Willamette substitutt

Første post, ganske ny i gamet så vær snill! :)

Har gjort alt klart for dagens brewday hvor jeg vil prøve meg på denne oppskriften: http://www.homebrewtalk.com/f69/my-2-time-gold-winning-american-ipa-81478/

Eneste problemet er at jeg ikke har klart å oppdrive Willamette, men har en del annet liggende og lurer på om noen har gode forslag til substitusjon?

Mitt skalerte behov for Willamette er 25g på 15 min, og 45g på 5 min.

Humlelager:
75g Centennial
90g East Kent Golding
80g UK Target
60g Hallertauer Hersbrucker
75g Saaz
70g Northern Brewer (ger)
2g Perle
 
Er klar over det, men tar vanligvis godt over en uke fra bestilling til pakkene fra bryggselv er klar til henting (holder til i Tromsø).

Hadde håpet på å finne en løsning med det jeg har liggende slik at jeg får satt det i dag! :)
 
Om den er et godt substitutt for Williamette, skal jeg ikke uttale meg bombastisk om, men Centennial vil vel være den mest typeriktige i en amerikansk IPA. Passer jo også utmerket sammen med Cascade.
 
Er klar over det, men tar vanligvis godt over en uke fra bestilling til pakkene fra bryggselv er klar til henting (holder til i Tromsø).

Hadde håpet på å finne en løsning med det jeg har liggende slik at jeg får satt det i dag! :)

Det var lang tid.. Jeg har bestilt mye fra Bryggselv (til Bergen) og har fått varene levert dagen etter bestilling, om jeg bestiller på formiddagen riktignok.
 
Williamette er vel med i oppskriften for å tone ned det typisk amerikanske. Fuggles hadde vært et opplagt alternativ, East Kent Goldings eller Target vil funke helt fint.
Harald
 
Litt avsporing fra tråden her, og litt overdramatisering fra min side. :)

Bryggselv er sikkert raske (har bare bestilt to ganger så kan ikke påstå å ha representative data), men det går minimum 3 dager før pakke med Posten er i Tromsø. Kanskje om jeg hadde bestilt før lunch i dag, hadde den vært her fredag eller lørdag, men slik det har vært med de fleste pakkene jeg har bestilt hittil i år ville den vært her mandag.

Sånn, nok off topic! :)
 
Harald og Niklas, takk for (on topic) svar!

Erstatte i like mengder, eller justere mengde basert på noe parametre? Er som sagt ganske fersk i yrket :)
 
EKG har vel ca helt likt Alfasyrenivå, så hvis du går for den, kan du vel trygt erstatte med like mengder. Centennial ligger vel endel høyere, så da kan du eventuelt skalere ned noe, selv om de sene tilsetningene ikke vil tilføre allverdens med bitterhet.
 
Jeg ville ikke brydd meg med justering i forhold til alfasyre på 5m og 15m men bare kjørt på lik mengde.

Centennial har alfasyre på ca. 10, og Willamette på ca. 5. Med oppskriftens OG, og en tilsetning på 14 gram i henhold til oppskrift, så vil Centennial på 15 minutter føre til en økning i antall IBU på 5 sammenlignet med å bruke samme mengde Willamette. Jeg ville med andre ord skalert tilsetningen i henhold til alfasyren, i allefall når det er en betydelig forskjell.
 
5 IBU er jo knapt merkbart

5 IBU er ikke veldig mye i dette tilfellet. Tenkte mer generelt at det kan være lurt å skalere. Hadde tilsetningen i denne oppskriften vært større på 15 minutter, og / eller det hadde vært større forskjell i alfasyreinnholdet i humlen fra oppskrift, og den man erstatter med, så ville det gitt større utslag. Poenget mitt var bare at det kan være fornuftig å skalere, men ikke alltid et poeng. Uansett er det noe som er gjort på to strakser, så om man ønsker å brygge et øl som er mest mulig likt en oppskrift, så ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det. Det er nå min mening :) Godt øl blir det nok uansett!
 
Du vil ikke kompromisse med aroma humle i en IPA
Da er det bedre med et par IBU for mye


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp