Hva vil du vite om vannet ditt?

Jeg har blitt kontaktet av en kompis som jobber i et laboratorieselskap, og han lurer på om det i hjemmebryggermiljøet er interesse for analyse av vann. Jeg er selv ingen vannspesialist, så jeg lovte å sjekke med det allvitende forumet: Hva er det interessant å vite om vannet som brukes i hjemmebrygging?
 
Svaret er ja! Ifølge en kompis som jobber med vann og avløp kan det være meget stor forskjell på det vannet vannverket tester i sin ende, og det som kommer ut av krana hjemme. Andre kan sikkert presisere, men jeg kommer i farta på:

Kalsium
Natrium
Karbonat
Klor(id)?
Magnesium
Sulfat?
Ph
Hardhet
Totalt oppløste mineraler
 
Av ren nysgjerrighet kan du legge til følgende på lista :
Kimtall
fri klor
ledningsevne
ORP
TOC
Turbiditet
Oppløst oksygen
Fargetall
 
Dette får man vel vite hvis man henvender seg til sitt lokale vannverk?
Har man egen brønn, som jeg har, er det nyttig. Men mange av disse parametrene kan man teste selv, med rimelige testsett beregnet for akvarier eller svømmebasseng. De er sikkert ikke like presise som lab-analyser, men presise nok til brygging.
 
Gahr(?) har vel sagt at for bryggeformål så er i praksis alt vann i Norge stort sett likt. Om det medfører riktighet aner jeg ikke...
 
Jo, det stemmer. Vannet i Norge har generelt sett et lavt mineralinnhold og kan i praksis betraktes som likt i brygge-øyemed.
 
Kan du spørre hvis han vil måle innsendte prøver og til hvilken pris?

Det er vel kanskje laben hans som har satt ut en føler for hvis det er noe marked for de?
 
Ingen tvil om at de ser for seg å utvide markedet, så gratis blir det nok ikke. Skal sjekke hva han tror det vil ligge på, men jeg vet ingenting om vann og vet ikke helt hva som er mest interessant å måle.
 
Men det har vel ikke så veldig mye hensikt å måle når de relevante parameterene er stort sett like? Og med et (lite) anntal målinger i Oslo så er jo alle drikkevannskildene dekket for hele byens befolkning - har man målinger fra Maridalsvanner er mye gjort siden de fleste får vannet sitt derfra.
 
Analyse av øl og gjær er kanskje mer interessant. Hvis de er flinke og kan levere til god pris burde det være et marked for det blant mikrobryggeriene også.
 
Men det har vel ikke så veldig mye hensikt å måle når de relevante parameterene er stort sett like? Og med et (lite) anntal målinger i Oslo så er jo alle drikkevannskildene dekket for hele byens befolkning - har man målinger fra Maridalsvanner er mye gjort siden de fleste får vannet sitt derfra.

Nå er det engang ikke slik at alle verken bor i Oslo eller får sitt drikke-/bryggevann fra Maridalsvannet ;) (Og takk for det)

Selv har jeg egen brønn, og mistenker noe høyere kalknivå "enn vanlig". Og selv om det på generell basis nok er ganske likt vann her på berget, er jo majoriteten her en gjeng med nerder som gjerne vil ha de nitty-gritty detaljene på plass, deriblant informasjon om bryggevannet.

http://www.vanntest.no/ er jo et alternativ. Har selv ikke fått surret meg til å testet vannet mitt, men det skal selvsagt gjøres. Fint med flere alternativer dog!
 
Ja, jeg har registrert det via TBN. Har sett det (eller lignende) på eBay også, men tror kanskje prisen gjorde det like greit å gjøre det via et laboratorie? Med mindre et slikt kit kan brukes flere ganger da.

Edit: Ser prismessig at det blir omtrent det samme (dollarkurs, frakt og toll tatt i betraktning), men at settet kan brukes opptil 50+ ganger (!!!). Da er det straks mer aktuelt ja ;)
 
Tilbake
Topp