Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Takk for innspill!

Har i etterkant sett flere steder (og i bøker) at det er vanligere å starte gjæringen på 18 grader og gå sakte oppover et par grader utover gjæringsperioden. Skal prøve det same.

WLP550 valgte jeg litt etter å ha lest en rekke kommentarer på amerikanske forum. Virker som den ikke blir like fruktig som de andre to. Så virker det greit å ha en standard belgisk gjær stående i kjøleskapet (jeg har 001 og 007 fra før i "banken") :)

Og ang prosent forstår jeg ikke helt hva i oppskriften som gir så vanvittig mye høyere % kontra OG. Selv uten sukker i blir det 1.055 og 6,1%. De pleier da å ikke ligge så langt unna hverandre?
 
Det spørs jo helt an på forhold mellom OG og FG. Ser at FG ikke står angitt i oppskriften. Om du ender opp på 7,1 abv ligger du vel på noe sånt som 81% utgjæring. Nå har jeg ikke erfaring med akkuratt wlp 550, men de andre belgiske gjærene jeg har brukt (wlp 400, 570, 566) har gjæret ut ganske heftig. Hadde det vært meg ville jeg regnet med å få enda høyere utgjæring mtp. den enkle maltprofilen din og så mye sukker som du bruker.
 
Hei,

Først og fremst må jeg rette en stor takk til alle aktive forumbrukere for å ha gitt meg en grundig innføring i ølbryggingens verden. Jeg har vært passiv deltaker på forumet noen måneder, og har ved hjelp av forumet halt i land to (etter egen vurdering) særdeles vellykkede brygg, en IPA og en Saison på vår Speidel 50l.

Neste brygg blir en Blonde, sterkt inspirert av Nøgne Ø sin Blonde. Men ettersom vi er flere som brygger sammen på Speidelen har vi et ønske om å se hvor mye øl vi kan ende opp med på ett brygg. Vi ønsker en litt lett og frisk Blonde. Alkoholinnhold er underordnet, men bør ligge mellom 4,5 og 5,5%. Jeg har registrert at enkelte får opp mot 70 liter til gjæring, klarer vi noe i nærheten av dette er det topp!

Her er foreløpige tanker:
10 kg pilsnermalt
2 kg hvetemalt
1 kg carahell
2-3 kg DME lys (blandes ut i x antall liter vann og kokes opp før tilsetning i vørter ved kokestart?)

Ser for meg stegmesking med 50C i 10 min, 65C i 60 min og 72C i 15 min. (tar gjerne imot innspill)
55 liter vann til mesking, skylle med 20 liter og justere med DME til ønsket sluttvolum/%.

50 gr Aurora 90 min
90 gr Saaz 0 min (rett før kjøling)
90 gr Styrian Golding 0 min (rett før kjøling)
90 gr Cascade 0 min (rett før kjøling)
(Tar gjerne i mot humletips for å gjøre den frisk og leskende, gjerne med litt hint av blomster og citrus i aroma)

WLP 400 med gjærstarter før gjæring i to uker. Starte på 18 grader og øke gradvis til 22. Jeg er klar over at enkelte er skeptiske til utgjæringen på WLP400, men vi har hatt gode erfaringer med den til Saison, og er forberedt på at gjæringen vil ta noe lenger tid.

Virker dette fornuftig? Tar gjerne i mot innspill!
 
Med den maltmengden og 3 kg med DME, så burde du i teorien kunne få til ca 90 liter etter kok....med en OG på 1.050.

WLP400 gjærer fint ut på 2 uker, om du gjør dette riktig, og du ser ut til å ha tak på det. Start gjerne på 18 grader, og la den øke til 22 grader ila. ca 4 dager, og la den være der til den har gjort seg ferdig.

Jeg har brukt å starte med 55 liter vann, der jeg skal ha stort volum. Bruker å etterfylle med 5 nye liter når jeg øker tempen i mesken til 71/72 grader. Du skriver at du skal skylle med 20 liter vann. Det er omtrent det tapet du har av veske i malten pluss avdampingen. Her må du kanskje justere deg inn litt. Ellers, så kan du jo også vurdere å tilsette oppkokt vann med DME litt ut i gjæringsprosessen.
 
Du vil ikke greie 90 liter. Punktum.
Jeg maksimerer normalt kapasiteten på min 50 liter. Jeg greier rundt 75 liter ferdig øl på fat, pluss minus noen få liter avhengig av humlemengde. Her er hvordan jeg gjør det:
1: Fyller opp Speidelen med bortimot 60 liter.
2: Fyller i 14-15 kg malt. Med en del hvete kan jeg sikkert klare 16 Kg. Jeg stapper og trykker ned malten, av og til mesker jeg litt med mindre før jeg tilsetter de siste par kiloene.
3: Jeg skyller med 18 liter.
4: Mens jeg starter kokingen koker jeg opp 18 liter til med vann. På slutten av kokingen får jeg kok på vannet. Jeg tilsetter så mye kokende vann som jeg tør 5-10 min før Speidelen er ferdig.

Jeg oppnår gjerne en OG på mellom 1.046 til 1.048 og da gjærer det gjerne ned til 1.008 til 1.010 og da får jeg en grei alkoholprosent.
Sitter da igjen med 4 fulle Corneliusfat på en brygging.
 
Takk for gode svar. Et oppfølingsspørsmål vedr. bitterhumle.

Jeg forstår det slik at effekten av bitterhumlen blant annet avhenger av SG og koketid. Gitt at jeg har et volum før kok på 55 liter og en gitt SG, så kan jeg finne ut av hvor mye humle jeg trenger for å nå ønsket IBU (tror jeg...).

