Gassbrenner innendørs

Nøkling

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd dette og har erfaringer å dele?

Regner med det vil variere mye alt ut i fra effekten på brenneren, men hvis vi tar utgangspunkt i en 8.5 KW, eller evt. en 13,5 KW.

Jeg lurer på to ting i hovedsak.

1: Blir det såpass varmt under brenneren at en må bygge opp fra gulvet med stein e.l.?
2: Er det fare for å suge ut all oksygenet fra rommet (holder det f.eks. å la et vindu stå åpent?)
 
Du må bygge opp under med stein og et passende mellomrom mellom gulv og brenner. Trekk er også viktig, faktisk ekstremt viktig.

Likevel, jeg ville ikke anbefalt det hvis du ikke veit hva du driver med.
 
Jeg tenker i hovedsak å brygge ute på terrassen, men på denne tiden av året frister det å flytte det innendørs :p

Flammesikring blir uansett et must til innendørsbruk, i tilfelle flammen skulle slukke.
 
Hei,

Nå har jeg aldri brygget med gass før, men hvis du leser litt på Theelectricbrewery sine sider, så står det noe om anbefalt ventilasjon. Hvis du tar utgangspunkt i dette, kreves det 1700 m3/t ventilasjonsanlegg for en brenner på 8.5 kW. Tror du fort sparer inn utgiften til et slikt ventilasjonsanlegg ved å gå over til en form for elektrisk varmekilde!
 
Tror du er inne på noe. Hadde håpet å slippe å oppgradere kursene mine, men kan være det er det jeg ender opp med.
 
er en tråd her som omhandlet tema om å brygge med gass i lite rom inne, pluss et par andre hvor folk rapporterer at de driver med slikt med hell. Om de vet hva de driver med aner jeg ikke. Et alternativ som funker for meg når 2kW elementet er for lite er å dra fram en 3Kw dyppvarmer/element. Bruker da to stk kurser med jordfeilbrytere, en 10A og en 16A. Varme opp til kok med 5kW i isolert tønne går greit for å si det sånn, og 3kW rullende kok er akkurat passe i min gryte. Har en 9Kw gassbrenner også, men bruker den ikke lengre da den er overkill. Kjekt til sommeren kanskje å brygge ute i sola samtidig som du har noe godt på grillen og i glasset ? Ev. når jeg skal oppgradere bryggeriet
 
Vi bruker gass inne i en kjeller i betong med døra på gløtt og brannslukker tilgjengelig. Neste utvidelser blir ventilasjon for å dra ut damp og for å tilføre nok oksygen. Både dampen og varmen er gode argumenter for å lufte godt uansett. Brann er jeg ikke redd for, men CO2 forgiftning skal man ta alvorlig. Jeg har holdt på å bli forgiftet for mange år siden da jeg brukte en parafinvarmer i et mekkelokale jeg leide, og den situasjonen skal jeg aldri sette meg i igjen.

Merk at vi kun bruker brenner for å dra vørter opp til kok og holde den der. Varmtvannsbereder sørger for mesk- og skyllevann, noe som sparer timesvis med gassbrenner.

Pass på å ha nok ventilasjon og ingen brennbare ting i nærheten av brenneren, så går nok dette bra.
 
Selv bruker jeg en 24kw gassbrenner. Det blir intens varmt i rommet under oppkok når den står på fullt, men med åpent vindu og dør ut så går det greit. Jeg har hatt dette systemet i to år nå og har ikke dødd enda. Rommet er vel på ca 10 - 15 m2. Bena på gassbrenneren er 50 cm høyt og jeg har klaring på 15 cm til vegg. Verken gulv eller veg blir varme.
 
Jeg brygger kjelleren. Der kjører jeg 2 brennere sammtidig. En på 9.5 kW og en 14kw. Har døren ut på gløtt men det går strålende.
 
Brygget med en vanlig krabbekoker i kjelleren med døra på gløtt tidlig i min bryggerkarriære. Gikk fint det. Vi har jo brukt gass innendørs i norske hytter i 2-3 generasjoner nå. Med litt sunn fornuft og gjennomtrekk går det bra... Men jeg ville vært bekymret for avdamping. ..
 
Bruke gassbrenner inne i vanlig bolighus er IKKE å anbefale. Både på grunn av all vanndampen som kommer av forbrenningen, brannfaren (Mine er i allefall ikke merket med godkjenning i Norge) og ikke minst faren for CO forgiftning. CO forgiftningen vil du ikke merke....
Jeg jobber som brannmann og kretaive folk er det ikke mangel på:) Jeg vil heller ikke være "moralpoliti" eller hoven, dette er bare mine råd.

Mange av de vi redder sier nettopp " Dette har jo alltid gått bra".....

Det er jo i tilegg friluftslivets år, jeg brygger i garagen:) Friskt i romjulen når det var -15C, men det ble øl!
 
Jeg har et relativt lite kjøkken, med vinduer som bare åpner seg litt.

Tror kanskje jeg skal stole på fagfolk på denne.
Better safe than sorry.

Oppgradering av elektriske kurser, here I come. Så får heller gass være forbeholdt terrassen.
 
Tilbake
Topp