Magnetrører - hva gjør jeg feil?

hei! Har kjøpt meg noen kit for å lage magnetrører. Det fungerer fint, men jeg får ikke viften (med magnetene montert/limt) til å gå uten at jeg "dytter" den igang. Hva er feil? For lite strømtilførsel (adapter)? For liten kapasitet på vifte?

1x


  • 3-Pin Computer PC Case Cooling Cooler Fan (8 x 8cm)
    USD$ 3,56 × 2Create Review

    1x


    • 12V 2A Universal Power Adapter Charger - Black (AC 100~240V / EU Plug / 5.5 x 2.1mm)
      USD$ 6,86 × 2Create Review

      2x


      • Coin-Shaped NdFeB Strong Magnet - Silver
        USD$ 3,19 × 6Create Review

        1x


        • 4-Channel Cooling Fan Variable Speed Controller for PC
          USD$ 10,12 × 1Create Review
 
Det kan være et tegn på at styrken på magnetene er for kraftig for viftemotoren til å dra i gang. En mulig løsning kan være å øke avstanden mellom magnetene, de på viften og den i starteren. Jeg har litt av samme problem og har bygd opp med 50-øringer i hvert hjørne. Prøv deg fram, men pass på at avstanden ikke blir for stor, slik at magneten kastes av. Det er en delikat balanse mellom styrken på magnetene og hastigheten til viften.
 
takker for svar. Men selv uten at starteren står på røreren, går den ikke rundt uten hjelp... Mulig jeg må gjøre som Brynsj sier og øke avstanden mellom magnetene på selve vifta. Det er ikke for lav strømtilførsel?
 
takker for svar. Men selv uten at starteren står på røreren, går den ikke rundt uten hjelp... Mulig jeg må gjøre som Brynsj sier og øke avstanden mellom magnetene på selve vifta. Det er ikke for lav strømtilførsel?
Jeg måtte også øke avstanden mellom magnetene og vifta. Limte på ei tykk stålskive.
 
Har samme "problemet". Bare skru opp spenninga i starten. Med en gang den begynner å snurre så skrur du ned igjen. Hvis ikke du skrur den ned kan magnet pinnen bli slengt av, pga. høy akselerasjon.
 
Det som skjer er at magnetene du har limt på "roter til" magnetfeltet inni selve viftemotoren slik at motoren ikke virker slik den skal. Større avstand mellom vifta og magnetene, feste magnetene på en bit med tynnplate(stål) eller begge delene bør gjøre nytten.
 
Jeg har et syltetøylokk limt på vifta. Så magnetene oppå der. Da gikk vifta bedre.

Sendt fra min HTC One
 
Har faktisk aldri erfart det dere beskriver, men skjønner at det skjer.

Hvis du slipper magneten på vifta, så vil den finne et naturlig sted. Ikke tving den over på andre siden eller snu den etter at du ser på hvilken siden den vil ligge, og med hvilken side opp/ned.
 
Tilbake
Topp