Lager-gjær-starter

Er i gang med en større forkultur og bruker Wyeast Danish Lager. Skal man benytte lavere temperatur for starer som når vørten gjærer, eller rundt 20-25 °C som ved ale?

Bjorf
 
Vanlig temperatur (20C) er greit, også for lager-startere. Men det er en idé å la gjæren bunnfalle og dekantere av starter-vørteren før man pitcher gjæren.
 
Hei

Lurer litt på.....dekantere??? pitche??? øhhh  ???

Oversatt til en nybegynner betyr det ovenfor....? :ilike:

Mvh
Roger
 
decantere: tømme av klar vørter uten gjær.( for å ikke tilføre usmak i ølet.)
pitche: tømme gjæren i gjæringsspannet.
 
Ser denne er litt gått ut på dato, men jeg drar den fram da jeg lurer på noe av det samme.
har nettopp satt en gjærstarter for pilsner (wlp800).
Er det slik at starteren skal gjæres på 20C eller skal man følge temperaturen som er angitt til fermenteringen?

Slik som det er nå så står starteren i gjærskapet mitt på 10C på magnetrører.

Skal den stå lengre enn ALE startere?

på forhånd takk :)
 
Skal du drikke starteren da? Du lar den gjæra i 24 - 36 timer, så setter du den i kjøleskapet for bunnfelling. Det oksyderte starterølet slår du vekk (dekanterer) når du skal bruke gjæren.
 
Jo. Det kan lukte ganske uhyggelig av lagergjærstartere, men det er normalt. Wlp 833 feks. kan lukte råttent, kloakk. Gjør som Gahr foreslår; Når starteren er ferdig settes den kaldt og en lar gjæren få bunnfelle. Deretter kan du helle av den illeluktende vørteren som ligger over gjæren (som har lagt seg kompakt i bunn). Skulle det følge med noen usmaker med gjæren tror jeg dette blir borte under gjæringsforløpet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan fortsette på 10c, men det vil nok ta mye lengre tid og skal i følge de som kan det ikke være nødvendig å gjøre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp