Beer Brew 30 - meskepose

Hei
Jeg er ny i "bryggerfaget" har kun noen få brygg bak meg, og bruker Beer Brew 30 v3.
Jeg synes det er dårlig gjennomstrømning i meskesilen, og lurte på om noen har testet å bruke meskepose i stedet for? Når vi sirkulerer med pumpe så må vi passe på så ikke det renner over i silen, og dette gjør at det er vanskelig å ha jevn mesketemperatur

Jeg har kjøpt inn utstyr for ekstern tempkontroll (PID?), men vil også at det sirkulerer uten for mye stopp

Hører gjerne om andres erfaringer på området
 
Slet med dårlig gjennomstrøming i dag jeg også, hadde dog kvernet maltet noe finere for bedre effektivitet.
Jeg begynner å bli litt lei den mesketønna til BB30. Må jobbe ganske mye under meskeprosessen for å holde stabil temp selv med pumpe.
Blir for ustabil temp med all den vesken i daukjøttet rundt mesketønna.

Jeg vurderer denne http://www.homebrewing.org/10-Gallon-Converted-Igloo-Cooler-Mash-Tun-With-False-Bottom_p_1006.html til å meske med. Lettere å styre flow når en skyller, for skylling skal ta tid for at det skal gjøres effektivt. Altfor ofte renner vannet rett gjennom maltsengen på 15 min!

Således blir BB30 et reint kokekar som kan brukes til koking av vørter, ja til og med sousvide med stc1000 har jeg brukt den til. Og sousvide tilberedt kjøtt og heimkoka øl,det kan vel neppe bli bedre!
 
Sikkert ikke dumt å ha et eget meskekar. Men jeg kjener at jeg har lyst til å bruke minst mulig på innkjøp, samt ha minst mulig som skal lagres.
Lurer derfor på om jeg skal kjøre en test med en meskepose i BB'en - og kjøre full sirkulering med pumpe i hele meskeperioden.

Jeg har skylt med vann på ca 80 grader - men ikke tenkt på at det bør ta tid. Jeg har vel egentlig forsøkt å få det gjennom raskest mulig for å korte ned bryggetiden..... Trikset er altså å la skyllingen drøye i tid, og jevnes mulig gjennom maltsengen?
 
Newman...

Den der så veldig smart ut, og når man ser video på hvordan denne fungerer så ser det veldig bra ut.
Han har veldig stabil temperatur, og skyllingen blir bedre i henhold til det han sier i video...ser at man får gratis frakt på dette til Norge...?
 
Vannet rundt mesketønna bør jo være med på å varme opp mesken, slik at tempen blir jevnere. Men, hva med å hive ut røret og inn med en silbunn?
Burde da også øke maltkapasitet betraktelig.
Leste forresten at en mashout skal forbedre sirkulasjonen, noen jeg skal forsøke i neste brygg.
mashout på 70 til 75 grader.
 
Newman...

Den der så veldig smart ut, og når man ser video på hvordan denne fungerer så ser det veldig bra ut.
Han har veldig stabil temperatur, og skyllingen blir bedre i henhold til det han sier i video...ser at man får gratis frakt på dette til Norge...?
Neida, frakt tilkommer fra US.
235 dållars inkl. frakt.
Igloo er gode saker tror jeg :p
 
Hehe, joda ser den, men løsningen med den igloo saken var veldig bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Newman, kommer du til å bestille Igloo? Tror den vil fungere bedre siden den har dobbelbunn, og mindre kluss :)
 
Hadde nok fått plass til enda litt malt eller vann, men ja, det begynte å nærme seg fullt ;)
Brukte nærmere 15 liter vann. Mistenker at den boksen tar "noenogtjue" liter, og ikke 20.
 
Hei! Begynner å bli rimelig frustrert av maltrøret i beerbrew 30 v3 selv. Noen som har prøvd modifiseringer/triks for å forbedre?
Min erfaring er at det er komplett umulig å kunne sirkulere kontinuerlig over malten, må hele tiden switche mellom innside og utside av maltrøret og i tillegg røre i bunn for å løse opp i malten som tetter bunnen.

Vurderer å prøve en meskepose på neste brygg.. innspill?
 
Brygget i går - uten meskepose men med en grovere knusingsgrad på malten. Tok i malten med et litermål og rørte underveis. Kjørte pumpe med litt over halv åpning på kuleventilen og da fungerte det kjempebra. Rant ikke over og ville ikke gjort det om jeg ikke rørte heller. Traff akkurat på OG på brygget.
 
Hvor grovt hadde du kværnet malten?

Har sett folk tipse om risskall før, men forstår ikke helt hvordan dette forbedrer.. Men godt mulig det er verdt et forsøk!
 
Ba om kverning til BB30 på Bryggselv - ble veldig bra. De anbefalte ikke meskepose, mente samme problem ville dukke opp der på grunn av det høye smale maltrøret
 
Tilbake
Topp