Skal flaske igjen på torsdag, stinker svovel av ølet?

Gjæren lager jo CO2 så lenge den er aktiv. I tillegg vet vi at veske holder bedre på CO2 når den er kjølig. Så, om du gjærer på lavere temperaturer så blir det det mer CO2 i ølen.
Når du putter flaskene i kjøleskap (4 grader eller lavere) går gjæren i dvale og karboneringen stopper.

Kan jeg knerte gjæren ved å ha flaskene i frysen et par timer? :p Er redd det blir for mye futt i denne:p
 
bruker du glassflasker eller plastflasker? de burde jo få stå i romtemperatur +/-, i første del av karboneringen, for å så få hvile kald lagret en
liten stund før første nytelse, det gjør at gjæren først for god arbeidstemp, og så feller du alt i flasken ved kaldlagring 0-4 grader i kjøleskap.

da blir det vel nomnom etterhvert. Smakte Innis & Gunn sin honey lager for en tid tilbake, den var ikke feil den, men
faktisk litt for søt for min smak til en lager å være, liker godt litt malt profil å smake på og litt humle selv på lager øl.

hvordan er planene rundt eplekake øllen kommet seg? :)

De er på hold foreløpig, men det skal prøves med en mørkere øltype tenker jeg;)
 
Akkurat hatt en liten smaksprøve, leeenge før tiden. Men det var jo faktisk knallgodt, og et par hakk over mitt første ekstrakt brygg fra Bryggselv :D
Svovel-smaken sitter litt i enda, men ikke så mye at det forstyrrer veldig. Satser på det går helt vekk med lagring.

Ellers en fruktig og sødmefylt drikk, med en mild bitterhet, og som du ikke har sjans til å kjenne at inneholder 6,2% alkohol, skummelt lettdrikkelig. Ble brisen etter en øl og fikk lyst på mer. Dama digga ølen og den var veldig "dame-vennlig" med sødmeprofilen, fruktigheten og lav grad av bitterhet. Tror denne blir en perfekt dessert øl etterhvert. Honningen var vanskelig å plukke opp, så denne har hatt lite å si på smaken, så for min del er 300 gram på 12 liter ikke for mye iallefall.

Veldig fornøyd så langt og spent på fortsettelsen og modningen!

Har lyst til å ta dette kittet videre, og tenker på litt crystalmalt/chocalemalt sammen med en annen gjær for å emulere en slags porter kanskje!
 
Har "svovelen" sluppet taket?

Wlp 051 i IPA. Stinker surt dag ca 8 til 16. Støtter meg til teorien under....

I suspect that it starts to make sulfur when it gets stressed, as I've noticed a tendency for it to make lovely fruity smells early in fermentation then sulfur as it struggles to finish. It may increase with under-pitching or under-oxygenation, but I don't have enough data to say with any confidence.

Kjølet til 22 grader
21 liter på gjærkar. 14/11
OG = 1076 14/11 (romtemp. 18 grader, 7 dager 20 grader 9 grader....
SG = 1019 25/11
SG = 1014 30/11 Skal gi den 3-7 dager til å rydde opp litt til.
(3 flasker gjær rett i kar uten starter. temperert.)
 
Sist redigert:
Har "svovelen" sluppet taket?

Wlp 051 i IPA. Stinker surt dag ca 8 til 16. Støtter meg til teorien under....

I suspect that it starts to make sulfur when it gets stressed, as I've noticed a tendency for it to make lovely fruity smells early in fermentation then sulfur as it struggles to finish. It may increase with under-pitching or under-oxygenation, but I don't have enough data to say with any confidence.

Kjølet til 22 grader
21 liter på gjærkar. 14/11
OG = 1076 14/11 (romtemp. 18 grader, 7 dager 20 grader 9 grader....
SG = 1019 25/11
SG = 1014 30/11 Skal gi den 3-7 dager til å rydde opp litt til.
(3 flasker gjær rett i kar uten starter. temperert.)
Nei hos meg var dette en fullblods infeksjon som ble grusom etterhvert.. Men man lærer av det og ;)
 
Morsom tråd :) allerede ved første tråd ante eg en fiasko :) men men det er slik vi lærer. Ett tips: ikke kødd med oppskriften ( det er nå min mening) Husk altid de 3 bud i brygging : renslighet,renslighet ,renslighet .
 
Mulig dette er utdypet mange ganger tidligere. Jeg har satt min første pilsner, som ble pitchet ved 10 grader, og satt til gjæring ved 10 grader, - temmelig konstant (innenfor 10-11 grader). Gjæringen startet oppskriftsmessig før 2. døgn var slutt, og har gjæret pent og "normalt" rolig (ikke voldsomt) hele tiden til nå (over en uke). Men: Stinker svovel fra gjærlåsen. Dette har jeg aldri opplevd før med alle mine overgjærede brygg. Er det mer typisk i undergjæring ved ca 10 grader? Kan jeg m.a.o. regne med at dette forsvinner igjen etterhvert?
 
Har ikke merket svovellukt fra undergjær, Burton Ale derimot produserer enorme mengder. Varierer nok mye mellom gjærstammer og div forhold som kan stresse gjæren. Pleier å forsvinne med litt lagring. Du kan med fordel ta opp temperaturen 3-5 grader noen dager på slutten av gjæringen. Det hjelper gjæren å fjerne blant annet diacetyl. Det vil også gjøre svovelkomponentene mer flyktige samt frigjøre co2 som kan presse de ut av gjæringskaret. Kan gi bedre utgjæring også.
 
Takk for gode tips, SindreW, - jeg fulgte det med å øke til ca 13 - 14 grader de siste dagene, og ved flasking på torsdag kunne jeg nå nesten ikke kjenne mer til svovel-lukten. Nå virker det veldig lovende, og da er det bare å vente...
 
Tilbake
Topp