Ny SB i 2015

Jeg har ikke noer problem med krana, fordi den ligger i en skuff :)
Den som fulgte med Speidelen når vi kjøpte den (brukt)var den modellen hvor en plastforing vred seg med krana og stengte effektivt Speidelen. Øse Speidelen for 50 liter vørter var ikke noe alternativ, så vi rev av krana og forsøkte å fange vørteren i fri flukt. Nå en stund etter er det selvfølgelig noe vi ler av. Hvis noen lurer på om vørter er seigt å få vasket av bryggeriet så kan de sende meg en PM...
Dermed kjøpte vi den nyere varianten som skulle være en mye bedre patent. Problemet for oss var vel at den har en stråle som en gammel mann (noe jeg har hørt, jeg er ikke gammel, ikke såå gammel...) Så dermed ble det tur på Biltema, kuleventil, og en stråle "comme une vache qui pisser" som man sier i nabolaget til stilart 10c.

Jeg tror vel kanskje sannheten er at begge varianter duger, og smak og behag avgjør hva man velger :) .

Men... once you go ball valve you don't go ... vel, det rimer jo ikke, men dere skjønner...
 
E-post til Ola B:
Ser det kommer ny kontroller til Speidelen. Har du noen anelse hva det vil koste å oppgradere til ny kontroller og eventuelt når dette vil være mulig?

Den vil ikke være tilgjengelig før utpå nyåret.
Den blir litt dyrere enn dagen versjon som koster rundt 4.000,- kroner.
Den nye vil passe på dagens maskiner så man kan oppdatere i etterkant.
Hilsen OlaB.
 
Blir mange nye hjemmelaget anlegg med styringsenhet fra speidel da med andre ord, hvis ikke innbytte prisen monner da.

Easybrew
 
Må nok levere inn den gamle for å få en ny ifølge Speidel.
Å levere den inn er vel greit, men hvis en da må betale 4000 + sende inn den gamle da er det ikke akkurat verdt det... Men får en innbytter pris slik som forespeilet foreks, en liten sum i mellom så er det greit.

Ingenting som hindrer enn å kjøpe ny styrings enhet i dag heller og da må en ikke sende inn den gamle . ..?

Easybrew
 
Speidel tar godt betalt for sine deler, man må grave dypt i lommene for å kjøpe annet enn en vingemutter.

4000kr... Da blir det nok heller så jeg kjøper 10 liter'n som kvarkebryggeri og flytter over kontrollenheten. Som i utgangspunktet virker lurt.. men kan vel da banne på at det er noe krøll med at 10liter'n ikke har plass nok til den gamle enheten, slik at jeg ender jeg opp med å kjøpe kontrollenheten likevel og har i prosessen ødelagt 10 liter'n i forsøket med å stappe inn den gamle enheten.
 
Speidel tar godt betalt for sine deler, man må grave dypt i lommene for å kjøpe annet enn en vingemutter.

4000kr... Da blir det nok heller så jeg kjøper 10 liter'n som kvarkebryggeri og flytter over kontrollenheten. Som i utgangspunktet virker lurt.. men kan vel da banne på at det er noe krøll med at 10liter'n ikke har plass nok til den gamle enheten, slik at jeg ender jeg opp med å kjøpe kontrollenheten likevel og har i prosessen ødelagt 10 liter'n i forsøket med å stappe inn den gamle enheten.

Kontrollenhetene har vel litt forskjeller per braumeister-modell med tanke på størrelse på releer, antall utganger for pumpe osv.?
 
Aner ikke.. hadde vært interessant å visst.

En nusselig liten 10liter til å ha på kjøkkenbenken kan jeg fint operere med den gamle kontrollenheten. Men en 50 liter stående i kjeller'n hadde derimot vært kjekt å kontrollert med en mobil eller nettbrett app.

Håper bare denne wifi tilgangen ikke er kun for å oppdatere software og overføre oppskrifter.
Er ikke helt overbevist om at Speidel deler vår drøm om full app-styring og dataoppdatering, de har jo tidligere forklart at tidsforsinket oppstart ikke er lagt inn av sikkerhetsgrunner. Tross alt samme firma som mangler håndtakteknologi til kobber-/stålhatten og velger kran som pisser ut 50liter på omtrent like mange minutt. Jeg jubler over nyheten, men frykter for at det er litt for godt til å være sant. Blir spennende med første "review"!
 
