Koke med hatten på hele koketiden (rustfritt)

Vil det gi tilstrekkelig avdamping av DMS og andre stoffer?
Jeg får veldig mye bedre kok når hatten er på.
De siste 15 minuttene når jeg har spiralkjøleren oppi tar jeg selvsagt av hatten
 
Vil det gi tilstrekkelig avdamping av DMS og andre stoffer?
Jeg får veldig mye bedre kok når hatten er på.
De siste 15 minuttene når jeg har spiralkjøleren oppi tar jeg selvsagt av hatten

Så lenge du har tilstrekkelig avdamping bør det gå fint. Regner med hatten du snakker om har et hull som dampen kan forsvinne gjennom?

2.jpg
 
Så lenge du har tilstrekkelig avdamping bør det gå fint. Regner med hatten du snakker om har et hull som dampen kan forsvinne gjennom?
Vil det være tilstrekkelig avdamping med den rustfritt-stål-hatten da? Regner med det kondenserer en del på innsiden og renner ned i speidelen igjen...
 
Vil det være tilstrekkelig avdamping med den rustfritt-stål-hatten da? Regner med det kondenserer en del på innsiden og renner ned i speidelen igjen...
Jeg har ikke utstyret det er snakk om, så jeg vet ikke hvor stor avdampingen blir. Du kan jo teste med vann, eller sjekke volum underveis i kokingen neste gang du brygger, for å se hvor stor avdamping du får med hatt på.
 
Ligger noen tråder på forumet om dette. Finner de ikke igjen i farta, men personlig koker jeg med hatten på og avtrekksrør med "bøy på", der jeg drenerer avkoket ned i en bøtte. Dette fungerer fint. Den skal også ha nok avkok med denne metoden, men husker ikke tallene i hodet.
 
"drenerer avkoket ned i en bøtte" er interessant. Hvilken dimensjon har du på røret, ca 125 mm? og trenger røret kjøling for å få dampen til å kondenseres?
 
"drenerer avkoket ned i en bøtte" er interessant. Hvilken dimensjon har du på røret, ca 125 mm? og trenger røret kjøling for å få dampen til å kondenseres?

Ja, røret er ø125. Videre går det ned i en "bøy" og videre ut vinduet. Bruker ingen form for kjøling. Skal se om jeg har bilde......
 
Takk for svar. Det ser ut til at dampen kondenseres greit nok bare på romtemperatur. Dette skal jeg forsøke.
 
Hvorfor er det så viktig å ha "hatt"? Er det kun for å få bort kondensen og lukta fra rommet dere er i?
Jeg komer i nøstet og det gjør lite at det kommer kondens/lukt i rommet.
 
Det er vel mest for å kunne lede dampen ut av kjøkkenet for min del. En bonus er at det koker mer, og får bedre avdamping.
 
Hvorfor skulle en få bedre avdampning med hatt? Er det ikke bare det at det koker litt mer voldsomt fordi dampen blir hengene i hatten og at det dermed bobler litt ekstra?
 
Tilbake
Topp