Speidel kobberhatt

Noen som vet om noe flexirør eller lignende som tåler disse temperaturene? Har brukt flexirør fra biltema de siste 2 bryggene, men det tåler ikke temperaturen, revner bare man ser på det...
Aluminium er ikke et alternativ?
 
Er ikke de flexirørene aluminium?

Hvis vi snakker om samme type så har jeg faktisk ikke hatt samme problemet med mitt. Men jeg justerer det ikke når jeg først har startet vifta og nærmer meg kok.
 
Aluminium er et alternativ så lenge det holder.
Jeg bruker ikke vifte, hiver slangen rett ut vinduet.
Finnes det ikke noen slike flexirør som er beregnet på høye temp da?
Jeg bruker et i rent aluminium. Det blir nokså varmt å ta på når det går damp gjennom, men ellers fungerer det fint: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Ventilasjonsslange-87382/
Det spørs hvor mye du herjer med det, men disse tåler jo litt. Jeg hiver det også ut vinduet, men med en vifte i enden.
 
Jeg bruker et i rent aluminium. Det blir nokså varmt å ta på når det går damp gjennom, men ellers fungerer det fint: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Ventilasjonsslange-87382/
Det spørs hvor mye du herjer med det, men disse tåler jo litt. Jeg hiver det også ut vinduet, men med en vifte i enden.

Tror den er helt lik den jeg hadde, mulig jeg var uheldig med min.. Er vinduet ditt høyere eller lavere enn hatten? Drenerer du slangen (med ett hull)?
 
Vinduet mitt begynner litt lavere enn hatten, så jeg begynner egentlig med en bøy nedover. Jeg prøvde meg først med en løsning med en bøy nedover for å samle vann og drenere, og så opp igjen og ut vinduet via firkantrør i plast. Da begynte plasten rundt vifta å deformeres pga varme. Dette skyltes nok flere ting bla. at jeg hadde et noe mindre utløp, og det så ut til å samle seg en del kondens rundt vifta pga utformingen. Ved å bare henge slangen nedover med vifta i enden, så renner all kondensen rett gjennom vifta langs kanten og ut. Det ser ut til å fungere bra, muligens også fordi det er bedre kjøling av slangen. Det er godt mulig dette fungerer fint uten vifte også, men synes det er greit med en liten DMS forsikring :) Hvis man har utløp høyere enn hatten, vil man jo få mer kondens tilbake i kjelen desto høyere opp det er. Begynner det å bli høyt bør man kanskje vurdere drenering, men jeg vet ikke nok om avdampingshastigheten til DMS til å mene noe om hvor mye kondens det er greit å la renne tilbake igjen.

Bruker denne. Til 150 kr så har jeg råd til å bytte den etterhvert om det viser seg at den ikke trives med timeslange dampbad i lengden. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Rorvifte-100-mm-46343/
 
Vi bruker også Biltema sin slange og har gjort så uten problem. Har utløpet lavere enn høyeste punkt slik at avrenningen går ut. Røret blir utrolig grisete etterhvert, humlerester og annet gørr som mugner, så du må uansett skifte ut røret fra tid til annen
 
Røret blir utrolig grisete etterhvert, humlerester og annet gørr som mugner, så du må uansett skifte ut røret fra tid til annen
Hvis man er litt forsiktig, spesielt i starten så skal det vel gå greit å unngå at det skummer inn i slangen?
 
Tror ikke det er skum men ymse som blir med dampen. Vi har ikke hatt problemer med skum men skumdemper hjelper vel
 
Noen som har en billig og effektiv avtrekksvifte å anbefale? Bruker nå en IKEA kjøkkenvifte som ikke klarer jobben helt.
 
Et spørsmål til alle dere med denne flotte hatten. Denne hatten blir gloheit og den er passe tung og ligger flatt og uangripelig på toppen uten at det finnes noe praktisk håndtak.

Hvordan håndterer dere humletilsetninger og annet snadder som skal tilsettes?

Jeg syntes den er svært lite praktisk utformet for slikt, den burde hatt minst ett håndtak, ja det er skuffende faktisk. Ser for meg at jeg må borre hull og sette på noe som ligner på et håndtak
 
Hei jeg har en aluminium flexislange (Biltema) for avtrekk og denne er utvided slik at den går utenpå kobbehatt toppen. Rundt denne har vi satt isolasjon og teip på slik at når vi skal ha i humle drar vi av kun slangen og rører ikke kobberhatten. Bruken gummihanske fordi dampen som kommer opp kan skolle hendene dine da.
 
Jeg fester flexislangen med slangeklemme, Har en bit liggeunderlag rundt slangen som jeg kan skli ned på tuten av hatten og kan dermed løfte opp hatten med slange.

Tror ikke det er skum men ymse som blir med dampen. Vi har ikke hatt problemer med skum men skumdemper hjelper vel
Dampen skal ikke klare å dra med seg biter. Men det er lett å få litt skum i slangen hvis lokket står helt på og det koker bra.
 
Ja, så hvis du har humlerester i slangen, så mener jeg det kommer fra skum. Dampen klarer ikke å ta med seg humlerester.
 
Fin løsning med å dra av fleksislangen. Men hva gjør du da med kjøleren, når har du den oppi?

Jeg heller mot å bore hull for å feste håndtak slik at jeg kan vippe opp hatten for humletilsetninger, og løfte av hatten for å sette oppi kjøleren på slutten. Da kan en også lage til et bedre permanent feste for flexislange.
 
Tilbake
Topp