Gjærstarter på kjøl

Hei!

Jeg satte en gjærstarter for snart 2 uker siden. Satt den på kjøl etter at den var ferdig.

Hvor lenge kan den stå uten at den taper seg nevneverdig? Og hva kan jeg evnt gjøre for å pitche opp det tapte?
 
Det er vanleg å seie at ein startar kan stå inntil 2 veker i kjøleskap før den taper seg nevneverdig.
Dersom du vil auke talet gjærceller og gjere desse aktiv før gjæra skal brukast, er det anbefalt å sette ein ny starter. Kor stor denne starteren treng vere vil du kunne finne ut ved å bruke gjærkalkulatoren på mrmalty.com. Då må du velge "repitch from slurry" og leggje inn dataane dine der.
Lukke til!
 
Satte en gjærstarter med 1 liter væske og 2 flakser WLP001. Dessverre måtte bryggedagen utsettes og gjærstarteren blir minst to veker gammal før vi får brygga på nytt. Eg forstod ikkje heilt repitch from slurry-kalkulatoren, men vil det ikkje gå greit å berre lage en liter til med væske og blande inn gjæren som no ligg i erlenmeyerkolben? Eg har enno ikkje tømt ut væska frå gjærstarteren, bør eg la denne vere i for å bevare gjæren på best mogleg måte?
 
Går helt sikkert helt fint. Brukte opp igjen gjær fra et brygg tappa seint i august nå i jula. Dette var til og med ekstremgjæra WLP099. Maxa ut på førstebrygget, så det var veldig lite levende gjær igjen. Dyrka den opp i starter over 5 dager på magnetrører. Nåværende brygg holder på å passere 20% ABV og er i fin gang fremdeles. Skal til ca 22 denne gang..
 
Tilbake
Topp