Elektriker hjelp? (kondensator)

Hei.
Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med en sak her.
Har skaffet meg et avtrekk til bryggeriet, men det er 3 fas motor på denne.
220v 50 hz 5,5 a 1,3 kw
håpet på å sette en kondensator på denne for å kjøre den på 2 fas. men er usikker på hvordan dette er.
Hvor mange µf må kondensatoren være på for å drive dette ?
 
Mener å huske det var 60 pr Hk og en Hk er 736W så i ditt tilfelle blir det sånn ca 106 mikrofarrad. Hvor nøyaktig det må være husker jeg ikke men går sikkert å prøve med det du finner nærmest.
 
Dette er en ganske stor kondensator, prøv en telefon til www.lanne.no Gjengen der har greie på elmotor, men vet ikke om de handler med privatmarkedet. Vet sikker hvor du kan henvende deg i alle fall
 
Vet noen om det er mulig å seriekoble 2 kondensatorer for å få det jeg trenger?
f.eks 1 på 60mf og en på 40 mf?
 
Aha. Det er en kar på Finn.no som samler på elektromotorer og lliknende. Har kjøpt ei vifte hos ham en gang. Han hadde en drøss med digre kondensatorer. Hva var det han het...? Freddy? Bor på holmenkollen..
 
Har en selv, men den er nok alt for puslete til ditt bruk.
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1415741419725.jpg
    uploadfromtaptalk1415741419725.jpg
    103,9 KB · Sett: 27
Sist redigert:
Så du tok ikke noe utregning av hvor stor du skulle ha?
Har lest kw x0.7 = microfarad
men har også lest at en tommelfinger regel er 40µF per kW motorytelse.

vet ikke helt hvor jeg ska legge meg. Er vel ikke gunstig å ligge under eller over antar jeg
 
Nei dette hadde jeg absolutt ikke peiling på Selger (Willy) mente dette ville bli brillefint. Da han begynte med begreper som :"mikrofarrad" var jeg allerede lost. Vifta kom med en mindre kondensator, men jeg var ikke fornøyd med effekten vifta ga, Willy hentet frem denne litt større varianten, og jeg skal si det ble vei i vellinga! Det var et par fine måneder det der. *Mimre*
 
Tilbake
Topp