Hvordan nedskalere oppskrift?

Hei.

Skal i gang med mitt første brygg på egenhånd nå etterhvert og har "kun" en 20 liters kjele.
Har kjøpt ølsett fra Bryggselv som gir teoretisk 25 liter øl, og da tilpasset 32 liters kjele.

Hvordan nedskalerer jeg oppskriften så den passer til min 20 liters kjele?



Er Blonde Ale jeg skal brygge (http://www.bryggselv.no/products/blonde-allgrain-lsett-25l)
Fikk et tips fra en kar på Bryggselv når jeg kjøpte settet om å ha 1,2 ganger så mye humle som oppskriften tilsier.
Så var målet et kokevolum på 19 liter, ikke 28 som oppskriften sier.
Og etter koking skulle man fylle på vann til det ble 20-25 liter eller til man treffer riktig OG.

Fullt mulig dette vil fungere kjempefint altså, det vet jeg lite om.
Men da lurer jeg på når målet er et kokevolum på 19 liter, hvor mye vann skal jeg starte meskingen med?




Eller om det er noen andre gode måter å gjøre dette på?
For min del vil jeg heller ende opp med mindre øl, enn at jeg er usikker på om ølet faktisk ble sånn det skulle blitt i forhold til original oppskrift!
 
Ikke tenk så mye på humleutbytte i første omgang, det er andre ting som er viktigere enn dèt. Det er egentlig heller ikke så farlig om ølen blir litt sterkere enn det som er angitt i oppskrifta. Jeg vill bare brygget settet som jeg hadde mulighet til uten å begynne å kalkulere for mye.

Nå vet jeg ikke hvordan du mesker, men mellom 2-3L vann pr kg malt er fint litt etter hva du har av utstyr og kapasitet.
 
Tilbake
Topp