Klart øl med riktig gjær

Jeg har nå ca 100 batcher (med Speidel 50L) bak meg. Selv om en god pils ikke er å forakte så liker jeg best og brygger mest ale. Fra jeg begynnte har jeg etterstrebet klart øl. Jeg har ikke sansen for Nøgne Øs grumsete øl. Nå er det flere ting som spiller inn, og uklarhet kan også skylles kjøletåke. Jeg har over tid prøvd Isinglas, Biofine Clear og Clarity Ferm (mot kjøletåke). Jeg har gått bort i fra det da jeg ser ingen eller marginal effekt, det fordyrer, og jeg vil helst unngå slike tilsetningsstoffer. (Clarity Ferm har, for noen, en annen ønsket effekt: tilnærmet glutenfritt øl). I dag bruker jeg kun protafloc/whirlfloc og sørger for en god hot break og en god cold break, hurtig medkjøling, 50 meter kjølespiral.

Og etter lenge å ha brukt Wyeast 1318 som husgjær har jeg gått over til Wyeast 1272 og får alltid krystallklart øl etter 2-3 uker på gjæringsdunk og 3-4 uker på corneliusfat. Wyeast 1318 er fantastisk å topphøste, det ligger som en tjukk kake etter 4 dager. Wyeast 1272 er mer problematisk i så måte. Det kommer opp sammen med et stort volum skum som jeg høster dag 2, 3 og 4 opp i en større beholder der gjæren synker til bunns etter kort tid. Men for et klart øl Wyeast 1272 gir.

(tenkte bare jeg skulle gi noe tilbake etter alt Norbrygg-forumet har gitt meg:)
 
Hvis du ikke har prøvd å koke de siste 15 min. med whirlfloc/protafloc anbefaler jeg det! Mine pils blir krystallklare iallefall. Bruker stort sett bare wlp 833 gjær-,men mener det er flokkuleringsegenskapene til ovennevnte som fikser det.

Kenneth
 
Et spm til. Litt OT ifht tråden her, men jeg prøver. Etter at dere har kjølt ned brygget (BIAB) til ca 20 grader. Lar dere gryta stå en stund for å la alt grumset legge seg på bunn før dere tar det over i gjæringsfatet? Hvor lenge i tilfelle?
 
Et spm til. Litt OT ifht tråden her, men jeg prøver. Etter at dere har kjølt ned brygget (BIAB) til ca 20 grader. Lar dere gryta stå en stund for å la alt grumset legge seg på bunn før dere tar det over i gjæringsfatet? Hvor lenge i tilfelle?

Ja, for eksempel fra 30 til 60 min.
 
Tilbake
Topp