Aner ikke.. hadde vært interessant å visst.

En nusselig liten 10liter til å ha på kjøkkenbenken kan jeg fint operere med den gamle kontrollenheten. Men en 50 liter stående i kjeller'n hadde derimot vært kjekt å kontrollert med en mobil eller nettbrett app.

Håper bare denne wifi tilgangen ikke er kun for å oppdatere software og overføre oppskrifter.
Er ikke helt overbevist om at Speidel deler vår drøm om full app-styring og dataoppdatering, de har jo tidligere forklart at tidsforsinket oppstart ikke er lagt inn av sikkerhetsgrunner. Tross alt samme firma som mangler håndtakteknologi til kobber-/stålhatten og velger kran som pisser ut 50liter på omtrent like mange minutt. Jeg jubler over nyheten, men frykter for at det er litt for godt til å være sant. Blir spennende med første "review"!
Regner med krana du kjøpte i fjor kommer til nytte på 10-litern :)
speidel_kran~0.jpg
 
Kan dere som er "anti"-originalkranen si i klartekst hva som er problemet? Hva skal jeg være obs på, når bør jeg ev. bytte?

Det kan sammenlignes med at du kjøper deg en splitter ny Lambourghini. Men så har Lambourghini bestemt seg for at eksos-anlegget skal lages i kinesisk nickle-plated svartstål som smuldrer opp bare man ser litt rart på det.

Krana er en liten men viktig del av Speidelen. Hovedproblemene med originalkrana er følgende:

- Elendig kvalitet. Plasthylse som vrir seg og tetter når det skal være åpent og åpner når det skal være tett
- Vanskelig å ta fra hverandre og rengjøre/fikse
- Knøttlite hull. Tetter seg med minimal mengde trub
- Av samme grunn blir det som regel ikke en pen stråle med vørter når du skal tømme i gjæringskaret, strålen går gjerne østenfor sol og vestenfor måne! Her har nok Speidel tatt ordtaket "Vørteren skal renne som en gammel mann tisser" litt FOR bokstavelig....
 
Hovedproblemene med originalkrana er følgende:

- Elendig kvalitet. Plasthylse som vrir seg og tetter når det skal være åpent og åpner når det skal være tett
- Vanskelig å ta fra hverandre og rengjøre/fikse
- Knøttlite hull. Tetter seg med minimal mengde trub
- Av samme grunn blir det som regel ikke en pen stråle med vørter når du skal tømme i gjæringskaret, strålen går gjerne østenfor sol og vestenfor måne! Her har nok Speidel tatt ordtaket "Vørteren skal renne som en gammel mann tisser" litt FOR bokstavelig....

Kan ikke si at jeg har hatt noen problemer med dette selv på snart fire år. Godt mulig at prosessen min medvirker til at dette ikke utgjør noen begrensninger, men det med plasthylsa har jeg iallfall ikke opplevd.
 
Takk for raske og utfyllende svar!

Noen anbefalinger/lenker til alternativer? Er en vanlig kuleventil til noen tiere nok? Trenger kanskje pakninger og annet småtteri også?
 
Det er tydeleg at Speidel har observert at det er noko her som dei har gjort litt utbetring på. Ein flunkande ny 50L speidel har f.eks. mykje vidare opning inn i kranen. Ein ca. 1 år eldre 50L har eit smalt hol som opning (der du skrur den på den innvendige 3/4" koblinga i Speidelen).

Sjølve designen av krana trur eg ikkje er så dum med tanke på reingjering - du kan ta den ifrå kvarandre og ta plastdingsen ut og reingjera alt godt. På mange måtar mykje enklare enn f.eks. ein tredelt krane. Men eg synes kanskje det er litt merkeleg å ha ei opning i dagens variant på ca. 3/8" når ein har 3/4" tilkobling... Med så liten opning pluss vinkel - er det vel lett for at det kan tetta seg.
 
Tilbake
Topp