Hvordan påvirkes dette hvis jeg tilsetter mer vann og/eller DME utblandet i vann helt mot slutten av koketiden for å øke volumet? Må jeg kompensere dette med økt mengde bitterhumle? (Bitterhumlen blir jo ikke kokt over lang tid i det jeg tilsetter mot slutten, så her snakker vi jo om en "utvanning".)
 
Blond er en av mine favoritter, har 2 batcher med denne bak meg. Hvor en var utrolig bra og en var ok.
Skal nå sette batch nr3 med blond. Til nå har jeg brukt WLP400, mest pga Nøgene Ø bruker denne i sin blond. Og den er jo bra. Men så vil jeg jo eksperimentere litt da.

WLP570 Golden Ale gjær burde etter spekken på White Labs sider passe bedre for en blond en WLP400. Burde gi mer frukt og phenol smak. Men kan jo kompensere dette med å starte gjæring på f.eks 18 eller 19 grader, så dra den sakte oppover etter stormgjæringen har avtatt for å få en bra utgjæring.

Har noen erfaringer med WLP570 i blond vs WLP400?
Passer WLP570 for en blond?

Frode
 
Såvidt jeg forstår kan du vel bruke de fleste belgiske gjærtypene om hverandre. Selv har jeg bare en erfaring med WLP570 og det er fra en duvel-klone jeg ble veldig fornøyd med. Starta da gjæringa på 18 grader og gikk gradvis opp til 28 grader i løpet av en uke. En stund siden jeg smakte den nå, men om jeg husker rett var den forholdsvis lik originalen - fruktighet med hint av pære, og endel pepper. Om du er glad i duvel er det vel bare å kjøre på, man kan jo diskutere seg i hjel på disse greiene, men når alt kommer til alt er det tross alt bare å prøve seg fram og gjøre seg egne erfaringer.
 
Jeg har ingen erfaring emd wlp570, men wlp400 har fungert helt nydelig for meg i en belgisk blonde. Husk god headspace i gjæringskaret! Det gjærer godt! ;)
 
Wlp400 bør gi et godt og fruktig resultat. Men jeg ville ha gjæret den i nedre del av temperaturskalaen for å ikke få altfor kraftige og skarpe estere i ølet.
 
Anbefaler WLP 530 brukte den i en Leffe klone og nydelig. Nå skal jeg prøve Wlp 540, da de var utsolgt for 530
 
Prøvesmaking av Leffe-kopi ble gjort i går. Husker ikke hvor jeg fikk tak i oppskriften, men hentet en plass på nett.
Smaker svært bra. Brygget sammen med min bedre halvdel som et damevennlig øl. Hint av koriander og andre fruktige toner. Hvis jeg skal gjøre noe annerledes neste gang så vil det være å meske en grad eller to lavere.

Leffe Blonde

Batch Size L 21 liter
tullsjurinsta.jpg
Recipe type All Grain

Style . Belgian Blond Ale

Original Gravity 1.060

Final Gravity 1.012

ABV 6.5

IBU 30.4

Color 5.9 SRM

Boil Time 90 min

________________________________________

Yeast White Labs WLP530 (Abbey Ale)

________________________________________

Fermentables
Name Amt Pct SRM

Pilsner 5kg 81.9% 2

Munich Malt 0,5kg 7.9% 9

TableSugar (Sucrose) 340g 5.6% 1

Biscuit Malt 170g 2.8% 23

Melanoiden Malt 115g 1.9% 20


________________________________________

Hops Name Amt Time Alpha IBU

StyrianGoldings (Boil) 45g 60 5.4% 23.4

Saaz (Boil) 23g 30 4% 6.9


________________________________________

Directions Mash @ 66 degrees C for 60 minutes.

________________________________________

Fermentation

Gjær på 19 grader. Øk til 25 etter ca. 3. Dager når stormgjæring er over. Lå stå to uker til før flasking.

________________________________________

Karboner til ca. 3 volum co2.
 
Har en blonde stående på gjæringskar (stått 5 dager nå), 23 liter med OG 1050. Det er kanskje litt sent(?), men nå skal jeg prøve å tilsette 350 gram honning.

Holder nå på å varme opp honningen til 80 grader og holde tempen der i 2.5 time i stekeovn (jfr anbefaling på bl.a honey.com). I den forbindelse har jeg to spm:

1. Det anbefales å tilsette mengde kokt vann for å få honningen til samme OG som vørteren. Stemmer det? Og i tilfelle hvor mye vann må jeg blande med honningen?

2. Hvordan påvirker denne mengden honning alkoholprosenten i ølet? Spm 1 påvirker vel svaret også...?
 
Sist redigert:
Ingen som vet hva 350 gram honning gjør med alkoholprosenten?

Endte opp med å tilsette honningen sammen med et par desiliter kokt vann. Og gjæren fikk ihvertfall et festmåltid - hadde spruta rimelig bra gjennom gjærlåsen i løpet av natta...
 
350 gram honning i 23 liter vil øke OG med 6. Du kan regne med at alt vil gjære ut, på linje med sukker. Og da er det TS innholdet i honningen som avgjør. Om du tipper på 0,7 % så er du nok i riktig nabolag.
 
Det varierer visstnok ganske mye hvor mye sukker det er pr kg honning, så noe av grunnen til at det anbefales å løse den opp i vann er rett og slett for å få målt SG ordentlig
 
Tilbake
Topp