Ingen kraus/skum etter tre dager.

Jeg har en dunk med 20l Belgisk Wit til gjæring, den ble satt søndag kveld. Mandag og tirsdag var det veldig god gang i gjærlåsen og jeg tittet ned i hullet hvor det også var mye kraus, som normalt. Romtemperaturen har vært 18-19 grader.

På Tirsdags kveld var det ikke lenger vann (starsan blanding) i gjærlåsen. I dag (onsdag) sjekket jeg om det fortsatt var kraus i karet, men så ingenting gjennom hullet til gjærlåsen.

Det kan se ut som at gjæren (s-33) har lagt seg litt på bunnen, men synes det er merkelig da jeg har "knipset" og klemt forsiktig på dunken alle dagene.

Er dette et dårlig tegn?
 
Sist redigert:
Starsan i gjærlåsen har jeg sluttet med. Det skummer så inn i hampen når det plopper og da tyter skummet ut. Dette fører til at låsen tømmes veldig fort.

Nå koker jeg kjapt litt vann i vannkokeren og bruker dette. Da klarer ikke gjæringen å blåse det ut - i allefall ikke like fort.

For meg høres det ut som om du har hatt et raskt, kraftig og sunt gjæringsforløp. Stormgjæringen kan komme i gang raskt og kan være unnagjort på et par døgn.

Fyll gjærlåsen igjen og RDWHAHB :)
 
Jeg skal fylle gjærlåsen igjen. Nå aner jeg ikke hva RDWHAHB betyr, men antar/håper det er: Slapp av, ikke bekymre deg og ta en øl? Eller noe heeelt annet
 
Som nybegynner innenfor brygging er man vel aldri helt rolig, men det å nyte en hjemmelaget øl skal ikke være noe problem ;)
 
Koking/desinfisering av vatnet i gjærlåsen tydar då ikkje på at du er avslappa og roleg, hehe.
Delte meninger her:) Rent vann fra springen er sikkert greit også :) Har lest om enkelte som bruker brennevin i gjærlåsen også :)

Jeg opplever av og til at det blir mye bevegelse i gjærlåsen når jeg tar av lokket og føler meg litt tryggere om vannet som evt. blir sugd ned i karet er kokt på forhånd :)

Edit: Oi så mye jeg overkompenserte med smilefjes! :):):):):):)
 
Hvor fort synker som oftest OG? Satt batch på søndag med gjærstarter på ca 1.060 og sjekket SG i går.
OG på søndag var på 1.100 og SG i går var på 1.030. Høres jo veldig lav ut
 
Enig med labbeleif her. blowoff-tube brukes alltid her i gården. Dette ble dog ikke innført før etter vår alles kjære wlp400 hadde blåst allt av liv og røre ut den stakkars lille gjærlåsen, og det er atpå til noe himla søl når det først skjer.
 
Dumt spørsmål, men nå er det jo innenfor nybegynner tråden ;)

Hvis jeg nå f.eks. skulle sjekke SG etter 6 dager og det viser seg da at den har kommet ned til 1012, som er anbefalt i oppskriften (FG 1012-1015). Skal jeg da starte flaskingen, eller bør jeg fortsatt la den stå i to uker, uansett?
 
Dumt spørsmål, men nå er det jo innenfor nybegynner tråden ;)

Hvis jeg nå f.eks. skulle sjekke SG etter 6 dager og det viser seg da at den har kommet ned til 1012, som er anbefalt i oppskriften (FG 1012-1015). Skal jeg da starte flaskingen, eller bør jeg fortsatt la den stå i to uker, uansett?

La den stå. SG er bare en del av bildet; gjæren har nok fortsatt en jobb å gjøre før flasking.
 
La den stå. SG er bare en del av bildet; gjæren har nok fortsatt en jobb å gjøre før flasking.
Ok, da gjør jeg det :) Har bare registrert at det er andre bryggere som ofte flasker etter 8-10 dager, men 2 uker skal det bli.

Det er vel også greit å sette dunken i romtemperatur (22-25 grader) de siste 2 dagene?
 
Ok, da gjør jeg det :) Har bare registrert at det er andre bryggere som ofte flasker etter 8-10 dager, men 2 uker skal det bli.

Det er vel også greit å sette dunken i romtemperatur (22-25 grader) de siste 2 dagene?

14 dager, og ja.. litt varmere på slutten (sånn omtrent 20-22)
 
Ok, da gjør jeg det :) Har bare registrert at det er andre bryggere som ofte flasker etter 8-10 dager, men 2 uker skal det bli.

Det er vel også greit å sette dunken i romtemperatur (22-25 grader) de siste 2 dagene?

Det er fint mulig å gjære raskere enn på 14 dager hvis man har stålkontroll på gjæringen sin, men med mindre du har det ekstremt travelt, er det ingenting å tjene på det som hjemmebrygger. Hos oss vanlig dødelige som gjærer ølet vårt i plastbøtter er kapasiteten i gjæringstankene sjelden et problem, i motsetning til industribryggerier som må maksimere produksjonslinjen, eller bling-hjemmebryggere med "kone" av rustfritt stål. Ølet tar ikke skade av å stå 14 dager til gjæring, selv om det kanskje kunne vært flasket etter 10.

Du kan godt øke temperaturen mot slutten av gjæringen for å sikre at ølet er helt utgjæret, men det er sannsynligvis ikke nødvendig. Det kommer an på gjærstamme, temperatur, ++. Cold crash helt til slutt er også ganske vanlig, for å bunnfelle mest mulig før tapping.

PS: Det at du måler SG som samsvarer med antatt FG i oppskriften din trenger ikke bety at FG er nådd. Først når SG-målingen er stabil over flere dager kan du anta at ølet er helt utgjæret.
 
Tilbake
Topp