fermcap.
Avdampingen ble på 8.6% pr. time. Fra 30.5 til 25.5 liter (inkl. trub og humle) på 90 minutter (1.042 til 1.050).
Det er ned 1.5% fra tidligere men hvis det stemmer at 8% er den magiske grensen for å bli kvitt DMS så er det jo greit.
 
Jeg har en "ikea" løsning som alternativ til kobberhatten fra speidel. En lampeskjerm til 350 kr og en flexi slange er alt som skal til for å fange opp 100% av avdampingen til min speidel 50L. Skjermen er bred nok til å gå 2-3 cm utenfor kanten av speidelen, så det som eventuelt renner tilbake går drypper av på utsiden av kokekaret. Har montert en kanalvifte med hastighets regulator for å få god kontroll på avsuget. Funker fin fint.
For de som ikke har en sterk rygg, og en speidel 50L, så kan jeg anbefale heise innrettningen på bildet til å løfte maltrøret ved avrenning. 12-13 kg malt med 12-15 liter vann, samt vakuum effekten når røret skal løs fra bunnen, kan være et drøyt løft for en hvilken som helst rygg. Lar det henge og renne fra seg før jeg enkelt kan løfte det ut på vanlig måte. Anbefales.  :skitbra:
 

Vedlegg

  • speidel.jpg
    speidel.jpg
    244,2 KB · Sett: 1.258
Jeg har speidelen på en lav benk under vinduet på kjøkkenet .Det øverste vinduet setter jeg på gløtt så all dampen går ut gjennom vinduet uten at jeg trenger å bruke et rør fra kobberhatten til vinduet, fungerer ypperlig. Jeg hadde aldri klart å høre på bråket fra kjøkkenvifta, hvor blir kosen av da?
 
For et par uker siden bestilte jeg kobberhatten til 50 literen. tok det som en selvfølge at jeg fikk den nye kobberhatten med gummipakning, men dessverre fikk jeg den gamle typen. Sendte den i retur og ba om å få den nye kobberhatten... Så når dere bestiller kobberhatten så speisifiser at dere skal ha den nye typen med gummipakning.

Tipper Petit har brent inne med noen av de gamle kobberhattene og ønsker å få solgt disse.

Alt har ordnet seg for meg, om et par dager kommer ny kobberhatt :)
 
Er det slik at dere alle setter på hatten med en gang dere starter kokeprosessen? Jeg gjorde mitt første brygg med en 20L speidel i dag og satt den på med en gang. Etter 60 minutter tok jeg den av for å sette i spiralkjøleren (hadde ikke star san tilgjengelig), og så lot jeg vørten koke de siste 20 minuttene uten lokk. Ble litt klamt i kåken, så tror jeg skal droppe koking av kjøleren neste gang og heller ha ei bøtte med star san stående.
 
Jeg trer toppen av kløespiralen og tilkoblingsslangene i kobberhatten fra undersiden og lar den koke med.  Den står da ikke på bunnen; men blir hengende på kanten av kobberhattens "skorsten" og dermed noen centimeter over bunnen på Speidelen.  Virker for meg...

MVH

Morten M
 
Bjarte H skrev:
Hva med å kutte en vinyl-/pvc-/silikonslange av litt størrelse på langs og tre den på den nederste kanten til kobberhatten.
Dette var et glimrende forslag! Har gjort det selv da jeg har den gamle modellen uten pakning, og skjøtet slangen med en liten bit alu-tape. Brukte silikonslange, og den tåler godt temperaturen. Blir helt tett bortsett fra en dråpe eller to der tapen sitter. Kan sikkert limes/syes sammen i stedet for å bruke alu-tape.

beefeater skrev:
Førte først slangen ned i en bøy, og så opp under midten av kjøkkenvifta.
Lagde et hull på det laveste punktet for å drenere kondens til en boks som jeg satte der.
Jeg har gjort det samme, men uten hull.. Da ligger det noen desiliter i bøyen etter kok, som jeg så bare heller ut i vasken. Har testet dette på 5 brygg nå, og det fungerer utmerket!

