Dinside.no har bygget øl og skrevet om det

Jeg liker at det snakkes om dekantering av øl, og at en av de som står bak oppstarten av det som skal bli Oslos største bryggeri er med i en såpass lite objektiv og faglig test.
 
B vitaminer vettu, billigere enn engelsk ølgjør på RIMI (smaker høgg men gjør godt, sånn som tran)
 
Sist redigert:
Gustav , Torleif, Per Christian eller Unni, alle er nordbrygg øldommere, men fakta er jo at de vurderer samme øl fra verst i klassen til nær best i test. Hva skjer ? Er smaken så subjektiv ? Blir dommerene påvirket av hverandre ? Ingen er ute etter noe heksejakt, men du skal ikke se bortfra at noen deltagere i konkuranser lurer på om ølet deres hadde havnet i annen posisjon på en annen dag, en annen rekkefølge eller annet panel.

Jeg har ikke opplevd at det har vært noen spesiell dommerpåvirkning der jeg har vært med. Det at noen gir toppkarakter og andre gir lavere burde vel vitne om at det var lov å være uenige. Jeg skal ikke hevde at man kan smake på noe 100% objektivt, men at det går an å søke å være så objektiv som mulig. Samtidig vil det jo kunne avvike hvor tungt man vektlegger ting, hvordan man tolker rammen for testen (godt eller dårlig definert), hvilken personlighet man har (svart/hvitt eller veldig avveiende i sin tilnærming). Dette vil jo kunne gjøre at dersom man antok at man hadde et helt likt grunnlag og lik "verktøykasse" for beskrivelser og bedømmelser av øl, vil det kunne komme forskjellig ut likevel. Om testene likevel er unyttige, vil jeg ikke si, men at de helt klart kan forbedres er det ingen tvil om. Inndeling, klargjøring av premisser for testen, litt fyldigere beskrivelser osv. Så kan man jo selvfølgelig diskutere om testene er den beste løsningen, eller om anbefalinger er bedre.

Blindtesting tar jo i hvert fall bort noe av subjektiviteten, men kanskje også "meningen med å drikke øl" som noen hevder. Samtidig er jo spørsmålet om fora utenfor tabloidene (eksempelvis Ratebeer) klarer å fange essensen noe bedre (siden det ikke er blindtesting). Jeg betviler ikke at det sitter mange talentfulle folk og legger inn nyttige kommentarer der, men hvis du drikker en øl du vet er "best", vil du da "tørre" å gi den dårlig karakter? Som øldrikker er det jo naturligvis ens egen smak som teller, og man må kanskje helst bruke summen av tester, kommentarer, blogger og i fremtiden anbefalinger som rettesnor. Er man interessert i øl, bør man ha tid til å samle flere råd. Eller gjøre som jeg litt for ofte gjør, kjøpe altfor mange øl, som ikke har noen god innvirkning på lommeboka ;) Personlig synes jeg også det gøy å smake øl jeg ikke liker. Og å smake øl som andre ikke liker.

Ellers synes jeg debatten (utenfor dette forumet) i til en viss grad har båret preg av usakligheter, men slik er jo ofte "i debatten". Kommentarer som at "panelet latterliggjør seg selv" når de gir et Nøgne Ø-øl terningskast 1, har jeg ikke så veldig varme følelser for, uten at jeg tar det personlig. Underlig jul "passer ikke til lutefisk", uten at man begrunner det noe ytterligere. (Jeg sier ikke at jeg er hverken enig eller uenig, men noen av kommentarene blir like tabloide som tabloidene man søker å kritisere.) Og om beskrivelser av øl: "Denne kommentaren/beskrivelsen gir meg ingenting!" Uten å utdype hva det er som gjør kommentaren unyttig (der det faktisk er en ok beskrivelse).

I konkurranser (tolker det som Norbryggs konkurranser), vil man jo som oftest sende noen øl videre fra en runde. Selv om det skulle være litt ujevnt hvilken karakter/poengsum det enkelte øl får på dommerskjemaet, vil jeg si at de gangene jeg har dømt, har jeg følt meg rimelig sikker på at de 2-3 beste ølene fra hver flight har gått videre. Selvfølgelig kan man jo stille spørsmålet: "Hva om en flight hadde alle de beste ølene?". Umulig å svare på. Men selvfølgelig er det i høyeste grad forbedringspotensiale i dømmingen av øl i konkurranser. Og da kanskje spesielt hva slags tilbakemeldinger man gir.

For å bevege meg bort i fra svaret på sitatet, er jeg også litt undrende til at mange virker å ha tro på at kvalitetskontrollen til bryggeriene klarer å luke bort alle feil, også etter flasken forlater bryggeriet. Ingen produksjonslinje eller lignende har 0% feilmargin i min verden i hvert fall. Selv om man tester en batch, kan det hende korken på et par flasker hadde noe muffins ved seg, eller at noen flasker sto ved varmeovnen ved lagring. Så er det jo sannsynligheten for at testpanelet får akkruat disse flaskene... Men gitt at man gjør det, så kan man jo ikke vite om det er meningen eller ikke når man blindtester.

Ellers, riktig god juleøldrikking til alle! :)
 
Bare en liten funfact om hvertfall vin tester i VG. Dama jobbet for noen år siden med å skrive artikkelen til testene. (Hu var ikke med å testet sjæl) Vinneren var ofte den flaska som dommerne hadde fått en kasse hver av før testen. Så litt korrupt er nok noen slike tester.

Litt sent ute da jeg ikke leste innlegget før nå, men siden jeg har hatt faste ølanmeldelser i VG et halvt år med fire øl i uka (nov. 2012 - mai 2013, kan jeg fortelle at slik var det ihvertfall ikke den tid jeg holdt på, hverken når det gjaldt øl eller vin. Alt som ble omtalt ble kjøpt inn av vi som anmeldte øl og vin. Regning ble så sendt til avisen i etterkant. Dette var klar beskjed fra avisen. Det ble også poengtert at vi ikke skulle ta i mot noen gratisturer til "øl- og vinslott". Finner derfor påstanden svært grov, og en alvorlig beskyldning. Om slike ting har skjedd tidligere er det selvfølgelig helt utilgivelig.
 
Tilbake
Topp