Voss Bryggeri Oregonian

For us who dont have equipment for whirpooling, when do you reconmend to add the giant load of Citra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hey, Sorry for the late reply. 001 may make the beer a tiny bit more malty but should work. To be honest I would experiment and see what works for you. Saison strains might be too dry but could be a fun twist?

Ingemarh, I would recommend trying to add the hops just when you end the boil but this one kind of depends on how long you take to transfer. If it takes you a long time then you may want to add just as you start cooling. A significant amount of aroma for Oregonian comes from the dry hopping so if your worried it may be too bitter then lower theend of boil hops and raise the dry hops. I usually assume a 10% utilisation for whirlpool hops so maybe aim for 15% and increase the dry hop. Hope this helps.

Andrew
 
Hei!

Har gjort et forsøk på å skalere denne oppskriften til en 22 L batch ferdig til gjæring.

Noen eksperter på området som kan se om det ser ok ut?

Pale Malt - 5,25 kg
Vienna - 0,22 kg
Munich - 0,22 kg
Total

Northern Brewer - 8 g kokes i 90 min
Cascade - 11,5 g kokes i 10 min
Citra - 8 g kokes i 10 min
Citra - 52 g kokes i 0 min
Citra - 40 g tørhumling

Har ikke mulighet for whirlpooling derfor jeg har satt 52 g til koking 0 min istede.

Tips til eventuelle endringer?
 
Malt-sammensetmningen ser bra ut, men jeg tror ikke humleskjemaet vil gi deg de 46 IBU som oppskriften tilsier.
Ville kjørt 16,5 gram Cascade i 10 min for å få 3,5 IBU ut av den.

Whirpoolen her skal jo alene gi 35 IBU, og du får ingenting bitterhet ved å tilsette den ved 0 minutter.
Du kan koke 57-60 gram Citra i 10 minutter, eller f.eks. rundt 100-105 gram Citra i 5 minutter for å få ønsket bitterhet.
 
Malt-sammensetmningen ser bra ut, men jeg tror ikke humleskjemaet vil gi deg de 46 IBU som oppskriften tilsier.
Ville kjørt 16,5 gram Cascade i 10 min for å få 3,5 IBU ut av den.

Whirpoolen her skal jo alene gi 35 IBU, og du får ingenting bitterhet ved å tilsette den ved 0 minutter.
Du kan koke 57-60 gram Citra i 10 minutter, eller f.eks. rundt 100-105 gram Citra i 5 minutter for å få ønsket bitterhet.

Takk for hjelpen!

Etter ditt råd vil altså humleskjema se slik ut:

Northern Brewer - 8 g kokes i 90 min
Cascade - 11,5 g kokes i 10 min
Citra - 60 g kokes i 10 min
Citra - 40 g tørhumling

Bestilte bare en 100g pakke med citra så håper å ikke trenge 105 gram :p
 
My bad...det var jeg annen tilsetning du hadde ved 10 min der også....den må komme i tillegg. Så 68 gram ved 10 min, så er du ved 46 IBU.
Det blir ikke heeelt 100% likt oppskriften, men nærmt nok vil jeg si når du ikke har whirlpoolmulighet.

Så da bikker du over 100 gram Citra totalt, hehe.

Men det er jo ingen som krever at du MÅÅÅ ha 46 IBU da, så det velger du jo helt selv.
Med 60 gram i 10 min og 40 gram tørrhumling, så ender du opp på totalt 41,8 IBU.

Du kan uansett justere dette ved hjelp av koketider osv for å få den bitterheten du vil ha, men det er ikke sikkert at du får den samme humleprofilen som originalølen da.

Plott det inn i Beersmith 2 eller lignende og lek deg litt. Ordner seg nok :)
 
Merker fort at jeg ikke har nok peiling! Her må det leses!
Da går jeg for 41,8 IBU og satser på at jeg får et godt øl, med mindre noen svarer med en god løsning på ditt innlegg kjetinho :)

Tusen takk for hjelpen!
 
Hey folks! Thanks for the interest in this thread. Glad everyone likes the beer!

In calculating the IBUs I assume a 10% utilisation from the other brews we do and from general experience from our system here and other places. We are way too small to be checking the IBUs every brew (at this moment in time) so even for us its a bit of an educated guess. Its a little difficult to accurately say what others should do with depending on their system. If you are looking for the maths we use I can send you the equations on request.

