Usmaker i butikkøl

Tenkte vi kunne ha en nyttig tråd for oss som ikke har deltatt i noen usmak-samlinger. Fikk ideen av gustavf sitt innlegg i den pågående øltesttråden, om Grans øl som smakte diacetyl. Jeg kjøpte en flaske Grans Julebrygg, siden den vel fremsto som verstingen. Og ganske riktig; ølet både stinker og smaker harskt smør. I tillegg var det så ubalansert og surt at jeg tror diacetylsmaken skyldes en infeksjon, muligens pediococcus. Jeg greide tre små slurker før ølet gikk i vasken.

Best før 14.03.15. Lot nr. 425816:12

Så lurer du på hvordan diacetyl og en mulig pediococcus-infeksjon smaker, så løp og kjøp.
 
Var i juleselskap i fjor der det ble servert Lade Gaards Juleøl, som har ølkorker som kan skrus av med hendene takket være gjenger i glassflaska. Korkene på flere av dem var utette så der fikk vi virkelig kjenne hvordan oksidert øl smaker!
 
Dette var et butikkøl. Men polet har sikkert også en del interessante "testobjekter" i hyllene sine.
 
Rema 1000 selger tsjekkiske Bernard som tidligere var ett av de bedre lagerølene <4,7%. Men det ekemplaret jeg kjøpte meg i høst smakte smør, gett. Har ikke turt å prøve meg på den igjen.
 
Nøgne Ø Julesnadder (butikk, Minde, Bergen), ble mistenksom når det bare ble skum i glasset ved forsiktig helling.
Luktet kloakk, og smakte....., endte rett der den hørte hjemme; idass. Håper det bare var min flaske, for dette var rett og slett en traumatisk opplevelse.

(Batch 1255/126)
 
Er nok vanskeleg å skulde butikken sine hyllerutiner for den..? Nokon omsyn må ein jo ta, volum er viktig også for mikrobryggarane... Hehe... Underleg er det at kun Ringnes tek seg råd til å kalle attende varer. Stod respekt av julebokktilbakekallinga i fjor!
 
Oppfordrer folk til å tipse bryggeriene om feil før de publiseres her for tusenvis av lesere. Bryggeriene pleier å sette pris på slikt. Har selv fått erstatningsøl sendt av bryggmesteren selv i posten etter å ha tipset om feil.
 
Synes helt klart det er bra å ta kontakt med bryggeriet om man er misfornøyd. Synes samtidig det bør være rom for å diskutere usmaker i øl her på forumet, det kan man jo lære mye av også. Kanskje det ikke bare er "Rallar som smaker ballar" men også andre øl som ikke er som de skal når de kommer ut til forbruker. Er man ikke dreven i gamet, kan man jo lure på om det er sant at et kommersielt øl kan ha usmaker.

Jeg har egentlig vært på utkikk etter Julesnadder for å smake den igjen etter "de forferdelige" juleøltestene jeg har deltatt i. Spesielt siden jeg normalt sett har likt dette ølet, og ikke hadde noen slike aroma-minner. Men de har den ikke på min lokale Meny-butikk (uvisst av hvilken årsak). Hvis den hadde smakt det samme som den gjorde i Dagbladets test, så vill jeg klaget til bryggeriet. For meg luktet det fyrverkeri og kosmetikk og diverse annet jeg ikke synes var bra (dette samsvarer også delvis med kommentarene som er på trykk hos VG, hvor jeg ikke var i butikkølpanelet). Jeg finner ingenting i detaljene på nogne-o.com som skulle tilsi disse aromaene.

Men jeg føler ikke jeg kunne klaget med basis i en test hvor jeg har "latterliggjort meg selv". Har vurdert å få samboeren til å skrive inn å spørre om "hvorfor ølet lukter fyrverkeri", men ikke kommet så langt enda ;)

Grans har jeg kjøpt noen flasker av i ettertid som ikke var så ille som de vi hadde i testen, men at det fortsatt var noe diacetyl var det ingen tvil om. Boksølet hadde en syrlig eddik-aktig smak, også da jeg i ettertid kjøpte det igjen for å teste min egen testgane i ettertid av avistestene.
 
Tilbake
Topp