Mash valg i Beersmith

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Driver på å skal sette opp en oppskrift i Beersmith. Jeg brygger med BB30. Skal meske 23 liter på 66 grader og ha en utmesk på 76. Skal skylle med 14 liter. Ser ikke helt hvor jeg skal sette inn skyllevannet.
Lurer på hvilket valg jeg skal ha under "MASH". Biab, single/doble infusion, temperatur MASH osv?
 
Har bare iPad versjonen, og er veldig ny både med den og i gamet generelt.

Sparge temp mener jeg innstillingen heter for skyllevanntemperatur.
Får ikke definere skyllevannmengden på ios versjonen (usikker om det går i desktop versjon), så om BS foreslår to runder med 7 liter, kan du jo bare ta det i en runde med 14 heller. (Husk å kryss av for batch sparge under mash profile)...
 
Vet ikke hvis det blir noen forskjell på BB og slik jeg brygger.

Men. Lag først en kjeleprofil. Mengde vørter, koketid, trub etc.

Så lager du en mash profil hvor du setter inn 23 Liter. Da skal BS kalkulere hvor mye du skal skylle med. Du kan trikse litt med grain absorption også for å justere skyllevannet.

Tror ikke du skal ha biab, for da velger den at du mesker med fullt volum, tror jeg.
 
Prøver meg på denne igjen. Er fortsatt ikke på nett hvilke av "mash" profilene man skal velge i Beersmith.
Har nå gått over til Grainfather uten at det har så mye å si.
Jeg skjønner ikke de forskjellige mash valgene. Feks skal jeg bruke temperature mash siden jeg bruker varmeelementet for å øke temp til utmask?
Anyone?
 
Ja. Det første steget er som regel infusion siden du skal blande kornet med vann. Deretter velger du temperature step for å angi at du skal øke temperatur uten vanntilsetning
 
Ok takk. Men hvordan justerer jeg skyllevannsmengden? Den mengden BS foreslår gjør at jeg får 4-5 liter mer enn ønsket preboil.
 
Her må du gå igjennom utstyrsprofilen din. Den kan vel forøvrig lastes ned for grainfather
Beersmith kalkulerer preboil volume utifra den (avdamping, equiment loss, trub, effektivitet osv)
Er den feil, så får du feil preboil :)
 
Ok da får jeg se over den. Har lastet ned den som ligger tilgjengelig på nett. Får prøve å tweake den litt.
 
Hei,
Det er ikke noe poeng i å laste ned grainfather profilen fra addon valgene til beersmith, den blir rett og slett bare helt feil :)

Her er oppskriften og valgene du kan bruke for grainfather, den treffer skyllevann meget bra, du må bare legge inn antall liter for mesk selv:


http://back-2-basics.com.au/How-To-Page/GRAINFATHER-profile-beer-smith


Jeg har mobilversjonen av BeerSmith, men har aldri rukket å bruke det skikkelig.

Jeg fikk til å lage Equipment profile, men datt litt av lasset på Mash- profile..
Kunne du forklart litt hvordan du satt opp denne - om den kan brukes "likt" hver gang ofcourse..
 
Tilbake
Topp