Kjøleren senker jeg nedi på -15 min. og legger bare hatten på igjen. Svært lite damp kommer ut der kjølerrørene går inn. Bruker speidel rustfri kjøler.
 
Jeg kjøpte meg en rustfri Speidel hatt (med gummipakning, 20l) og gledet meg til koking uten å dampe ned hele kjøkkenet, festet på en 10 cm fleksibelt avtrekksrør og siktet det inn mot kjøkkenviften. Alt dette funket greit, men det kokte jo over hele tiden! (25 l ved start, blond Ale)
Endte opp med å rive av hele greia etter å ha svidd fingre på kappe og rør og banning opp og ned med søl og faenskap utover hele komfyren. Prøvde å skru ned koketemperaturen til 98 grader, men fryktet at det ikke ga nok avdamping, så da ble det som det ble.
Noen smarte ludotriks her?
 
Jeg har en "ikea" løsning som alternativ til kobberhatten fra speidel. En lampeskjerm til 350 kr og en flexi slange er alt som skal til for å fange opp 100% av avdampingen til min speidel 50L. Skjermen er bred nok til å gå 2-3 cm utenfor kanten av speidelen, så det som eventuelt renner tilbake går drypper av på utsiden av kokekaret. Har montert en kanalvifte med hastighets regulator for å få god kontroll på avsuget. Funker fin fint.
For de som ikke har en sterk rygg, og en speidel 50L, så kan jeg anbefale heise innrettningen på bildet til å løfte maltrøret ved avrenning. 12-13 kg malt med 12-15 liter vann, samt vakuum effekten når røret skal løs fra bunnen, kan være et drøyt løft for en hvilken som helst rygg. Lar det henge og renne fra seg før jeg enkelt kan løfte det ut på vanlig måte. Anbefales. :skitbra:

@Jon vold: Har lyst å gå for samme løsning selv. Hvor kjøpte du vifta?
 
Jeg kjøpte meg en rustfri Speidel hatt (med gummipakning, 20l) og gledet meg til koking uten å dampe ned hele kjøkkenet, festet på en 10 cm fleksibelt avtrekksrør og siktet det inn mot kjøkkenviften. Alt dette funket greit, men det kokte jo over hele tiden! (25 l ved start, blond Ale)
Endte opp med å rive av hele greia etter å ha svidd fingre på kappe og rør og banning opp og ned med søl og faenskap utover hele komfyren. Prøvde å skru ned koketemperaturen til 98 grader, men fryktet at det ikke ga nok avdamping, så da ble det som det ble.
Noen smarte ludotriks her?



Jeg bruker Antifoam (Skumdemper) når jeg koker med hatt.
 
First wort hopping;-)

Ellers er det lurt å ha litt litt kaldvann for hånden de første minuttene til man har koagulert proteiner, aka hot break.

Ikke nødvendig å feste avtrekkslange til hatten, det holder å legge den over hullet.
 
tass_en, takk for tips, liker jo å unngå alskens lurium i vørteren, men skal prøve dette!
Knut Inge, ventet med hetta til etter hot break, og dessuten kokte det over selv uten slangen, så det får bli kjemisk løsning når fysikken svikter.
Får pønske ut en mer effektiv avtrekksløsning etterhvert, kanskje jeg kan sette noen klesklyper på kanten for å løfte hetten opp? Endel damp blir det vel, men så lenge det ikke regner fra taket etter hver kok er jeg fornøyd.
 
Fungerer greit hos oss i alle fall. Av og til noen dråper som på død og liv skal tvinge seg ut.
Det som er litt merkelig er at dette har skjedd i den senere tid. Vi har faktisk helt slutta å bruke varmekappen på de siste 5 bryggene. Før den tid har vi hatt over 25 brygg uten dette problemet.

Nå skal det sies at når vi kobla lufterøret direkte på kobberhatten kokte det over umiddelbart, og det er vel å forvente ettersom det da blir et svakt undertrykk og kraftigere kok enn under vanlig lufttrykk.
 
Noen som vet om noe flexirør eller lignende som tåler disse temperaturene? Har brukt flexirør fra biltema de siste 2 bryggene, men det tåler ikke temperaturen, revner bare man ser på det...
 
Tilbake
Topp