Thermogryta frå storagrytor.se

Noen spesiell grunn til at den er bedre? Er det nettspenning på potmeteret på den du linker til? Fikk en ide om å bruke 5000w boilcoil på 16A sikring


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Den du linket til er for å regulere led lamper. Den andre er for å regulere effekt. Det er bare et ohmsk potmeter uten, eller veldig lav spenning. Funker sikkert den første også. Jeg har god erfaring med den jeg linket til. Krever kjøling.
 
Bilder som viser 38,5 og 33l thermoport'ene, inkl. bucket heater for scale, samt meskesil-løsninga jeg valgte.

Som jeg nevnte tidligere så byttet jeg krana. Merk dog at hullet til kranen som følger med ikke er stor nok til 1/2" gjennomgang. Mulig at det hadde passet med 3/8, men jeg lagde heller større hull.

I og med at det er isolasjon mellom ytre og indre kjelevegg, så fungerer ikke hullpunch så bra. I tillegg så vil man ha hullet i ytre vegg større enn indre, for å få plass til pakning, skive og mutter/hylse etc. Brukte derfor stegbor først, lenge nok til at ytre hull var passe, for så å bruke hullpunch på indre for å få hullet i riktig størrelse.
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1414921321521.jpg
    uploadfromtaptalk1414921321521.jpg
    247,6 KB · Sett: 221
  • uploadfromtaptalk1414921368911.jpg
    uploadfromtaptalk1414921368911.jpg
    148,8 KB · Sett: 213
Har sendt mail både til storagrytor.se og hobbybrauerversand.de om fraktprisar til Norge

Både svenskane og tyskerane vil sende til Norge :) Frå Sverige skal dei ha 300 SEK i frakt og frå Tyskland skulle dei ha ca. 25€ for 5kg. Om det betyr 5€ ekstra pr. kg. vidare oppover veit eg ikkje. Tyskerane skulle dog ha betalt på forskott....
 
Bilder som viser 38,5 og 33l thermoport'ene, inkl. bucket heater for scale, samt meskesil-løsninga jeg valgte.

Som jeg nevnte tidligere så byttet jeg krana. Merk dog at hullet til kranen som følger med ikke er stor nok til 1/2" gjennomgang. Mulig at det hadde passet med 3/8, men jeg lagde heller større hull.

I og med at det er isolasjon mellom ytre og indre kjelevegg, så fungerer ikke hullpunch så bra. I tillegg så vil man ha hullet i ytre vegg større enn indre, for å få plass til pakning, skive og mutter/hylse etc. Brukte derfor stegbor først, lenge nok til at ytre hull var passe, for så å bruke hullpunch på indre for å få hullet i riktig størrelse.

Og det fungerar greit med den meskesil løysinga?
 
Og det fungerar greit med den meskesil løysinga?
Har funket bra for min del. Men nå skal det sies at jeg batch-sparger.

Hvis man skal fly-sparge kan det muligens være en ide å ta en størrelse større silbunn for å unngå evt. kanalisering av væske igjennom maltsenga. Om dette er et reelt problem i dette tilfelle er det vel andre her som kan svare bedre på. Ser for øvrig at silbunnen jeg kjøpte på aliexpress er tilgjengelig i tre størrelser.
 
Sist redigert:
forsøker å la være å planlegge et 50 liter rims oppsett, og forlater tråden i stillhet. Steike for et opplegg. spesielt for oss som er forvist ute i diverse skur eller garasjer.
 
forsøker å la være å planlegge et 50 liter rims oppsett, og forlater tråden i stillhet. Steike for et opplegg. spesielt for oss som er forvist ute i diverse skur eller garasjer.

Plystre, plystre er ikke oppe i 50 liter enda, men lurer på å "bygge ut" BB30 med en sånn meskegryte. Da kan jeg meske 25 liter i meskegryten og 25 liter i BB30. Er jo en rimelig videreutvikling det. Har allerede en gryte som jeg bruker til koking.
 
Den du linket til er for å regulere led lamper. Den andre er for å regulere effekt. Det er bare et ohmsk potmeter uten, eller veldig lav spenning. Funker sikkert den første også. Jeg har god erfaring med den jeg linket til. Krever kjøling.
Har også god erfaring med Kyotto Regulatoren, meget solid sak. Merk at en X2 type kondensator bør strengt tatt kobles mellom utgangsterminalene for å unngå radiostøy, men tror de fleste hopper over dette. http://www.kyotto.com/eng_KR20.htm

Den andre vil sikkert fungere, men er mer kompleks og kan være mindre holdbar. Mer komponenter som kan gå i stykker. Har noen mindre regulatorer med samme prinsipp for pumper/magnetrører. De laget høyfrekvente pipelyder på enkelte innstillinger, ganske irriterende.
Og Hans Einar: Den har LED display men er neppe beregnet på LED lamper.
 
Noen som har montert varme-element i en slik. Tenkte ha en til kok, og en til mesk.

Hadde vært fint med bilder på hvordan det ser ut.
 
Vi bruker 70-liters thermogryte fra storagrytor.se, og er ganske fornøyd med den. Den holder svært godt på varmen under mesking, men vi har ikke mulighet til å varme vannet underveis. Det kommer en varmeveksler som vil sørge for dette, men det går egentlig fint uten. Vi har en varmtvannstank som er styrt av en PID, og med en god logg vil man ganske raskt kunne forrutse hvor varmt vann man skal tappe i meskekaret for å få rett mesketemperatur. Vi har også en vanlig 70-liters kjele fra samme sted som brukes som kokekjele. Begge kjelene ble sendt med Posten.se til postkontoret på Svinesund, så hentet jeg dem der. Ganske mye enklere enn å få dem sendt til Norge, for jeg sjekket også dette med innhaveren av Stora Grytor.

Det eneste negative jeg kan si om kjelene er at det er laget av svært tynnt materiale, særlig thermogryta. Det blir fort bulker, så man må være forsiktig. Krana som fulger med duger heller ikke, så du må utvide hullet og montere en skikkelig kran. Etter litt prøving og feiling fant vi en metode som holder tett, og samtidig er kompatibel med Blickmann falskbunn som vi bruker.

Bryggeriet vårt er under stadig utvikling, så både kokekjele og meskekar blir lagt ut for salg en gang til neste år, men vi har hele tiden hatt et prinsipp om at utbygging ikke skal hindre oss i å brygge øl, så vi selger det ikke før nytt utstyr er på plass.

Som dere ser hender det at vi optimaliserer batchene :)

FullSizeRender (1).jpgFullSizeRender.jpg
 
Tilbake
Topp