We try to make Oregonian low in bitterness with lots of fresh Citra flavour. If you would like the beer to be more or less bitter the easiest is to adjust the Northern Brewer at the start. Hope this helps and good luck!
 
Thanks Andrew for a great recipe! Will try it out.

However I'm a bit confused about this Whirlpool addition technique you refer to. How is this done?
We brew in a 70l pot. Is this possible without any additional equiptment?
 
Humletilsetjinga gjer du når du startar å kjøla. Whirlpooling er å røra i vørteren under kjøling slik at den sirkulerar i kjelen. Om du ikkje sirkulerar men berre rører så går vel vel for det same når det gjeld humletilsetjinga. Røring gjer kjølinga meir effektiv = den går raskare. Nokon rører med dyppkjølaren direkte. Andre (slik som meg) lar dyppkjølaren stå i ro og rører med ei sleiv.

Som Andrew skriv kan du justera humletilsetjinga under whirlpooling/kjøling om du synes det blir for bittert og heller ha større mengde humle som tørrhumling etter stormgjøringa for å oppretthalda aroma.
 
Takk for gode svar. Det forklarte fremmedordet godt. Vi rører me kjøleren så da blir jo dette bent frem bare å hive i etter endt kok :)
 
Det er vel kanskje litt i overkant med engelske ord og uttrykk her på Norbrygg enkelte gonger. Vi har eit heilt greit språk her i landet og vi greiar vel å utrykkja det meste på norsk om vi vil men det kan ofte sjå ut som om det er tøffare med ord og utrykk på engelsk.

Virvel er vel eit greit norsk ord for whirlpool. Virvelkjøling fortel enno betre kva det dreiar seg om.
 
Thanks for the replies guys. Whirlpooling is vortexing the wort at the end of the boil to clear the wort. Like swirling coffee granules at the end of your cup of coffee. It helps clear the wort and makes it easier for us to clear the kettle and so that hops dont get stuck. Thanks for answering guys and good luck!
 
Hei folkens, eg tenkte brygge dette (eller ein nær avart) i morgo om eg rekk få på plass ingredienser, og har basert meg på den allerede skalerte oppskriften noen innlegg over her, frå simensss.

Har sjekka lagerstatus på Vestbrygg og ser at Northern Brewer ikkje er tilgjengeleg, kan denne erstattes med Perle? I fylgje humleutbyttings-skjemaet på brew365 skal det gå greit, og eg ser dei ligg nokonlunde nær kvarandre i alphasyre, 7.4 NB vs 6.4 Perle, men det er sikkert noken som har gode argumenter for anna erstatting.

Når eg har lagt inn (det reviderte) humleskjemaet til simensss i BeerSmith2, får eg ikkje noke bidrag i IBU frå tørrhumlen, kva kjem det av? Sjå skjermdumpen om det er noke som er satt feil kanskje. Eller stemmer det, for tørrhumle ikkje bidrar med bitterhet?
1.png

Den andre skjermdumpen er etter at eg har leika meg litt. For å treffe meir på fargen har eg gått ned 0.2kg på pale malt og opp 0.2kg på munich. Eg har kompansert for litt lavere alpha i Perle mot Northern Brewer så gått opp til 9g Perle, og har økt Cascade til 16.5 som Nøkling anbefaler. I tillegg 65g Citra ved 10min. Da bikker eg akkurat over 100g, går det greit å gå ned til 35g på tørrhumla så eg kjem unna med ei pakke, eller bør eg bite i det sure eplet og investere i ei ekstra pakke Citra?

Med alle desse justeringane havner eg sikkert litt unna originalen på smak, sjølv om det er gjort for å få det nærmare på papiret iallefall :)
2.png

Og til slutt eit litt generelt spørsmål, eg ser alpha for humler avviker eindel mellom BS2 og det som er oppgitt hos Vestbrygg, plar de oppdatere IBU'en til humla for å få eit meir korrekt utrekna resultat? F.eks Citra er oppgitt til 12% i BS2, og 13.5% hos Vestbrygg. Eg har korrigert verdiane alpha og EBC-verdiane i programmet no til det Vestbrygg oppgir.
 
Tilbake
Topp