Potensielle flaskegranater?

Har nettopp flaska ein batch med Citra single hop IPA som eg frykter vil verte flaksebomber.
Og 1073.
Fg 1022.
Etter 2 veker trudde eg at FG skulle verte lavare (estimert 1013.) men kjørte på likevel. No seinare har eg funne ut at vifta eg har brukt til å halde temperaturen på rommet eg gjærar i har våre defekt og temperaturen kan ha sunke ned til ganske lave nivå. er det muleg eg har drept gjæra eller evt cold crasha den med uhell før den var ferdig utgjæra? frykter at no i etterkant med ny gjær til carbonering og carboneringssukker at det vil verte 1000 glasbitar og øl over heile buda den no stend å flaskemodna på.
bør eg evt for å hindre eksplosjon rekorke den etter noken dagar?
 
Oi, hvilken gjærtype brukte du?
Ved lavere temperaturer jobber gjæren langsommere. Det var litt høy FG du hadde i forhold til hva du skulle endt opp med. Hvor mye karbonerte du med? 6 g/liter?
Jeg har gjorde nesten det samme som du beskriver over (med ganske lik forskjell på estimert og faktisk FG). Dessverre ble det bomber.
 
Kan potensielt bli farlig dette ja, så sant du ikke sjekket SG med et par dagers mellomrom for å få FG. Om du bare har tatt en sluttmåling har du ikke fått en FG, men da har du SG (specific gravity). For å få en FG (final gravity) må du måle med et mellomrom på gjerne 2-3 dager slik at du vet at det ikke er fortsatt gjæring.
 
Jeg ville sjekket en flaske etter noen dager, er det mye trykk i flaska ville jeg ha forsiktig løftet på kapslene uten å ta de av, bare for å få ut co2. Dette må da repeteres til den er utgjæret og ønsket co2 er nådd. Har selv gjort dette på en overkarbonert brown ale. Litt jobb, men ble bra til slutt.
 
Jeg tror dette vil gå helt fint.
1.022 er ikke uvanlig for den typen øl, med mindre du har mesket lavt og har kjørt på med ren oksygen når du har luftet vørteren.

Så jeg ville sett an mesketemperatur i hvert fall. Det er jo ikke utenkelig at du har noen komplekse sukkerarter oppi der.

RDWHAHB!

NB: Kan være greit for sikkerhets skyld å sjekke noen flasker innimellom bare for å se. Når det renner over bare av at du åpner en kork, da har du et problem ;)
 
Brukte WLP 002 til primærgjæring, og i mangel på annen gjær WLP 007 til carbonering. carbonerte med 6g/l. har en flaske med flip top som eg enkelt modifiserte med å montere på et manometer, har nå mulighet til å sjekke trykk for å få en ca oversikt om hvordan det går ;).
er ganske ny i gamet enda, med 14 batchar under beltet siden eg starta i sumar er det framleis ein del å lære men trur det vert drikkande øl likevel, vakje usmak når eg smakte på det, som du seier Kanonen, "Relax, Don't Worry, Have A Homebrew" :D
 
Sikkert et dumt spørsmål men må spørre likevell, når du sier at du tilsatte WLP 007 til carbonering tilsatte du enn helt ny gjær bare for å ha på flaskene, er dette nødvendig det har aldri jeg gjort er enda nyare i gamet enn det så sikkert et dumt spørsmål. ;) har bare tilsatt sukkerlake jeg og fårr enn grei carbonering med det, er bare på tørrgjæren men skulle ikkje tro at det hadde någe å sei då.
 
Tilsatte ny ja, tilsvarande 1g/l med tørrgjær men det gjorde eg kun siden eg har hatt dårlig erfaring med WLP 002, og 007 for den del på ettergjæring. Vanligvis ikkje nødvendig, he bere gjort det ei par gonga før pga har erfart at den har teke seg dårlig oppat til flaskekarbonering til tider. Er ganske ny i faget sjøl, men har fungert fint for meg :)
 
Å tilsette ny gjær for karbonering er sjelden nødvendig, men kan være det om ølet inneholder så mye alkohol at gjæra er død. Eventuelt at gjæra bunnfeller så hardt at det ikke er nok gjær i oppløsning, men da skal du vel coldcrashe ganske hardt og lenge før det blir en reell problemstilling.
 
Tilbake
Topp