Naturlig karbonering av ØL

Hei! Jeg Er ny i bryggefaget, holder for tiden på med batch #4. I går kveld tappet vi en American IPA som hadde stått til gjæring i 2 uker. Vi karbonerer naturlig med sukkerlake, og dette har fungert kjempefint på de 3 første batchene. Desverre gikk det ikke sånn i går! Vi kokte opp 6g/l sukker som det stod i oppskriften, altså 240gram siden vi hadde 40 liter øl. Sukkerlaken ble kokt i ca 2-3 min. Så brukte vi hevert fra originalt gjæringskar og tappet forsiktig i nytt desinfisert kar mens vi tilsatte sukkerlaken. Etter å ha tappet og korket nærmere 80x0,5 flasker såg vi at det lå en tykk sirup av sukkerlaken som har samlet seg helt i botten av karet! Lurer på om noen vet hva som kunne ha gått galt? Har vi muligens brukt for lite vann når vi kokte sukkerlaken? (ca 3dl) Som sagt har vi gjort dette tidligere med bra resultat, og ingen av oss skjønner hvorfor det ble sirup denne gangen!? Det ble brukt vanlig hvitt sukker (farin) til laken.

Lurer også på om det kan være en ide å koke ny sukerlake for så tilsette hver enkel flaske? Trist visst vi får en helt flat og død IPA, siden den smaksmessig var veldig god!

Bryggesettet ble forøverig kjøpt hos bakke brygg i Trondheim. OG ble målt til 1058, FG 1010.

Hilsen
En ølstørst amatørbrygger
 
Det har nok blitt for tykk lake ja. Det lønner seg å røre forsiktig i begynnelsen når man tapper ølet over laken, da er man sikker på at det blander seg.
Det er fullt mulig å åpne hver flaske for å tilsette sukker nå ja, for eksempel med en doseringssprøyte :)
 
Har åpnet alle flasker og tilsatt ca 3g sukkerlake per flaske, står nå til karbonering på kjøkken ved ca 22 grader. Dette blir spennende! Legger ved bilde av julebrygget vårt som forøverig smakte fantastisk! Kjempefint skum og farge!
 

Vedlegg

  • IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    119,9 KB · Sett: 63
Koker dere sukkerlaken med eller uten lokk? Jeg tenker det er greit med lokk, slik at ikke vannet fordamper og det blir sirup.
 
Uten lokk. Kokte 80g sukker i 2 dl vann tidligere i dag. Det ble kokt i 4 minutter og da satt jeg igjenn med 1,8 dl ren sukkerlake.
 
Jeg koker først vannet og rører deretter ut sukkeret... Bør man heller koke vannet med sukkeret i?? Dette har jeg ikke tenkt over før, men etter en stund på dette forumet opplever jeg at vi ølbryggere er sykt fokusert på detaljer :)

Jeg også pleier å røre forsiktig ut sukkerlaken når jeg stikker om til nytt kar før flasking. Dette er viktig med tanke på at det skal bli jevnt med sukker i hver flaske. Min siste batch, en lager, der glemte jeg dette og jeg opplever at karboneringen er forskjellig fra flaske til flaske. Husk å røre slik at du ikke visper inn for mye oksygen.
 
Har åpnet alle flasker og tilsatt ca 3g sukkerlake per flaske, står nå til karbonering på kjøkken ved ca 22 grader. Dette blir spennende! Legger ved bilde av julebrygget vårt som forøverig smakte fantastisk! Kjempefint skum og farge!
Snudde du noe på flaskene etter at du tilsatte sukkerlaken? Evt ristet de forsiktig?
 
Ikke snu på flaskene rett etter. Da blander du bare inn oksygen. La gjæren jobbe en stund slik at den bruker opp mest mulig oksygen i headspacet, da kan du snu på de for å få den i suspensjon igjen.
 
Koker med for å begrense avdampingen samt at lokket automatisk blir desinfisert. Kjekt å ha lokk, særlig om sommeren bør det er fluer i omløp.

Koker bare noen få min, gidder aldri å vente 15 min. Antar at det som kan dø om det er noe er dødt lenge før det har gått 15 min.

Blander inn laken litt og litt og lar det stå litt for å få den jevnere fordelt. Har hatt litt ujevn karbonering, men denne metoden har funket stabilt. Karbonerer på litt over 20 grader som regel, varmere om lageret av annet øl begynner å bli tomt (sjelden er problem)
 
IMHO, er det likegyldig om du koker sukkeret med eller uten lokk. Du skal ikke ha noe rullende kok eller foss kok, det skal bare såvidt putre (100 grader er 100 grader) så om det fordamper såpass at du har vesketap så koker en for hardt.
 
Eg pleier å hive sukkerlakenet i ommstikkingskaret så legge eg bare slangen ned i karet slik det blir litt sirkulasjon i i ølet hele veien, blander seg jevnt og fint då. ikkje hatt någe problem med oksygen eller någe sånn.
 
Ikke snu på flaskene rett etter. Da blander du bare inn oksygen. La gjæren jobbe en stund slik at den bruker opp mest mulig oksygen i headspacet, da kan du snu på de for å få den i suspensjon igjen.
Ok. Hva viss skaden allerede er skjedd...? Dvs jeg har vendt engang på alle flaskene i dag. Ble flasket i går. Mvh førstegangsbrygger
 
Tilbake
Topp