For høy OG, hvor gikk vi feil ?

øyvindg

Norbrygg-medlem
Brygget en Texas Bock i helgen.
I følge oppskrift skulle dette bli et relativt svakt øl med estimert OG på 1.040-49.
Etter koking endte vi opp med OG på 1.070 !!
Tenker vi vanner ut før flasking, men jeg forstår ikke hva som gikk galt.

Den er basert på oppskrift her: http://www.defalcos.com/component/content/article/184.html, eller for øvrig samme oppskrift het http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/6011/texas-petes-bock
Etter diverse omregninger fra lbs og skalering fra 5 gal til 55 liter endte jeg opp med denne oppskrift:

Domestic Six-Row pale malt kg 5,21
Munich malt kg 2,61
Flaked Maize (corn) kg 3,94
Belgian Cara-Vienne malt kg 0,64
Medium Crystal malt kg 0,64
Chocolate malt kg 0,16

Tusenkroners spørsmålet er :
Hvorfor er det så stor forskjell fra den originale estimerte OG i forhold til resultat ?
Har jeg regnet feil, er malten i Stavanger bedre enn Texas malt, er det feil i den originale OG beregning ...
 
Der du har 0.64 kg mener jeg det skal være nærmere 0.2 kg. Hvis det stemmer så er nok de andre tallene også litt ute.
 
Hvilket volum har du, hvordan har du målt? Jeg foreslår du setter opp oppskriften din i et program så du ser utbytte osv.
 
Takker for forslag, fantastisk engasjement her
Der du har 0.64 kg mener jeg det skal være nærmere 0.2 kg. Hvis det stemmer så er nok de andre tallene også litt ute.
Ttror det er før skalering til 55 liter.
Utregning for en 0.64 linje er: 1/2 lbs to kg = 0.22. Skalering 0.22/19 * 55 = 0,64

Hvilket volum har du, hvordan har du målt? Jeg foreslår du setter opp oppskriften din i et program så du ser utbytte osv.
Jeg brygger i en BB60, så litt under 60 liter før kok, ca, 50 liter etter kok.
Måler med vanlig hydrometer, kjøler til ca. 20 grader, og har også testet 0 med rent vann.

Kan det være en målefeil ute og går, med 1.070 har dere vel over 100% utbytte på mesken.
Ja, det er gjerne det nærmeste... Vi fikk i alle fall unormalt høyt utbytte denne gangen. i følge mine beregninger 91%. Normalt har vi 75-83 ? Med formelen OG/((kg*296)/liter)
Kan være feil når malten ble veid opp. (Da skylder jeg BS i Stavanger for noen kilo av noe, måtte jeg få tilgivelse....)
 
Bortsett fra eventuelle feil ved oppmålingen. Feilen ligger i måling av OG før kok. Mål OG før kok. beregn OG etter kok og tilsett veske slik at ønsket OG nås. Da kan dere ta hensyn til rett volum når dere beregner IBU. Jeg har av og til variasjoner i beregnet volum men omtrent aldri i ønsket OG og følgelig i ønsket IBU (bortsett fra manglende kontroll med faktisk % alfasyre i humlen). Mål OG før kok og juster.

mvh
Bårdd
 
Bortsett fra eventuelle feil ved oppmålingen. Feilen ligger i måling av OG før kok. Mål OG før kok. beregn OG etter kok og tilsett veske slik at ønsket OG nås. Da kan dere ta hensyn til rett volum når dere beregner IBU. Jeg har av og til variasjoner i beregnet volum men omtrent aldri i ønsket OG og følgelig i ønsket IBU (bortsett fra manglende kontroll med faktisk % alfasyre i humlen). Mål OG før kok og juster.

mvh
Bårdd
Ja det er en grei plan som jeg følger, forstod før koking hvordan dette ville gå. Problemet var at gryta var full, helt full !
 
Hm, 6-row skal vel gi endel lavere utbytte enn vanlig europeisk/2-row pale malt, men ...
Ja, jeg fikk jo ikke akkurat samme malten her. Burde vel gjerne gjort en kontroll av dette før jeg startet. Tenkte at en så lav beregnet OG som 40 var p.g.a corn flaksen.
Noen som vet hvor en finner utbytte egenskaper på forskjellig malt varianter ?
 
Det tryggeste er å gå på hjemmesiden til malteriet, der får du all data om malten. F.eks "pale" malt kan variere mtp utbytte og farge etc fra malteri til malteri.
 
Det er helt garantert ikke utbyttet fra 6-row vs 2-row som er den virkelige feilen her, sjekka nå i beersmith og det er alt for liten forskjell (1.035 vs 1.036), det var mest ment som en liten digresjon og heads-up på at det er en forskjell, men jeg trodde faktisk det skulle være større forskjell enn det der?
 
Tilbake
Topp