Hva kan man brygge i kjeller på 12 grader

Har en kjeller som på denne tiden holder jevnt 12 grader. Utover dette kan jeg sette dunk på rom i leiligheten ved ca 18-19 grader. Annet enn dette har jeg ikke mulighet til pr. nå. Hvilke øltyper kan jeg brygge på disse temperaturene, og helst på 12 grader?

Fikk et innfall å lage en California Common, men tenkte motsatt, så isteden for å gjære den på ale-temperatur med lager gjær, står den nå på 12 grader med US-05. Hva tror dere om denne?
 
Hei!

Er vel ikke mye du ikke kan brygge da. Lager-øl i kjelleren og Ale i leiligheten =)


Kenneth
 
Gjør som @glennrlie sier. En STC-1000 og et varmebelte koster deg ikke mange penger, og gir deg muligheten til å holde gjæringstemperaturen akkurat der du ønsker, så lenge det er høyere enn omgivelsestemperaturen+varme produsert av gjæren (vanligvis ikke mer enn maksimalt 5 grader), altså kan du fint gjære alle mulige ales, og styre temperaturprofilen slik du ønsker. Hvis du i tillegg oppgraderer til STC-1000+ (søk etter egen tråd på forumet) får du et "set-and-forget"-oppsett, som gjør gjæringsforløpet både presist og meget behagelig.
 
Kjør på med regulator og varmebånd. Da har du full kontroll på gjæringstempersturen. Ett tips er å feste en fjær i endene på varmebåndet for å holde det sammen så du slipper å bruke tape. Hvis det blir kaldere utover vinteren så du ikke greier å holde temperaturen oppe så slenger du bare ett teppe over karet.
Ellers blir det perfekt å brygge lager når det blir litt kaldere:)
 
Er keen på å starte med dette selv. Har en kjeller som ligger på rundt 14 grader akkurat nå, og brukes hovedsaklig til amerikansk øl. Kunne dog tenkt meg å brygge litt annet også. Kunne det vært mulig å sett noen bilder? Gjerne av den fjær-løsningen, slik at jeg vet hva jeg skal gå etter.

Er det mye styr med STC-1000 kontra UT-200? Er jo ganske markant prisforskjell. Hvilket utstyr trenger jeg i tillegg?
 
Med safelanger 34/70 -WLP 830 brygger du fint pils på 12 grader. 12 grader er litt for høy temperatur men med denne gjæren tipper jeg du får en nokså nøytral karakter likevel.

Prøv en tysk pils.

mvh
Bårdd
 
Teiper sensor til kar med isolasjon utenpå, deretter surrer varmebelte rundt hele karet. Funker som snus! Sensoren vil ikke påvirkes av varmebeltet dersom du f.eks. har en god isoporkloss mellom sensor og beltet.
 
Gjærer for tiden på en liten dass i kjelleren som ikke brukes. Kjelleren holder ca 17 grader og jeg har satt inn en panelovn som står på minste effekt (100W) og styrer den med en STC-1000. Setter gjæringsdunkene i baljer med vann for å bremse temperaturstigningen under stormgjæring.

Har forsåvidt gjæringsskap, men det er opptatt for fenalårproduksjon om dagen, så det holder 2 grader.
 
Med safelanger 34/70 -WLP 830 brygger du fint pils på 12 grader. 12 grader er litt for høy temperatur men med denne gjæren tipper jeg du får en nokså nøytral karakter likevel.

Prøv en tysk pils.

mvh
Bårdd

Dette skal jeg prøve. Har ikke uttak for strøm i kjelleren, så er like langt ang tempkontroll. Eneste issue er de 4-6 ukene lageren skal lagret ned mot 2 grader. Er det veldig krise å la denne perioden gå på 12 grader også?
 
Gjør som @glennrlie sier. En STC-1000 og et varmebelte koster deg ikke mange penger, og gir deg muligheten til å holde gjæringstemperaturen akkurat der du ønsker, så lenge det er høyere enn omgivelsestemperaturen+varme produsert av gjæren (vanligvis ikke mer enn maksimalt 5 grader), altså kan du fint gjære alle mulige ales, og styre temperaturprofilen slik du ønsker. Hvis du i tillegg oppgraderer til STC-1000+ (søk etter egen tråd på forumet) får du et "set-and-forget"-oppsett, som gjør gjæringsforløpet både presist og meget behagelig.
Gidder du skrive en lenke til et ålrait varmebelte?
 
Dette skal jeg prøve. Har ikke uttak for strøm i kjelleren, så er like langt ang tempkontroll. Eneste issue er de 4-6 ukene lageren skal lagret ned mot 2 grader. Er det veldig krise å la denne perioden gå på 12 grader også?

Det er veldig mye her på forumet at pils må lagres mellom 0-2 grader. Det er etter min mening overdrevet. Opprinnelig ble pilsen lagret på 7-8 grader samtidig som den gjæret ned de siste 30-50% av forgjærbart sukker.

Men 12 grader er noe høyt. Jeg bruker eget skap for lagring på 3-5 grader. Før jeg fikk dette var garasjen lagringsplassen på høsten. Det gikk fint, måtte av og til bære ølet inn på 10 minus o.l. Ulempen med å lagre i garasjen er temperatursvigningene mellom 0 grader og oppover. Stadige slike svigninger gjør at kjøletåken, hvis man har dette, blir permanent. Anbefaler uansett å bruke clarity ferm på pils. Det reduserer problemet.



mvh
Bårdd
 
Hei.
Jeg har en kjeller som holder 12-14°, bruker stc-1000 på karet og en 1000w oljeradiator. Funker ypperlig.
 
Tilbake
Topp